Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-19, 18:06   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Sätta samman flera vertex til en i Gmax ?

Hej på er ModellByggare!

Har tittat runt lite på forumet och jag tycker att det är mycket fina grejor som kommit fram och pågår.

Själv har jag börjat komma igång med byggandet rätt så bra efter uppehållet. Det mesta sitter kvar långt där inne bara man kan ta fram det.

En sak som jag nog inte använt mig av och som jag upptäckt då jag hållit på lite med blender är att i Gmax så sätter jag inte samman vertexen på samma vis som i blender.
I blender så sammanför man två eller fler vertex i byggandet som hamnar på samma kordinat med MERGE och sedan tar man bort överflödiga vertex efter det.

Har kollat lite i gmaxhjälpen fast det är svårt att hitta något exempel på denna manöver.
Det är ju inte alltid bra att ha linjer, face och vertex intill varandra utan att de är sammanslagna i en enhet.

Frågan är då om någon har ett bra förslag ang. detta eller vet var jag i gmaxhjälpen kan läsa om det?

Fortsätt med era byggen Kanon.

Med vänlig Hälsning
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vertex sammanförande.JPG (97.5 KB, 115 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 19:08   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Om du som i ditt exempel vill sammanfoga 2 boxar, så i "Edit mesh" modifier väljer du "polygon". Klicka i "ignore backfacing" så du inte av misstag får med dig en polygon på baksidan. Kolla gärna att rätt antal trianglar är selekterat.

Därefter tar du bort den överflödiga polygonen, i detta fallet på båda boxarna då. Därefter sammanfogas de två objekten med "Attach" i "Edit Mesh" eller "Edit polygon".
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 20:36   #3
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Om du som i ditt exempel vill sammanfoga 2 boxar, så i "Edit mesh" modifier väljer du "polygon". Klicka i "ignore backfacing" så du inte av misstag får med dig en polygon på baksidan. Kolla gärna att rätt antal trianglar är selekterat.

Därefter tar du bort den överflödiga polygonen, i detta fallet på båda boxarna då. Därefter sammanfogas de två objekten med "Attach" i "Edit Mesh" eller "Edit polygon".
Hej Mazz

Jovist. Fast vad jag förstår så kvarstår det då fortfarande dubbla vertex i mitten. Eller
det sker automatiskt i attachen att det bara blir en vertex kvar i mitten på de sammanförda boxarna?

Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 21:08   #4
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Weld vertex, klart!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 21:19   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Aha, det var jag som fattade trögt...
En sak som jag ska erkänna att jag aldrig brytt mig om att göra, men vill man göra det så är det "Vertex Weld"...

Edit: Ahh, Affe redan svarat...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 15:34   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Hejsan!
Om någon skulle vilja visa med lite bilder på hur man gör skulle jag vara evigt tacksam, suttit och försökt nu i ett par timmar utan att lyckas

Har då även tilläggs frågan, är det samma princip för att sammanfoga Vertex som finns innom samma objekt?
om man råkar skapat nån för mycket?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009