![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej på er ModellByggare!
Har tittat runt lite på forumet och jag tycker att det är mycket fina grejor som kommit fram och pågår. Själv har jag börjat komma igång med byggandet rätt så bra efter uppehållet. Det mesta sitter kvar långt där inne bara man kan ta fram det. En sak som jag nog inte använt mig av och som jag upptäckt då jag hållit på lite med blender är att i Gmax så sätter jag inte samman vertexen på samma vis som i blender. I blender så sammanför man två eller fler vertex i byggandet som hamnar på samma kordinat med MERGE och sedan tar man bort överflödiga vertex efter det. Har kollat lite i gmaxhjälpen fast det är svårt att hitta något exempel på denna manöver. Det är ju inte alltid bra att ha linjer, face och vertex intill varandra utan att de är sammanslagna i en enhet. Frågan är då om någon har ett bra förslag ang. detta eller vet var jag i gmaxhjälpen kan läsa om det? Fortsätt med era byggen Kanon. Med vänlig Hälsning LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Om du som i ditt exempel vill sammanfoga 2 boxar, så i "Edit mesh" modifier väljer du "polygon". Klicka i "ignore backfacing" så du inte av misstag får med dig en polygon på baksidan. Kolla gärna att rätt antal trianglar är selekterat.
Därefter tar du bort den överflödiga polygonen, i detta fallet på båda boxarna då. Därefter sammanfogas de två objekten med "Attach" i "Edit Mesh" eller "Edit polygon". |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]() Citat:
Jovist. Fast vad jag förstår så kvarstår det då fortfarande dubbla vertex i mitten. Eller det sker automatiskt i attachen att det bara blir en vertex kvar i mitten på de sammanförda boxarna? Kalle
__________________
KAH |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Weld vertex, klart!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Aha, det var jag som fattade trögt...
![]() En sak som jag ska erkänna att jag aldrig brytt mig om att göra, men vill man göra det så är det "Vertex Weld"... Edit: Ahh, Affe redan svarat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Hejsan!
Om någon skulle vilja visa med lite bilder på hur man gör skulle jag vara evigt tacksam, suttit och försökt nu i ett par timmar utan att lyckas ![]() Har då även tilläggs frågan, är det samma princip för att sammanfoga Vertex som finns innom samma objekt? om man råkar skapat nån för mycket?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |