Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-15, 23:15   #1
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard Måla om tåg/objekt -KRS/RW-

I den här guiden kommer jag att förklara med bilder hur man målar om ett tåg eller objekt, samt döper om det.

Det krävs att du laddar ner följande program för att du ska kunna göra ommålningen:

RSBinTools: http://www.rail-sim.de/railsim/index...artdown/id,91/

DxtBMP: http://www.brothersoft.com/dxtbmp-71327.html

samt valfritt bildredigeringsprogram, som du väljer själv.

Vi kommer nu att döpa om tåget/objektet som du ska måla om. Det är lämpligast att börja med det.
Steg 1:
Du döper om tåget/objektet genom att först kopiera mappen med tåget/ objektet.
Tåget/objektet finns under följande sökväg för Rail Works:
Program\Steam\SteamApps\Common\Rail Works\Assets\skaparen\RailVehicles\Diesel och/eller Electric och/eller Scenery

Och under denna för KRS:
Program\Railsimulator\Assets\skaparen\RailVehicles\Diesel och/eller Electric och/eller Scenery

Steg 2:
Sedan går du in i den mappen som du kopierade. (I mitt fall Kopia av Class 166) "Dra och släpa bin.-filen som finns i den mappen, före Textures-mappen.
När man "drar och släpar" en fil är det lämpligt att klicka på knappen Mappar, i verktygsfältet. Då ser man alla mappar och sökvägar. Då kan du enkelt dra och släpa bin.-filen till KRS/RW huvudmappen.



Steg 3:
Nu ska bin.-filen ligga i huvudmappen för KRS/RW. Du ska nu dra och släpa bin.-filen till något som heter Serz. När du gör det skapas ett Xml-dokument, så att du kan redigera filen. Sedan ska du välja att öppna Xml-dokumentet i Anteckningar. (Högerklicka)


Steg 4:
När du har öppnat Xml-filen med Anteckningar ska du scrolla ner till följande rad, som ser ut ungefär såhär. (Det kan skilja sig åt lite grann, beroende på vilket tåg/objekt det är m.m.) Sök med hjälp av Anteckningar, efter GeometryID så ska ser ni sedan de nedastående raderna.
Kod:
<GeometryID d:type="cDeltaString">Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Diesel\HST\FGW\Class43\[00]class43</GeometryID>
   <CollisionGeometryID d:type="cDeltaString">Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Diesel\HST\FGW\Class43\[00]class43</CollisionGeometryID>
Du måste alltså ändra i den koden så att fil- och mappnamn samt sökvägar stämmer överens.
Spara sedan.
Steg 5:
Nu ska vi fortsätta att redigera Xml-filen. Men den här gången ska den öppnas i RSBinTools.
Starta RSBinTools. Klicka på File och sedan på Open --> Xml-file. Då letar du efter den Xml-fil som vi tidigare har redigerat.
Sedan ändrar du på de ställlen som du ser på bilden. De du ska ändra till är det som du vill att tåget/objektet ska vara döpt till.


Efter det sparar du. Sedan går du tillbaka till KRS/RW-huvudmappen där den redigerade Xml-filen finns.
Dra och släpa den till Serz igen. Då blir det en Bin.-fil igen. Släpa till baka den från huvudmappen till det tåget/objektets mapp som du ska måla om.
Steg 6:
Nu går du in i RSBintools igen, tryck på File och sedan på Open --> Serz file.
Då får du leta upp de filer som du ska måla om. Sökvägen för KRS/RW står sedan tidigare.
I RSbintools trycker du på DDSTools (i menyn) och sedan på Export DDS data. Spara den som en dds-fil med något passande namn.
Steg 7:
När du har exporterat och gjort en dds-fil så öppnar du nu programmet DXTBmp. Klicka på File och sedan Open. Där letar du efter dds-filen som du tidigare sparade. För att se den, se till att DDS Texture är valt som filformat, när du öppnar.
Steg 8:
Nu är det dags att göra själva målningen. Välj ev. ett bildredigeringsprogram som du vill använda genom att klicka på Prefs och sedan på Select editing program. För att skicka bilden till bildredigeringsprogrammet väljer du Image och Send to editor.

Steg 9:
När du har målat klart går du åter tillbaks till DXTBmp, där du i menyn väljer Reload after edit. Då kommer den nya målningen att synas.
Spara som DDS Texture, med samma namn som du hade innan, när du exporterade från RSBintool. Då kommer datorn att fråga om du vill skriva över filen, svara ja.
Steg 10:
Gå nu till RSBintools och importera den nya dds-filen till RSBintools. (I menyn väljer du DDSTools och Import DDS-data)
Gick det bra får du ett meddelande om det. När du är klar sparar du.
Sedan är allt klart.

Är det något ni undrar över eller något som inte stämmer så skriv gärna.
Lycka till och hoppas att den här guiden är till hjälp!

__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-01-15 klockan 23:42.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 23:30   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag hittar inga BIN-filer i mina mappar... Detta är allt som finns på t.ex de tyska vagnarna...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fullskärmsinfångning 2010-01-15 222326.bmp.jpg (146.4 KB, 369 visningar)
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 23:32   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Jo då, jag tycker det verkar som om du har valt att öppna Bin-filen med någon sorts uppspelare. Den där konen är bin.-filen. Det står ju (.bin) Den har samma storlek, om man jämför med mig...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Coach.JPG (48.4 KB, 367 visningar)
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-01-15 klockan 23:34.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 23:33   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Jo då, jag tycker det verkar som om du har valt att öppna Bin-filen med någon sorts uppspelare. Den där konen är bin.-filen. Det står ju (.bin)
Jo, såg det precis Ska testa nu
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 23:39   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Förstår inte hur du menar att man ska ändra den där filen (när man öppnat anteckningar). Vad ska man ändra, och till vad ska man ändra?

EDIT: tror jag fattar...
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2010-01-15 klockan 23:44.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 23:40   #6
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
This is not good.

You must change the "å" to Ã¥
__________________
newS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 00:03   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Bombardier Train: Inga å. ä , ö i filnamn. Kan bli vajsing för utländska användare då! Och när man har xml-filen öppen i anteckningar, varför inte ändra allt då (det gör jag!)? Bara onödigt att stänga den och öppna den i RSBinTool också. RSBinTool använder jag bara nu för textur-filen.

Steg 5 tar jag före Steg 4 eftersom Steg 5 är högst upp i xml-filen och Steg 4 längre ner. Och som jag skrev förut, jag ändrar allt i anteckningar. Annars en mycket bra guide!

Micke.L: Börja med att kopiera en lok eller vagns mapp. Döp om mappen till vad du vill den ska heta. Det namnet ska du sedan ändra till i xml-filen. Längre ner i xml-filen ska du ändra sökvägen så den pekar på din mapp, istället för orginalets. Sen är ändringarna klara!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-01-16 klockan 01:45.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 00:04   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

När jag ändrat allt i anteckningar, lagt den i serz och lagt tillbaka den där jag tog den från början (min kopierade mapp) men när jag ska öppna den i rsbin så finns den inte där...
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 00:21   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
När jag ändrat allt i anteckningar, lagt den i serz och lagt tillbaka den där jag tog den från början (min kopierade mapp) men när jag ska öppna den i rsbin så finns den inte där...
RSBinTool kan inte öppna en bin-fil. Om det nu är det du menar!????? Man gör om bin-filen med Serz (som jag kopierat till skrivbordet) till en xml-fil och den kan öppnas i RSBinTool. Men den kan lika gärna öppnas och redigeras med anteckningar, så det gör jag!

RSBinTool Använder jag bara med textur-filer. Alltså ändra TgPcDx-filer till dds-filer och tvärsom. Stäng inte RSBinTool när du gjort en dds-fil och ska måla. För RSBinTool kan inte öppna dds-filen om det inte ligger en TgPcDx öppen i programmet. Stänger du får du leta upp en TgPcDx-fil och öppna den först, sen kan du importera dds-filen...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 00:45   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
RSBinTool kan inte öppna en bin-fil. Om det nu är det du menar!????? Man gör om bin-filen med Serz (som jag kopierat till skrivbordet) till en xml-fil och den kan öppnas i RSBinTool. Men den kan lika gärna öppnas och redigeras med anteckningar, så det gör jag!

RSBinTool Använder jag bara med textur-filer. Alltså ändra TgPcDx-filer till dds-filer och tvärsom. Stäng inte RSBinTool när du gjort en dds-fil och ska måla. För RSBinTool kan inte öppna dds-filen om det inte ligger en TgPcDx öppen i programmet. Stänger du får du leta upp en TgPcDx-fil och öppna den först, sen kan du importera dds-filen...
Alltså, skulle du kunna förklara lite snabbt utan bilder hur du har gjort efter att du har ändrat allt som ska ändras i xml-filen?

Resten förstår jag..
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 01:39   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Alltså, skulle du kunna förklara lite snabbt utan bilder hur du har gjort efter att du har ändrat allt som ska ändras i xml-filen?

Resten förstår jag..
När jag ändrat i xml-filen och stängt och sparat ändringarna, så släpper man xml-filen över Serz. Då görs xml-filen om till en bin-fil igen och den ska tillbaka in i din mapp. Sen är det bara att ge sig på texturen!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 01:44   #12
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
När jag ändrat i xml-filen och stängt och sparat ändringarna, så släpper man xml-filen över Serz. Då görs xml-filen om till en bin-fil igen och den ska tillbaka in i din mapp. Sen är det bara att ge sig på texturen!
Okej, ska testa en sista gång nu och se om jag klarar det
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 10:05   #13
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Klarade du det nu?
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 14:30   #14
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Mja, jag har kommit så långt att jag hittat det jag ska måla om i paint.net.

Men hur gör man för att infoga en annan bild som man vill klistra på objektet?

För jag vill infoga en skylt och sätta på ett hus, men jag vet inte hur man gör :/

EDIT: det löste sig..

EDIT 2:

Nu är jag klar och sparat allt, och gått in i spelet och hittat mitt objekt, men när jag trycker på det så kraschar spelet utan felmeddelande.. Vad kan vara fel? Har döpt om allt osv..
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2010-01-16 klockan 14:43.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 15:01   #15
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Mja, jag har kommit så långt att jag hittat det jag ska måla om i paint.net.

Men hur gör man för att infoga en annan bild som man vill klistra på objektet?

För jag vill infoga en skylt och sätta på ett hus, men jag vet inte hur man gör :/

EDIT: det löste sig..

EDIT 2:

Nu är jag klar och sparat allt, och gått in i spelet och hittat mitt objekt, men när jag trycker på det så kraschar spelet utan felmeddelande.. Vad kan vara fel? Har döpt om allt osv..
Konstigt, fungerar originalobjektet?
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009