![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Ok. Eftersom det fanns intresse på att göra en svensk verklig rutt, där flera personer på forumet hjälps åt att bygga en bana som alla som vill får ta del av.
Därför behövs hjälp från alla olika sorters personer på detta forumet som kan hjälpa till. Eftersom alla som vill får ta del av rutten när den är klar, så skulle jag verkligen uppskatta om vi som ska bygga själva rutten får hjälp av 3D-byggare som kan bygga lite små objekt som behövs. Jag tänkte att en person kan lägga hela rutten (Stockholm - Uppsala) i DEM. Sedan skickar denna person rutten vidare till nästa person som lägger spår och plattformar samt gantrys för hela rutten. Sedan går rutten vidare till en miljöbyggare som gör miljön för hela eller en del av rutten. Och till sist så läggs alla signaler och skyltar ut. Och efter detta får någon betatesta rutten och göra ev ändringar. Men som sagt vilka kan tänka sig att hjälpa till, och med vad? Låter detta som ett rimligt projekt.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Beroende på tid och underlag kan jag tänka mig hjälpa till med 3D-grejer.
Har ju massor med olika små projekt på gång och söker inte direkt ytterligare saker att splittra min uppmärksamhet på men stöttar gärna ett sådant initiativ. /anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]()
Jag tycker det låter som en bra ide. Jag vill gärna vara med!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare mrdaddydj
|
![]()
Ursäkta om jag trampar på någon nu..
Men varför fulkusten, fler har väl att relatera till VSB istället? Ostkustbanan har väl dessutom redan blivit avbildad i TRS ellerhur? Sikta på VSB istället, det tycker iaf jag låter som en bra idé har ju sett genom åren hur många som frågat efter den rutten och tror att intresset för VSB är minst sagt större än Ostkustbanan. Det är lite av mina tankar det, ta inte illa upp vi har ju alla delade åsikter ![]()
__________________
Mvh Erik.H |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
VSB=Västra Stambanan? Anledningen att Ostkustbanan valdes var att den är en ganska kort strecka.
![]() ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Ja, som bönan sa så är VSB på tok för lång, skulle ta flera år att bygga. Men Ostkustbanan Stockholm - Uppsala och sedan ev vidare till Gävle är en lagom lång sträcka med varierad trafik
![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Låter kul! Vill gärna vara med!
![]()
__________________
Mvh Wasso |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
![]()
Jag röstar också på ostkustbanan. Men de lär ju bli en hel del arbete med spåren runt Stockholm C, vi har ju Tomteboda och alla möjliga bangårdar!
Jag har dock lite fullt upp av min egen bana just nu, men skulle väl kunna hjälpa till med något om det krisar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Precis, det kommer bli ett stort arbete för personen som ska lägga spåren..
Men om vi har DEM data (och markers också??) så underlättar det ju iaf rätt rejält. @Erik.H Denna bana är inte till trainz, utan till Railworks, så det spelar ju ingen roll om den är gjort till TRS ![]() ![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! Senast redigerad av Micke.L den 2010-02-14 klockan 14:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Och i TRS är det i princip en fantasirutt.
![]() /Skaparen
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tidigare mrdaddydj
|
![]()
Jag ska fortsätta att driva det lite te ^^
Jo, jag vet att VSB är rätt lång. Men med ett stort engagemang och hjärta och stort deltagarantal så tror jag att det är görbart. Att se till att många vill vara med och bidra är ju självklart en svårt sak att avgöra men jag tror att om vi alla lägger manken till så kan detta verkligen fungera. Jag menar att det är självklart roligare för hela forumet och resten av världen om vi satsar rejält och slår allas förväntningar än att ha något som är ihopbyggt på bara några månader och som kanske är lite halvhjärtat. Se bara på tex Totte som håller på med Trollhättanrutten, han har väl hållt på i snart 7 år och bara visar framfötterna när det gäller ruttbygge, dessutom i MSTS som har faror som lurar runt varje hörn. RW har ju inte funnits till så länge, så visst är objekten till antalet färre, men dom växer ju självklart hela tiden och visst vore det roligt med många fler hus och pinaler att sätta in i nya rutter i RW? ![]() Nu kan vi ju leka med tanken att kanske minst 10 personer sätter sig ned i en konferans över msn och brainstormar och får till en bra och hållbar plan över säg 2-5år och över den tiden går över steg för steg vad som kan göras och planera därefter. Självklart görs ju detta på fritid och många av oss här har antingen studier/jobb att ta hand om också, så att tidsramen borde inte kännas helt fel, enligt mig. Nu tänker ni säker "2-5år?! Då har jag ju hunnit att gå i graven." Nu ska vi inte säga att det tar kanske så lång tid men det är ändå realistiskt. Med dessa få ord vill jag säga: Vem vill göra RW-historia? ![]()
__________________
Mvh Erik.H |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Vilken bana det än blir, så får man ta det i etapper. Men om ni tar Ostkustbanan ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Ostkustbanan ), Stockholm - Sundsvall, så är en bra början Stockholm - Uppsala.
Självklart bör DEM data och markers (eller RW Decal) användas för exakt spårläggning. Tycker dock att terrängen bör "ploppas fram" allt eftersom man lägger spår. Dessutom tror jag på fler spårläggare/rallare. Jag tror att en kan bli less efter ett tag!? Man bör absolut först fråga alla inblandade vad dom vill göra, lägga spår, sätta ut objekt, sätta ut signaler/skyltar o.s.v. Sen tar man reda på vilka dagar i veckan dom kan arbeta på rutten. Sen gör man ett bygg-schema. Då kan det se ut nått liknande: Måndag: Micke L. lägger spår, Stockholm C... Tisdag: Bönan sätter ut vägar och objekt... Onsdag: Bombardier Train lägger spår till Arlanda... Torsdag: Wasso sätter ut vägar och objekt... o.s.v. Kan nån fler gånger, så kan man peta in denna person fler gånger. Man bör också ha i tanken att nån kan bli sjuk eller ska åka bort, då bör någon kunna kunna bygga i dennes ställe. Rutten kan låta antingen mailas mellan varann eller skickas över messenger. Jag hoppas verkligen det blir nått av detta, lycka till!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Vilken bana det blir bryr jag mig inte så mycket om, utan tänkte snarare gå in mer på hur man måste göra för att detta ska fungera.
Ett lätt sätt att få folk att tröttna är bristen på struktur och ett schema att bygga efter, om alla har lite press på sig så är det alltid lättare att komma igång, då andra är beroende på din insats. Som Pierre nämnde så är ett arbetsschema där viss person gör sin arbetsuppgift och sedan skickar vidare rutten till den som sak jobba på den nästa gång ett smart sätt. Dock kanske man ska dra ut på det lite så man jobbar 1gång/2v på rutten (beroende på hur många det blir som bygger). Börjar man i Stockholm blir det till en början ganska mycket spårläggning som kanske bara ska göras av 2personer. Då kan det vara smart att de som ska jobba vidare har kollat upp vad som ska göras när de får rutten. För att runda av med; bygg rutten i sektioner, Stockholm C klart till så stor del som möjligt, Karlberg - Solna, osv. För att sedan gå tillbaka och putsa upp längs hela linjen. Lite av mina tankar på projektet.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Precis, man måste göra ett ordentligt schema.
Men jag tycker att samma person måste lägga alla spår vid stockholm, men sen kan en annan lägga spår vid tomteboda. Bara så att det blir rätt. Och allt arbete måste göras noggrant, för det är inge kul om vissa delar är väldigt ordentligt gjorda sen kommer en del som är väldigt slarvigt gjord. Men jag tycker det är viktigare med detaljer där det är lägre STH. Om det är ute på en sträcka med två spår och 160 i STH så tycker inte jag att det behöver vara lika detaljerat som en station med 40 STH.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Men vi kanske ska börja..?
Finns det någon som kan tänka sig att lägga ut DEM data som täcker Stockholm - Uppsala?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |