![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Hoppas någon på forumet kan hjälpa mig att lösa följande problem.
Då mitt gamla grafikkort pajat så blev det till att köpa ett nytt. Handlade först ett Ati Radeon 5750. Fick dock lämna tillbaks detta då jag blev så fruktansvärt trött i ögonen. Det var som om bilden flimmrade. Inte synligt, men man upplevde det så ändå. Det kan också jämföras med som om man har på tok för hög kontrast. Dessutom kändes text lite suddig i olika lägen. Inga inställningar hjälpte. Med den erfarenheten i bagaget så vågade jag mig inte på ett nytt Ati kort utan köpte ett enklare kort, Asus Geforce 240Gt. Men, men... även med detta kort uppträder problemet. Jag blir trött i ögonen efter bara några minuter. Å, inte heller denna gång hjälper några inställningar. Mitt gamla Geforce 7600 hade både skarpt o behaglig bild, så det kan knappast vara min bildskärm (Samsung 2443) som är problemet. Ska tillägga att jag kör på upplösningen 1920X1200 (rekommederat värde för bildskärmen). Gjorde även så med 7600. Mvh Leif Ps. Problemet uppträder både med digital o analog anslutning Ds |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Detta är inte riktigt mitt område, men är det inte uppdateringshastigheten (normalt 60 Hz?) som ger flimrandet? Det ska väl gå att ställa in?
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ladda ner senaste drivrutinen till grafikkortet. Ta bort den gamla. Kör programmet Driver Sweeper http://downloads.guru3d.com/Guru3D--...load-1655.html . Lägg in nya drivarna!
Har du satt i strömkabeln till grafikkortet? Räcker ditt nätagg till? Har du provat lägre upplösning på skärmen, vad händer då?
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
1. Senaste drivrutin i inlagd. April 2010. 2. Jag tog först bort den gamla drivrutinen innan jag installerade nya. Enligt Vista så är det senaste som gäller för kortet. Dock har jag inte kört det program du föreslår. Ska kolla upp detta. Tack för tipset. 3. Till Geforce Gt 240 behövs ingen extra ström. Finns inget "uttag". Dock fanns det ett på Ati 5750. Där anslöt jag en strömkabel. 4. Ang. nätaggregatet så är det ett Corsair på 450w. Borde räcka till. Specen för kortet säger just 450w. Enligt tester jag sett så det ett relativr strömsnålt grafikkort. Men här finns en möjlig felkälla. Tycker dock jag borde märkt det även på annat sätt. Har provat koppla ur all kringutrustning men ingen skillnad. 5. Ja, jag har provat även lägre upplösning. Det blir marginellt bättre. Men bilden är fortfarande jobbig för ögat. Frugan kallade förresten bilden för "hård". En inte helt dum skildring av hur man upplever bilden. Mvh Leif |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tar man bort drivare på lägg till/ta bort program, så kan det bli kvar grejer som ligger och jäklas. Med Driver Sweeper försvinner allt, något som verkligen behövs när man byter mellan nvidia och ati.
Corsair 450w ska räcka till. Jag har samma agg och ett ati hd5770 och det fungerar bra! Har du kollat så frekvensen verkligen är 60hz nu? Går den att ställa högre?
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Då har jag kört Med Driver Sweeper. Det fanns lite skräp från Ati kvar. Passade även på att sopa bort allt från Nvida o installera om drivarna från början igen. Men tyvärr så hjälpte inte heller detta. Bilden upplevs fortfarande som lite stickande o allmänt ansträngd.
Jag ska nu prova med en annan skärm. Visserligen en något mindre 19 tums, men det ska bli intressant o se hur jag upplever den bilden. Återkommer under morgondagen med en rapport. Höll på att glömma: Både programvara och bildskärm rapporterar 60hz. Och nej, jag har inga fler frekvenser att välja på. Jo förresten, jag kan visst välja 59hz också ![]() Mvh Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Har du inte högre än 60Hz? Jag har 75Hz på min tre år gamla 17" Samsung Sync Master. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Nackspänningar kan ge ögontrötthet har jag hört på nyheterna ett tag sen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Eftersom båda upplever det tror jag inte det är problemet Totte.
Testat att byta kablar mellan kortet och skärmen? Om alla drivers är korrekt och 60Hz så ligger snarare problemet någonstans mellan dator och skärm (eller i skärmen). Använder du en VGA>DVI konverter? Testa med att byta såväl kabel som konverter isåfall. Ställ även ner ljusstyrkan på skärmen för ett behagligare ljus om jag förstår dig rätt med att bilden känns hård.
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Kör du med DVI-kabel, det bör du göra till en LCD-skärm, om den nu har sån ingång förstås ;-)
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Jaha ja, då har jag testat med en annan skärm.
Resultatet blev att vi även på skärm nr.2 (Samsung 193T) upplevde en "stickande" bild. Inte alls lika påtagligt som på min egen skärm. Nu kunde "bara" 193T hantera upplösning på 1280x1024, så någon riktig jämförelse gick inte att göra. Glömde att testa 193T ansluten via d-sub. Tror nu inte det spelat någon roll, då jag testat detta på min egen skärm. Lustigt förresten att jag kunde köra 193T på både 60 och 75 hz. På min nyare 2443 så finns bara 60hz att tillgå. Men ansluten via DVI så ska det ju inte spela någon roll. Så nu står jag där. Vad jag kan se finns nu bara tre alternativ. 1) Jag har något som stör i burken alternativt ett nätagg som inte orkar med. 2) Både jag o frugan är mer känsliga än andra personer. ![]() 3) Dagens grafikkort är sämre på höga upplösningar än äldre, Kanske jagar man idag 3d poäng i allt för hög omfattning. Vad vet jag... ![]() Nåväl, jag ska testa o byta DVI kabeln. Inte för jag tror det hjälper, men ändå. Steg två blir väl o trycka ned kortet i någon av de andra PCIe hålen. Lägre prestanda men kanske värt att testa? Sedan i ett sista desperat försök så får jag väl koppla ur dvd, två hårddiskar o chassifläkten. Vad trött jag blir... Svar på era frågor totte, Basse & Hawk: Totte: Nej, jag har bara 60hz. Å jag tror inte att både jag o frugan drabbats av nackspänningar sedan jag köpte nytt grafikkort, ![]() Basse: Nej, jag har inte testat att byta DVI kabel då jag upplevde problemet även via D-sub. Men som jag skrev ovan så ska ändå göra det. Jag använder ingen konverter. Hawk; Ja, jag kör med DVI kabel, Hittar jag en lösning så lovar jag återkomma. Alltid kan man lära något av andras (mina) problem. ![]() Mvh Leif |
![]() |
![]() |