![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Börjat projektera nästa stora umaning, snöslungan A-3. Har en idé att göra animerad snö och snö-plymen som rök-effekt. Får se hur det går? I allafall lagt upp "byggboxar" på både in- och utsida.
Vet någon vad denna typ av boggi heter på svenska? På am. engelska heter den "arc bogey" men jag tror inte den heter "bågboggi" på svenska. Nån som vet?
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-02-13 klockan 13:46. Anledning: boggifråga? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Det namnet jag kan hitta är "Diamond-typ". Dock så har du glömt en stötta under lagerboxen, som syns lite otydligt på ritningen.
Det finns en annan liknande typ (men med annat arrangemang på stålstöttorna) som heter arcbar, vilket bland annat använts på de Amerikanska snöplogarna som SJ hade.
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Tack Korvtiger,
jag tror det var "arc bar" boggier på A3, har sett det nämnt nånstans, dom här slungorna byggdes nog efter amerikansk-kanadensiska förebilder. Vi får forska vidare!
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Bara så ni inte tror att jag tittat på Melodifestivalen och avlidit av sviterna, skickar jag med en bild på vagnkorgen i nuläget. Boggin finns redan men kan behöva justeras? Själva slungan blir ju en separat animerad mesh som hängs framtill (funderar om den skall fästas i a.bog0?). Panton finns redan också.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Snyggt!!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Hej,
för att komma i stämning kan ni ju titta på detta reportage, visserligen ångdriven slunga, men miljön är samma, snö i mängder, Trafikverkets problemobjekt nummer 1 idag: http://www.storumansajten.se/FOTOALB...SNOSLUNGA.html Sen några bilder på mitt bygge i dagsläget, en del skavanker kvar att rätta till men det går i alla fall framåt!
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
|
![]()
Mycket snyggt med sånna lok så kommer det aldrig bli förseningar i trafiken på banorna
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Har fått A-3 på spåret men med många fel. Inte så säker på om jag håller på detta vansinne länge till!? Det finns ju annat i livet än bara problem, En sista bild "på spåret" på ett tag! Sen tar jag "time-out" ett par veckor! Vi ses kanske till våren?
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
|
![]()
Mycket snyggt en fråga bara kommer du bygga lite nyare tåg sedan elller bygger du bara nytt? Fast det är ju roligt med gamla tåg också
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Har satt på smoke-effects i ett försök att efterlikna snö-plymer men hur jag än gör blir snön med svarta sorgkanter, synd om det inte skulle gå! Nån som vet?
Sen skall jag fundera på nån metod att få ett tjockt snötäcke att försvinna efter slungan. Tror det behöver skriptas för att fungera? Har en idé att göra en snöspline i 5-10 m bitar som sjunker ned snett mot slungan när den går över det partiet. Nån som försökt sånt här tidigare?
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Går det inte att ändra (motsv)
Kod:
color 100,100,100,200
![]() |
#13 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]() Citat:
Visst dem nya är ju fina på sitt sätt men det är inte samma sak som om T.X en E10 skulle rulla längs någon linje med ett timmer tåg eller något liknande.
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
aaargh!
Efter ca timmes letande, så har jag hittat programet som du kan göra egna typer av partiklar med.. tog sin tid, men här är länken http://www.auran.com/TRS2004/downloa...n/Twinkles.zip Så, lättast är väl att göra en helt egen typ av rök ![]()
![]() |
#15 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Försökt med ditt förslag till "snö"-vagnar men det ser för tokigt ut! Enda chansen är nog splines som svenolov skulle kunna få snöslungan att "äta upp".
![]() |