Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-25, 14:37   #1
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Lightbulb Svenska vägar(en möjlighet?)

Så för att starta upp funderingarna om vad som skulle behöva tillverkas så börjar jag med en grov uppdelning med lite underrubriker för vidare diskussion

1. Landsvägar
2. Stadsgator
3. Motorvägar
4. Cykel- och gångbanor

Gemensamma underrubriker
x.1 Antal körfält
x.2 Beläggningstyper
x.3 Korsningar,Avfarter
x.4 Vägmarkeringar
x.5 Vägren,trottoarer,mitträcken,refuger
x.6 Kringutrustning(skyltning,reflexer,snökäppar,belys ning,trafikljus etc.)

Detta har ju en tendens att svälla och bli hur stort som helst om man skulle göra alla olika kombinationer men vad är ett absolut minimikrav för er?
En tanke är att försöka i största möjliga mån att bygga modulärt t.ex. en stadsgata som ett objekt, trottoaren som ett annat och belysning som ett tredje osv. istället för en massa variationer av samma gata där allt sitter på plats. Det skulle bli lättare att få de kombinationer man tycker passar på respektive väg men nackdelen är att det blir "meckigare" att bygga med en massa loftade delar och lösa objekt som ska passas ihop.

Finns det någon som helst standard kring måtten på vägbanor, trottoarer, skyltar, belysning etc. och var hittar man sådan information om det finns?

Sedan är det ju hela biten med rörlig trafik på vägarna? Jag är helt allergisk mot att se engelska dubbeldäckare glida fram i ett svenskt landskap så detta är också något som borde fixas men det får nog bli en mycket senare fråga om man inte kan återanvända t.ex. någon färdig tyskt trafikvariant som är mindre avvikande än vår egen.

Mja det var väl lite tankar och funderingar från min sida, spåna gärna vidare själva!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 15:07   #2
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Här kan man nog hitta något http://www.trafikverket.se/Foretag/B...nderhalla/Vag/
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 19:36   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Jag skulle nog vilja se landsvägar utan nått, stadsgator med trottoarer och belysning, motorvägar med mitträcke och belysning.

Sen två versioner av dom, en med och en utan biltrafik (man vill ju inte ha trafik överallt!). Fast motorväg kan vara med trafik bara!

Motorvägsavfarter, rondeller och vägmarkeringar, kan vara lösa objekt...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 22:37   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Landsväg helt klart, 1 och 2 fält är väl standard. Referensmaterial borde inte vara allt för svårt att få tag på. Textur skulle gå att få genom att stå på en bro och fota rakt neråt.
Lite mått på det finns även här: http://www.trafikverket.se/PageFiles...psektioner.pdf

Körbana 1,2 fält med trottoar är inte dumt, men kanske inte lika användningsbart om man vill lägga korsningar etc. Då ser jag hellre trottoaren som en egen del, kan dock bli jobbigt som nämnt om de är flera olika lofts på samma ställe. Kanske en väg som är med bussficka skulle vara passande?
Trafikljus och skyltar (tänk Centrum, Station, info skyltar) bara som objekt för att placera ut vart man vill.
Jag vet inte hur det fungerar, men skulle inte en väg loft avslutas med en textur som är ett vitt streck/trianglar för korsning? Som du Mawkish har på en av tunnelvarianterna att det avslutas med berg? Eller bara att alla de strecken ligger i en korsning/rondell-pusselbit.

Håller med om att engelska bilar inte är allt för roligt att ha på svenska vägar. Vet inte om det går att kombinera in t.ex. newS lastbilar som är riktigt snygga istället och börja fila på lätta "svenska" bilmodeller.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 01:34   #5
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Tackar för länkarna det finns en hel del måttskisser som blir användbara

Jag kommer starta med landvägsbiten när jag har skissat och läst på. 1+1 och 2+2 varianter med plankorsningar som troligtvis blir lösa objekt där man hakar på vägen ala kuju conc modell om jag får det att fungera. Varianter för testning dyker upp så fort jag har fått ordning på modeller och blueprints för att få en vettig feedback istället för att bara visa bilder som inte säger något om funktion.

Vet ej om newS snygga lastbilar går att länka in i en traffic blueprint utan att ha orginalfilerna men det är ju helt klart värt ett försök. Basse är du sugen på att ge dig i kast med de lätta bilvarianterna?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 22:17   #6
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Så var det startat..ett litet testlandskap med frön till landsväg modell mindre och kantstolpar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (172.3 KB, 385 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 22:21   #7
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Galet! Riktigt bra jobbat
Jag ska se om jag inte kan få till någon bil iaf.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 22:30   #8
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Galet! Riktigt bra jobbat
Jag ska se om jag inte kan få till någon bil iaf.
Härligt! Det krävs ju inte direkt massor av olika modeller heller någon Volvo, någon Audi och nåt japanskt i olika kulörer sen är väl 80% av svenska biltyper täckt(vågar inte nämna SAAB längre)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 22:39   #9
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Skitsnyggt!

Jag skulle gärna vilja se volvo och saab.

Är det newS lastbil jag ser på bilden?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com

Senast redigerad av Andreas13 den 2011-04-26 klockan 22:42.
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 00:34   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Mycket snyggt!!!! Blir ju bara fel med tyska eller engelska vägar i en svensk rutt...

Hmm...är Volvo egentligen svenskt längre???? Men helt klart vore det fint med både nån Volvo och nån Saab!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 17:14   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ser strålande ut!
En SAAB finns redan i RailWorks.
Bland standardgrejorna finns det en gammal tvåtaktare!

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 00:36   #12
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

Looks very good.
__________________
newS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 00:36   #13
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Riktigt bra jobbat
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 00:45   #14
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Tackar! Har gett mig på en t-korsning och tror mig i vilket fall listat ut hur det ska konfigureras för att kunna kopplas ihop med 3 vägar ibland är RWtools den bästa dokumentationen När väl korsningen är klar och fungerar så kommer en testversion så att jag kan rätta till det som behövs innan jag går vidare.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-05, 18:53   #15
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Hur går det?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009