![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
|
![]()
Har noll koll om det är här jag ska posta.
men som rubriken lyder så försöker jag ta ett litet språng i Gmax. Har under med hjälp av bilder, försökt att göra en "Sliper/Järnvägssliper", om det nu kallas så. Första gången jag gör en sån här Betongblock ![]() Jag visar tre bilder och konstruktiv kritik mottages gärna. OBS: Fick problem med bildstorleken när jag skulle minska ned det ![]()
__________________
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. Senast redigerad av Fredrik1996 den 2011-06-03 klockan 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Trevligt med nya 3D-byggare, lycka till!
Spontan reflexion, försök att redan från början tänka polygonsnålt. I din modell ser det ut som att du har ett antal polygoner i y-axeln och det blir inte bra på en slipers. En slipers som förekommer kanske 1000-tals i en scen måste vara så polygonoptimerad som det någonsin går, en polygon extra innebär med en gång 1000 polygoner att hantera i en scen. När det är objekt eller delobjekt, så försöker jag redan i konstruktionen tänka på att få snålt med polygoner. Jag är ingen anhängare av "polygonstädning" i en senare fas, jag tror det är effektivare att göra det från början. För objekt som "ligger på marken", dra gärna ner objektdelarna en bit under marken så att man är säker på at inte få luft mellan mark och objekt. kanske inte så stor risk med en slipers, men husgrunder är alltid bra att dra ner nån meter eller två så man har grund hela vägen ner även om marken är ojämn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
|
![]()
Tackar så mycket att du nämnde pylogonerna. Har nu gjort en till "Sliper" med mindre pylogoner
![]() ![]() jag hoppas att jag inte tappar lusten med gmax. Ska under sommarlovet försöka med Gmax igen så mycket jag orkar, så man kan det till slut ![]()
__________________
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
|
![]()
Glömde den tredje bilden.
Så här ser slipen ut med en av de "Betongtextur" jag har ![]()
__________________
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. Senast redigerad av Fredrik1996 den 2011-06-03 klockan 20:35. Anledning: Som vanligt:(. Glömmer bilderna, JÄMT!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Ser utmärkt ut, en slipers är sån där enkel detalj som ändå är värt att lägga ner ordentlig tankemöda på. Nu ser din sliper finfin ut! Tänk också på att bottenytan kan du rensa bort polygonerna från, sällan man kollar på spår underifrån...
![]() Angående polygonantal och när är det "värt" att spendera polygoner... Man får försöka tänka sig in i situationen när modellen är ute i simulatorn. Hur många modeller kommer det att finnas samtidigt? Är det ett stationshus kan du vara ganska generös med polygonerna, det finns ändå bara en sån byggnad. Är det en volymmodell, så är det viktigare att hålla snålt. Samtidigt så får man inte vara "dumsnål", en kant kan tjäna jättemycket på att få en extra polygon för att bryta den skarpa kanten. Ett exempel kan vara t.ex. en banvalls skärning. Är den skarp, så avslöjas det visuellt att det är "konstgjort" eller hur man nu ska säga... Men, har man bara brutit kanten med bara en kant, så kan det göra underverk och se betydligt mjukare och verkligare ut. Man får prova sig fram. Tror det är jättebra att lära sig med "skarpa" övningar, men som ändå är enkla. Det här är ett bra exempel på det. Hoppas du blir "biten" av polygonernas och UVW-mapparnas underbara värld... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
|
![]()
Jag fastnade med UVW-mapparnas värld, för när jag skulle lägga dit texturen till rälsen så var det inte enkelt men fick till det till slut.
spelade golf idag, varmt ute var det så man har blivit en ugnsbakad pepparkaka ![]() ![]() Åter till Gmax ![]() Den sista bilden visar hur rälsens fot och huvud ser ut. Kanske för liten huvud?.
__________________
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. Senast redigerad av Fredrik1996 den 2011-06-04 klockan 21:58. |
![]() |
![]() |