Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-28, 11:35   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Arrow SJ CF4 3kl vagn m. Resgodsavdelning.

Då var det dags för release. Efter ett gediget testarbete av främst Korvtiger är jag rätt nöjd med denna vagn. Korvtiger har skriptat så att man kan öppna fönstren i två lägen i Propery-rutan (?) i Surveyor, där även Korvtigers och mina texturer kan väljas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SJ CF4 Klar.jpg (140.7 KB, 411 visningar)
Filtyp: jpg CF4 Dependencies.jpg (77.5 KB, 411 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Common Assets.cdp (2.88 MB, 184 visningar)
Filtyp: cdp SJ CF4 Boggi 3.12.1.cdp (247.5 KB, 180 visningar)
Filtyp: cdp SJ CF4 Thytt 3.12.1.cdp (1.43 MB, 175 visningar)
Filtyp: cdp SJ_CF4_texturegroup.cdp (2.87 MB, 183 visningar)
Filtyp: cdp SJ CF4 3 kl m Resgodsavdelning 3.12.1.cdp (2.68 MB, 182 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 12:01   #2
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard

Härligt!! Så grymt vackra skapelser!! Tack så mycket!!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 21:10   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
Standard

CF4 byggdes i två varianter som till det yttre var identiska, men som skiljde sig till det inre, där CF4a som fanns i 20 exemplar den 1 juni 1930 fick kaminen stående i passagerarkupén och hade något fler sittplatser än CF4b som fick kaminen stående i resgodsutrymmet (vattnet/ångan transporterades runt i rör till gjutjärnselement) och en liten "sluss" mellan passagerarändens gaveldörr och kupén för att inte dra in så mycket kall luft då vagnarna ofta gick uppe på Malmbanan. Detta resulterade ju i ett antal färre sittplatser. Det fanns hela 111 stycken exemplar av denna vagnstyp den 1 juni 1930! Detta är ju då en CF4b. Vagnarna levererades 1906(CF4a) och från 1906 till 1916 (CF4b). De första vagnarna fick därför den äldre typen av märkning som kan ses på vagnsnummer 1655, som var i den första omgången på 9 vagnar från 1906 som levererades av Aktiebolaget Södertäljes Verkstäder, denna märkningen behölls till 1912. Därefter fick de märkning av emalj, enligt min textur. Senare på 50-talet så verkar vissa vagnar ha fått märkning av futuratypsnitt, troligtvis vid en kraftigare upprustning, för de borde ha behållit sina emaljmärkningar till slopningen.

Vagnen passar i alla möjliga tåg, dock mer sällan i stambanetåg, då boggievagnar användes där. Vagnen kunde kopplas in sist i godståg som personalvagn, särskilt under tiden då man använde glidlager på malmvagnarna på malmbanan som behövde regelbunden smörjning. Vagnen gick om möjligt alltid ytterst i tåget, med tredjeklasskupén vänd mot resten av tågsättet för att folk inte skulle springa igenom resgodsutrymmet som var låst. Där fanns även plats åt konduktör. Vagnen passar bra på SJ's sidolinjer i princip i vilket tåg som helst, men framförallt i persontåg.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
personvagn, resgodsvagn, sjlittcf4


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009