![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
![]()
Som rubriken lyder så lyckades jag till slut att få in min räls i Trainz plus dess texturer
![]() Den ena bilden visar configen för rälsen och den andra visar mina errors. Menar kanske att jag ska skala ned texturerna en aning? ![]() Jag kunde inte få en bild i surveyor men jag skriva/säga att det är hela rälsen som är osynlig. Ber mycket om ursäkt för bildstorleken. Kan inte minska de utan att texten blir otydlig då.
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. Senast redigerad av Fredrik1996 den 2011-08-15 klockan 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Lite OT. Ang. bildstorleken. Du behöver inte skala om bilderna, utan klipp ut det som är väsentligt bara.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jaha. Tror nog vad du menar
EDIT: Trodde först att du menade texturerna. Hehe. Angående texturerna glömde jag skriva att jag förstår inte med "is not a power of 2, please resize it". Någon som förstår det
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. Senast redigerad av Fredrik1996 den 2011-08-15 klockan 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
|
![]()
"The texture is not a power with 2, please resize it" betyder att texturerna inte är delbara med två, som t.ex. 123x346. De ska istället vara t.ex. 215 x 215, 512x512 eller kanske 1024x512. Du får fixa till texturerna och se till att de är delbara med två.
Rätta mig om jag har fel. ![]()
Henrik.V Senast redigerad av henrik645 den 2011-08-15 klockan 17:23. Anledning: Rättad grammatiken i meddelandet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Inte riktigt delbara med två, då skulle ju alla jämna tal fungera, utan en tvåpotens, det vill säga ett tal som går att få fram genom att ta 2^n (två upphöjt till n) med andra ord, talet 2 gånger sig självt ett antal gånger. De första sådana talen är (1) 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024... Texturerna måste ha dessa dimensioner, man kan ha olika dimensioner på höjd och breddled (1024x512 t.ex.), men de måste ha en bred och höjd som är en tvåpotens.
Dessutom så saknar du "auto-create 1" i defaultmesh-containern.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Okej. Så du menar om jag har en textur som är 1024x512 t.ex så funkar det eller en av de andra siffrorna som du just skrev?.
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Helt korrekt.
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Då vet jag det. Men nu är frågan hur jag ska göra för att texturerna ska ha de här dimensionerna
![]()
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Om du har nåt program typ Photoshop, så kan du med "resample" ändra storleken på texturen. Trainz tillåter endast jämna multiplar av 2 (binär idioti men så är det). Det minsta du kan ha är alltså 2x2 pixlar och sen dubblar du bara bredd eller höjd. Ex. 512x256 är ju 2x256 x 2x128. Blev detta begripligt tro?
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Jepp. Förstår 100%
![]()
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Har fixat texturerna nu. Inga errors/felmedelande på rälsen nu samt att den har ingen röd utropstecken längre.
EDIT: Jag måste alltså skriva in "auto-create 1" i configen för man ska se den eller.
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. Senast redigerad av Fredrik1996 den 2011-08-16 klockan 19:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Helt rätt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Då vet jag det och det här är kanske sista frågan. Vart i configen ska jag skriva in det?
![]() ![]()
MVH Fredrik1996 Jag har Aspergers syndrom. Senast redigerad av Fredrik1996 den 2011-08-16 klockan 22:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Precis under "mesh". Annars om det inte funkar så kan jag om du vill visa en bild hur det ska se ut!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Ingen aning om jag har gjort rätt men får felmedelande när jag kommitar efteråt.