![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Jag försöker få till ett ånglok med Walschaerts slidstyrning. Jag använder Blender 2.59. Jag har fixat animationen av tärstycke/kolv så att det fungerar. Problemet just nu är att få till kulissens "pendel"-rörelse. Jag har fyra "bones" Hjulaxel - Motvev - Excenterstang - Kuliss. Hjulaxel och motvev snurrar som de ska. Excenterstången följer motvevens rörelse. Hur får jag kulissen att pendla och excenterstången att föja med??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Hur du sätter upp en Walschaertstyrning finns här:
http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?p=786911 Ladda ned .blend-filen och studera den.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ett stort tack Korvtiger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Charles Dockstaders sida men principanimeringar på massor av olika slidstyrningar känner du väl redan till, kan anta!?
http://www.billp.org/Dockstader/ValveGear.html
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack för tipset. Jag har kollat sidan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag har fått till en fungerande animation. Jag har en undran om motveven. Är det korrekt som det är gjort på bilden i första inlägget?? Jag har försökt kolla på flera ställen men är osäker om motveven enligt bilden skall sitta klockan 6 eller klockan 12? Kan båda varianterna förekomma?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Båda varianter förekommer, beroende på om loket har inre eller yttre ånginströmning, på hur försprångsstångens utformning ser ut och om loket har öppna eller korsade excenterstänger (på Stephensonliknande slidstyrningar) Kolla bilder på loket du bygger för att se hur det ska se ut.
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Tack korvtiger. Loket jag skall försöka bygga är BLHJ2 som finns renoverat i Klippan. Jag skall åka dit och ta lite bilder och mått så att allt blir korrekt.
|
![]() |
![]() |