![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Nu när det är mellandagar så finns det ju lite tid att pula med DONJ så det betyder naturligtvis mellandagsrea. Vi inleder med transformatisstationen i Wintjern och Solgruvestugan. Solgruvestugan är Wintjerns äldsta byggnad och ett byggnadsminnesmärke. e: http://www.byggnadsvardstorget.se/in...&limitstart=64 Transformatorstationen är en del av Bersglagets ständiga strävan att ligga på topp tekniskt sett. Denna ersatte det sk. pumphuset ca år 1906 och genererar elkraft till den inponerande gruvan. MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-12-26 klockan 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Förmodligen hade den försvunna kraftstationen - den med tuben och Dammen - sett ut så här. Bra byggen Björn.
Dock ser jag till min fasa att du lagt på plåttak. Skiffer eller taktegel är nog mer på sin plats. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Nils
Mjaa, när det gäller plåttak så är jag inte så säker på att denna inte hade det från början. Skiffer tror jag inte på såpass långt norrut, så antingen plåt eller tegelpannor gäller. Huset har plåttak idag men det är nog lite modernare än orgninal så det betyder inget i sig. Men bolaget hade gott om plåt och älskade att lägga plåttak på det mesta så det är nog ganska sannorligt at detta hus byggdes med plåttak tor jag. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Självklart får du behålla plåttaket. Jag byter inte ut det. Ang. skiffer är vi helt överens.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
|
![]()
En gammal transformatorstation WOW.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
och har använt mig av dessa objects på "Tokarps-banan".. snygga.. och tack i "Eterskott"...