![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 336
|
![]()
Är det nån som har en idé hur göra med ovan 2 features?
Ångloksljudet kommer från asset enginesound och röken från en TFX fil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() Citat:
En tanke bara, kan man scripta så att man byter mellan två olika enginsound assets respektive TFX filer? Kan man det blir det ju enkelt för då kan man ju ha sådana som är tysta/rökfria och byta till och från dom.
__________________
MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Jag har en ny version av STL Library på gång som inte är testad ännu (kommer till hösten/vintern). I den versionen kan man stänga av både rök och motor. Används f.n bara för dieselfordon (testas med Y6:ans startnyckel) men ska implementeras även för ångmaskiner. Om du inte använder klassen STLMotorVehicle, så får du uppfinna hjulet på nytt. Men om jag ska kunna ge dig ett bra svar så måste jag få lite mer information om hur ditt "rökskript" ser ut just nu.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 336
|
![]()
Så här ser min klass ut:
include "locomotive.gs" include "common.gs" include "gs.gs" include "World.gs" include "msMotorVehicle.gs" include "trainz.gs" include "vehicle.gs" include "interface.gs" include "MapObject.gs" include "stringtable.gs" include "soup.gs" class R isclass MsMotorVehicle Antar att MsMotorVehicle inkluderar STLMotorVehicle !! Åtminstone så fungerar mina STL koppel utan problem. Är fortfarande bara nybörjare på det här med scripteriet, men trägen....... Vad gäller reglera röken så använder jag följande metoder från MapObject.gs: SetPFXEmitterRate(0,0,4.0); SetPFXEmitterLifetime(0,0,3); SetPFXEmitterVelocity(0,0,2.0); SetPFXEmitterMinSize(0, 0, 0.15); SetPFXEmitterMaxSize(0, 0, 4.0); SetPFXEmitterStartColor(0,0,255,255,255,180); SetPFXEmitterEndColor(0,0,255,255,255,180); Så kan jag använda dina ej uttestade metoder för rök/motor av? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Så här ser strukturen ut: Locomotive < MsMotorVehicle < STLMotorVehicle.
Locomotive är Aurans "standardklass" som ligger till grund för följande klasser. MsMotorVehicle innehåller koppel, bryggor, bälgar, slutljus, hel/halvljus, mm. STLMotorVehicle innehåller STL's standardisering av "texture replacement", dörrhantering vid lastning/lossning på industrier/stationer och rökhantering. Motsvarande klasser (med samma funktioner) som bygger på standardklassen Vehicle finns också. Vehicle < MsVehicle < STLVehicle. Om du inte kan vänta på nästa uppdatering av STL Library och behöver en akut lösning så skulle det underlätta för mig om jag fick ta del av din config, och kod där du hanterar rökeffekterna och tiderna. Skicka ett PM eller använd mejl adressen som finns i STL Script Library (config.txt).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |