![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Nybro - Kalmar län
Inlägg: 91
|
![]()
Hostar några timmar från kl. 12 00
IP 85.224.148.35 Summer session |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Kanske säger hej om jag lyckas få igång simulatorn, har i nuläget en del problem med bl.a. texturer...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Nybro - Kalmar län
Inlägg: 91
|
![]()
Stängde nu - kommer ev senare ikväll...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag körde ett tag en bit och lärde mig en sak. 'kör vänta stopp' in på huvudtågspåret på en station är inte bra om man kör i 55 miles. Man hinner inte stanna.
En fråga. Om vi skulle ha en helgsession med några Dispatchers som delar på jobbet, vill ni då köra på amerikanskt vis eller på ett mer svenskt vis med tågnummer, tidtabeller, kortare tåg osv? jag håller på att göra ett exceldokument med alla tåg som mer eller midnre automatiskt räknar ut tidtabell bara jag skriver in starttid. Det innebär att om vi har t ex G-Barsto som skall köras någon gång udner dagen och du kommer in kl 10:50 så kan jag bara skriva starttid så generar den tidtabellen som jag sedan kan skickar som PDF-fil. Då kan vi ha 30, 60 eller 90 tåg som har sin uppgift som skall göras någon gång under dagen. Är vi för få som är online i Sverige så öppnar vi upp för europa. Måste dock skriva lokala föreskrifter så man vet hur allt fungerar. ![]()
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Falkenbergs Komun
Inlägg: 15
|
![]()
bara jag får sitta som dep.....hehe
Sen är det så att max hastighet, över växlar som inte är på huvudspår är 25 mph. så komma in på ett sidospår i 55 mph är mot reglerna Senast redigerad av kjelstad den 2012-09-08 klockan 15:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
jag kom in på rakspåret.......
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Vad menar du med "Kör vänta stopp"? Det finns inga sådana signaler i USA, jag misstänker att du menar att hade signalbilden "Approach" vilket betyder ungefär att du omedelbart ska bromsa till 30 mph och förbereda sig att stanna vid nästa signal.
Men då borde du haft Approach Medium i signalen innan, och då borde du aldrig ha passerat infartssignalen i 55 mph... Vad hade du för signalbilder?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Jag hade Rött vid sista signalen på stationen, gult vid 'infartssignalen' och grönt i sista 'blocksignalen' som låg före infartssignalen
.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Ahoppsan, ja då blir det lite tight att stanna om du har ett tungt tåg... Inte så van vid Run8 än, men kan tycka du borde fått en Approach Medium innan du fick approach...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 525
|
![]()
Kan ju även bero på att Dispatchers hade en lång tågväg igenom driftplatsen och att purshe redan hade passerat signalen före infarten när dispatchern avkortade tågvägen och då får man ju ingen förvarning om detta.
För han borde ha fått gult blink och nästa signal gul fast och sista rött. Tar man tillbaka tågvägar på svenska ställverk så går signalen till stopp (där man nödar bort tågvägen) men det finns då en tidsutlösning som ligger och räknar ned som innebär att tågvägen ligger kvar hela tiden så fjärren inte kan lägga om växlar eller lägga andra tågvägar under denna tid. För det är ju stor risk att tåget inte hinner få stopp vid nya stoppunkten eftersom han inte vet om den i tid, men om han då kör förbi stoppunkten så ska ändå vara skyddat mot andra tåg och växlar i fel lägen etc. Tiden räknas ut men brukar vara mellan 2 minuter till 4 minuter. I Ertms så känner systemet av om tåget hinner få stopp och godkänner systemet det så tas tågvägen bort och godkänner inte systemet att man tar bort tågvägen (pga tåget inte hinner få stopp till nya stopp punkten) så blir den kvar. Senast redigerad av jorgen3 den 2012-09-08 klockan 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Det har du iofs helt rätt i, och i så fall kan vi väl ge åtminstone en del skuld till DS, som i så fall borde ha informerat föraren om vad han tänkt göra - och kanske helst borde ha undvikit att korta ner tågvägen.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Nybro - Kalmar län
Inlägg: 91
|
![]()
Jag var lite sen i tågvägandet där
![]() Körde i kväll en stund på nån Usa server och det kändes som kaos... Ställer helt klart stora krav på den som har Dispatcherrollen. Föredrar själv at köra.. Ha de ![]() mvh. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Jag sitter och gör tidtabeller i Excel och räknar jsut nu ut hur lång tid det tar att köra mellan varje station och det är lite intressant men tar låååång tid eftersom man får göra det genom att sitta och köra. Jag har i alla fall kommit från Barstow till Tehashapi så nu är det bara utför kvar och sedan köra tillbaks samma väg. När man vet körtiden kan man sedan låta Excel räkna ut det mesta. Den behöver veta avgångstid och så länge man inte skriver avgångstid på någon senare station så räknar det automatiskt. Blir det möte så får man skriva ny avgångstid från station nr 4 och så tar den med detta i beräkningen.
När man sedan vet gångtiderna mellan stationerna kan man på ett helt annat sätt köra tågen mot varandra utan att förarna skall behöva vänta för länge. Nu är klockan 1 på natten så nu är det dags att sova. ![]()
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Fast blir det inte väldigt svårt att räkna ut gångtiderna, de borde ju skilja väldigt rejält beroende på om du har ett 40-vagnars lokalgodståg eller ett tungt spannmålståg med 100 vagnar. Ta exempelvis stigningen upp från Mojave till Tehachapi, har du 4-5 hp/ton, kan du hålla ganska bra fart upp för den stigningen, men sitter du med 2-3 hp/ton, kan du lugnt ta en kaffe medan du i högsta körläget kryper uppåt med 10-15 mph...
Och ska du ut från ett sidospår och har 100 vagnar bakom får du ligga i 25 mph ganska långt ut på linjen, innan hela tåget tagit sig ut. Men det korta lokalgodståget kan öka farten ganska tidigt... I Nordamerika kör man sällan med tidtabeller som vi gör, det är mest passagerartågen som gör det, och det tror jag det finns flera goda skäl till. Nu säger jag inte att du borde skrota dina idéer med en gång, verkligen inte, men jag undrar om det verkligen går särskilt bra att köra på ett svenskt/europeiskt sätt med amerikanska tåg på en amerikansk bana... ![]()
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |