Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-07, 19:30   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard Mini tutorials - landskapsbyggande.

Hejsan! I denna tråd så tänkte jag att VI SOM VILL, kan dela med oss av "mini tutorials" om hur vi bygger. Med Lanskap i fokus.
Det betyder att vem som helst som känner sig snäll nog att bjuda på sina "hemligheter" eller knep snarare får gärna dela med sig till oss andra!.

Kom ihåg att man behöver inte vara någon super rutinerad som kan och vet allt för att dela med sig av sina knep och annat. Utan ALLAS bidrag och tips är välkomna. Det betyder att man inte måste dela med sig av en hel tutorial om hur man bygger en hel rutt, utan det kan även vara saker som hur man kan bygga vissa typer av växlar, hur man sätter ut signaler, gör järnvägs övergångar eller något annat. Alla tutorials är lika välkomna.

Jag vet att det finna liknande trådar redan som är fulla med små tips om rutt och spår byggnad. Men dom har försvunnit bland alla andra trådar i forumet så att det kan vara svårt för nya som gamla medlemmar att hitta till dessa trådar för att lära sig nya saker eller få nya idéer om saker som dom vill lägga till i sin rutt.
Men förhoppningsvis så kan vi hålla denna tråden vid liv och få folk att dela med sig av saker som de bygger och hur de gör!
_____________________

Eftersom att jag är tråd skaparen så känner jag att det är mitt ansvar att dra igång med en tutorial.
Så här beskriver jag steg för steg jag gick till väga när jag byggde ett lokstallsområde på min rutt.
Jag kommer att skriva den stegvis så får man om man vill scrolla ned till respektive bild för att få en förståelse för vad jag menar med min beskrivning.

DEL: 1

Såhär gjorde jag:
Steg 1: Jag började med att lägga alla spår samt att sätta ut de byggnader som jag ville använda, jag passade även på att pryda med lite större detaljer så som en vattenhäst och lite annat.
Steg 2: Här så började jag med mark-texturering. Jag börjar oftast med att använda mig av en textur som blir bas för de område som jag bygger. I detta fall så blev det en textur som var snarlik till den som finns på vändskivan.
Steg 3: här så börjar jag att bygga mer på mark textureringen för att få lite variation för ögat.
Steg 4 & 5: Här bytte jag ifrån grus till gräs och fortsatte med texturering för att ge det en mer blandad känsla.
steg 6: Nu är det dags för att börja med växtligheterna. Här har jag börjat sätta ut buskar och lite blommor. När man gör detta så ska man ta hänsyn till vad man har för dator kapacitet och hur pass mycket datorn orkar med.
Steg 7 & 8: Här börjar jag med att sätta ut gräs. Även här så MÅSTE man ta hänsyn till sin dator och inte "plantera" mer gräs än vad datorn orkar för det är nu som man kan börja få lite "FPS drop" vilket betyder att ju mer saker som du sätter ut på din rutt ju lägre FPS eller Frames Per Second får man.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-01-21-29.bmp.jpg (166.4 KB, 357 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-26-41-24.bmp.jpg (160.9 KB, 357 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-27-55-48.bmp.jpg (158.5 KB, 356 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-29-55-50.bmp.jpg (152.8 KB, 356 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-31-58-61.bmp.jpg (137.9 KB, 354 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-37-43-30.bmp.jpg (136.9 KB, 356 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-41-47-75.bmp.jpg (148.8 KB, 356 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-41-57-75.bmp.jpg (138.4 KB, 357 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 19:33   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

DEL 2:

Steg 9: Här börjar jag att pryda själva området med lite träd och fler buskar för att liva till det lite.
Steg 10: Nu är det bara skog eller vad man nu vill ha runt som återstår sedan så är man väl relativt klar. (Enligt mig så är man aldrig klar för man kan alltid gå tillbaka och förbättra eller göra lite till. Men för nu så får det vara klart.

Jag passade även på att lägga in lite bilder på det "färdiga" resultatet.

Hoppas att denna kommer till användning och att fler är villiga att dela med sig av sina tips! Om folk har frågor om vart man har hittat det ena eller det andra så ta det då gärna i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29568
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-43-53-90.bmp.jpg (148.7 KB, 359 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 17-09-16-14.bmp.jpg (153.2 KB, 360 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 17-09-30-48.bmp.jpg (145.1 KB, 361 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 17-10-31-24.bmp.jpg (157.7 KB, 361 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 17-11-05-65.bmp.jpg (173.0 KB, 359 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 17-12-38-90.bmp.jpg (162.7 KB, 357 visningar)
__________________

Senast redigerad av rely den 2013-01-07 klockan 21:00. Anledning: DEL 2
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 20:56   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
Standard

Har öppnat en ny tråd, till denna guide.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...130#post272130

Där vi kanske kan ställa diverse frågor och få svar på dessa.
Är rädd för, att det annars kanske slutar som i Downloads-avdelningen.
Så att det till slut blir oöverskådligt, med alla tips.
Om även frågor och svar, ska behandlas här.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 00:48   #4
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard Snabblandskap

Många banor i trainz är oftas helt platta utan några större höjdskillnader. Jag har en metod som jag brukar använda för att få lite mer variation i landskapet. Jag börjar med att sätta ut några baseboards. Därefter ändrar jag höjderna på var och ett av baseboardsen. De får inte samma höjd utan jag ger dem lite olika nivåskillnader, dock inte alltför stora. I mitt exempel har jag satt den första nivån på tio och sedan minskat den med två för varje baseboard tills jag är nere på noll. Se bild 1!

Nu är lite mer höjdskillnader i landskapet, men det är ändå lite för platt. Ett snabbt och enkelt sätt att få mer kuperat landskap är att använda sig av snabbkommandot
Alt + Ctrl + Shift + P. När man har tryckt in kommandot kommer landskapet att ändras. Det blir små kullar och träd. Landskapet kommer att "byggas" ända till du trycker på Esc. Ju längre spelet får bygga landskapet själv, ju mer kuperat och bergigt blir det. Se bild 2!
Har man en lite större yta där man vill använda den här metoden måste man flytta sig runt över området, annars kommer inte de delarna bli så kuperade.
VIKTIGT!!! Det går inte att ångra den här manövern, alltså du kan inte ångra tills landskapet såg ut innan du lät datorn göra landskapet. Ett tips är att öppna ett nytt projekt och helt enkelt prova sig fram så man inte sabbar något gammalt landskap man har gjort!
I början på den här filmen visas hur det kommer att se ut när man bygger att landskap med snabbkommandot Alt + Ctrl + Shift + P: http://www.youtube.com/watch?v=U7wZGXxWlm4

Om du tycker vill byta träden mot andra kan du enkelt göra det under Main Menu -> Replace Assets. Där väljer du sedan vad du vill byta ut och mot vad du vill byta till. Se bild 3! Man kan byta ut det mest med Replace Assets. Och om det inte skulle gå kommer spelet säga ifrån.

Hoppas någon har nytta av mina små tips!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Snabblandskap 1.jpg (77.7 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg Snabblandskap 2.jpg (107.1 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg Snabblandskap 3.jpg (112.7 KB, 290 visningar)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 15:05   #5
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Fick en fråga för ett tag sedan om hur jag formar mitt landskap, så jag tänkte visa en av alla metoder som jag använder.
Denna metod har jag inte kommit på själv utan snappat upp ifrån en kompis för något år sedan och flera av er vet redan säkert om denna metod men för er som inte gör det så hoppas jag att den kan komma till användning!

_____________________

Så som ni ser på den första bilden så ser marken inte speciellt rolig ut längs vägen om man nu inte vill ha en bergvägg.
I vanlig ordning så skulle jag börja jämna ut marken för hand men det blir oftast inte så bra och mycket tid går åt på att försöka få allt att smälta ihop bra. Vad jag gör då är att jag tar spår och lägger ut på marken. (som ni ser på bild 2)
Sedan så kör jag "smooth spilne height" på alla spåren som ligger på backen. (se ressultat på bild 3)
När jag gjort det så tar jag bort spåren och gör lite finlir för hand och sedan så är det klart för att dekoreras med texturer och träd hus eller vad man nu vill använda!

Hoppas att detta lilla tips kan komma till användning för någon!

Om någon har frågor eller vill kommentera, gör då det gärna i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...130#post272130
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2013-11-09 01-11-16-58.bmp.jpg (149.3 KB, 190 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-11-09 01-13-40-72.bmp.jpg (190.2 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-11-09 01-14-16-69.bmp.jpg (187.3 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-11-09 01-14-45-66.bmp.jpg (149.4 KB, 191 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 08:02   #6
Alfonzo
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 7
Standard

Stora tråden, kommer jag att arbeta hårt, i hopp om att lyckas, tack!
__________________
http://www.traktamente.net/
Hollister Sverige
Alfonzo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
byggtips, landskapsdesign, trainz, tutorial


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009