![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kanske kan bli verklighet om Svenolov och jag orkar något när signalsystemet blir klart
![]() Jag startar denna tråd därför att mellan varven hinner jag snickra lite på en ATC-burk för inplacering i valfritt lok. Just nu jobbar jag med en "MN Bombardier M7" som jag utrustat med en ATC-burk för testning. "MN M7" har redan ett väldigt enkelt signalavkänningssystem som i alla fall reagerar på Svenolovs signaler som ni ser av bilderna. Detta är ett jätteprojekt och kommer att ta lååååång tid men jag kommer med lite info i denna tråd, då och då. För de som vill sätta sig in i hur ATC fungerar finns två källor: STWs ATC guide och ett avsnitt ur Järnvägsstyrelsens Bilaga 3H som bifogas som PDF:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Mycket spännande att följa eftersom jag snickrar på ett själv till Railworks som kan tänkas fungera felfritt inom de närmsta 10 åren
![]() I vilket fall så använder jag ytterligare ett par filer som kan vara av intresse speciellt när det kommer till skriptningen sedan. Stort lycka till med detta!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
för dessa djupgående dokument! Såg just att en LED-display skall kunna visa FEL, så F och E har tillkommit.
Om du behöver något som jag har så skicka ett PM! Vi skall ju samarbeta över simgränserna ![]() Tumhjulen, där man ställer in ATC-systemet, blir i vår simvärld "Mushjul" eftersom vi snurrar dom med musen ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-02-26 klockan 08:29. Anledning: tumhjulen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Vad det står har jag ingen koll på - så kunnig är jag inte
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
1. Takhastigheten
2. Tåglängden i 100-tal meter. 3. Tillsättningtid 4. Bromstal 5. Procentuellt överskridande. Snyggt jobbat lan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
|
![]()
Det ser riktigt bra ut. Man blir lika fascinerad varje gång ni visar ett nytt arbete. Funderar på att byta ut hakan mot en titanprotes med tanke på alla gånger den åkt i bordet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
![]() Jag önskar jag hade lika vackra bilder att visa upp men som sagt jag har börjat i den andra änden av det hela med det som jag behärskar mest dåligt nämligen skriptningen. En (något friserad/komprimerad)debugutskrift från en körning mot signal i rött(40-övervakning) med diverse hastighetsförändringar på vägen kan i nuvarande version se ut på detta viset Kod:
00:51:06: Balisinformation: ATC_SPEED:40km/h 40km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:-1 -1 -1 meters. 00:51:09: Takhastighetsövervakning: Överhastighetsläget aktiveras, lampa tänds med f2 ljudsignal! Vcurr=46km/h Vtak=40km/h 00:51:14: Takhastighetsövervakning: Driftbromsläget aktiveras, driftbromsen tillsätts! Vcurr=51km/h Vtak=40km/h 00:51:18: Takhastighetsövervakning: Nödbromsläget aktiveras, nödbromsen tillsätts! Vcurr=55km/h Vtak=40km/h 00:51:20: Balisinformation: ATC_SPEED:40km/h 100km/h 5528 meters. ATC_SIGNAL:-1 -1 -1 meters. 00:51:25: Balisinformation: ATC_SPEED:100km/h 100km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:-1 -1 -1 meters. 00:51:25: Takhastighetsövervakning: Har varit i nödbromsläge, nödbroms får släppas! Vcurr=62km/h Vtak=100km/h 00:51:26: Takhastighetsövervakning: Har varit i driftbromsläget, driftbroms får släppas! Vcurr=63km/h Vtak=100km/h 00:51:27: Takhastighetsövervakning: Har varit i överhastighetsläget, överhastighetslampa kan släckas! Vcurr=64km/h Vtak=100km/h 00:51:49: Balisinformation: ATC_SPEED:100km/h 100km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:-1 0 -1 meters. 00:53:58: Balisinformation: ATC_SPEED:100km/h 100km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:0 2 5178 meters. 00:53:58: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=98km/h Målavstånd=5158meter. . . 00:54:10: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=97km/h Målavstånd=4821meter. . . 00:54:20: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=99km/h Målavstånd=4572meter. . . 00:54:28: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=100km/h Målavstånd=4345meter. 00:54:28: Balisinformation: ATC_SPEED:100km/h 70km/h 661 meters. ATC_SIGNAL:0 2 5178 meters. 00:54:28: Bromsövervakning( Hastighet ): I Förblinksintervall. Vcurr=100km/h Målavstånd=655meter. 00:54:29: Bromsövervakning( Hastighet ): I Förblinksintervall. Vcurr=100km/h Målavstånd=633meter. 00:54:30: Bromsövervakning( Hastighet ): I Huvudblinksintervall. Vcurr=100km/h Målavstånd=605meter. . . 00:54:36: Bromsövervakning( Hastighet ): I Huvudblinksintervall. Vcurr=96km/h Målavstånd=437meter. 00:54:37: Bromsövervakning( Hastighet ): I Tonintervall. Vcurr=94km/h Målavstånd=409meter. . . 00:54:49: Bromsövervakning( Hastighet ): I Tonintervall. Vcurr=73km/h Målavstånd=127meter. 00:54:50: Bromsövervakning( Hastighet ): I villkorligt fullbromsintervall. Vcurr=73km/h Målavstånd=106meter. . . 00:54:55: Bromsövervakning( Hastighet ): I villkorligt fullbromsintervall. Vcurr=67km/h Målavstånd=7meter. 00:54:56: Balisinformation: ATC_SPEED:70km/h 70km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:0 2 5178 meters. 00:54:56: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=66km/h Målavstånd=3679meter. 00:54:56: Balisinformation: ATC_SPEED:70km/h 100km/h 7 meters. ATC_SIGNAL:0 2 5178 meters. 00:54:56: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=66km/h Målavstånd=3673meter. . . 00:55:06: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=66km/h Målavstånd=3486meter. 00:55:07: Balisinformation: ATC_SPEED:100km/h 100km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:0 2 5178 meters. 00:55:07: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=66km/h Målavstånd=3476meter. . . 00:56:27: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=85km/h Målavstånd=1753meter. 00:56:27: Balisinformation: ATC_SPEED:100km/h 80km/h 627 meters. ATC_SIGNAL:0 2 5178 meters. 00:56:27: Bromsövervakning( Hastighet ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=85km/h Målavstånd=623meter. . . 00:56:32: Bromsövervakning( Hastighet ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=86km/h Målavstånd=506meter. 00:56:33: Bromsövervakning( Hastighet ): I Förblinksintervall. Vcurr=87km/h Målavstånd=481meter. . . 00:56:37: Bromsövervakning( Hastighet ): I Förblinksintervall. Vcurr=87km/h Målavstånd=383meter. 00:56:38: Bromsövervakning( Hastighet ): I Huvudblinksintervall. Vcurr=87km/h Målavstånd=358meter. . . 00:56:46: Bromsövervakning( Hastighet ): I Huvudblinksintervall. Vcurr=78km/h Målavstånd=175meter. 00:56:47: Bromsövervakning( Hastighet ): I Tonintervall. Vcurr=78km/h Målavstånd=153meter. . . 00:56:49: Bromsövervakning( Hastighet ): I Tonintervall. Vcurr=79km/h Målavstånd=108meter. 00:56:50: Bromsövervakning( Hastighet ): I villkorligt fullbromsintervall. Vcurr=79km/h Målavstånd=86meter. 00:56:55: Balisinformation: ATC_SPEED:80km/h 80km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:0 2 5178 meters. 00:56:55: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=74km/h Målavstånd=1115meter. . . 00:57:15: Bromsövervakning( Signal ): I Förbeskedsintervall. Vcurr=77km/h Målavstånd=701meter. . . 00:57:20: Bromsövervakning( Signal ): I Förblinksintervall. Vcurr=78km/h Målavstånd=592meter. 00:57:21: Bromsövervakning( Signal ): I Huvudblinksintervall. Vcurr=78km/h Målavstånd=570meter. 00:57:22: Bromsövervakning( Signal ): I Huvudblinksintervall. Vcurr=78km/h Målavstånd=548meter. 00:57:23: Bromsövervakning( Signal ): I Huvudblinksintervall. Vcurr=79km/h Målavstånd=526meter. 00:57:24: Bromsövervakning( Signal ): I villkorligt fullbromsintervall. Vcurr=78km/h Målavstånd=504meter. . . 00:57:46: Bromsövervakning( Signal ): I villkorligt fullbromsintervall. Vcurr=40km/h Målavstånd=100meter. 00:57:47: Bromsövervakning( Signal ): Knäpunkten passerad, endast övervakning av takhastighet! Vcurr=38km/h Målavstånd=89meter. 00:58:12: Balisinformation: ATC_SPEED:40km/h 80km/h -1 meters. ATC_SIGNAL:2 2 5178 meters. ![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... att du tillbringar en hel del tid i förarhytten på ett RIKTIGT lok !?
Mycket värdefullt för den "stackaren" (läs Svenolov) som skall försöka skripta detta i en avlägsen framtid. Jag är egentligen bara en hyfsad mesh- och texturtillverkare utan djupare kunskaper i hur ATC i grunden fungerar. Men det känns bra att ha en "meningsfrände" på andra sidan "simulatorbarriären" som vet vad han talar om!!! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |