![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Motala verkstad tillverkade år 1930 2 stycken H3 maskiner åt kalmarbanorna, KalmarJärnvägar 17 (senare SJ A5 1545) och
SävsjöNässjöJärnväg 107(senare SJ A5 1546). De kom att verka mestadels på dessa banor under sin aktiva tid och drog då bl.a Ölänningen, snälltåget mellan Kalmar-Nässjö. Båda loken var vedeldade under 40-talet. Under 1960-talet kunde loken även ses i bl.a Dalarna. Loken slopades 1970 varvid A5 1545 bevarades och kan numera studeras på NässjöJärnvägsmuseum. A5 1546 skrotades 1972 i Hybo. Största tillåtna hastighet sattes till 90 km/t och dragkraften till 7,5 Mp. Vissa funktioner i DriverMode förutsätter att du startat och stoppat loket minst en gång innan du kan aktivera dem OCH LOKET MÅSTE STÅ STILL! Observera att ett nytt skript skapats, som också kommer att ersätta skripten på mina övriga ånglok. En liten brasklapp: Säkerhetsventilen kanske blåser när loket är avställt. Vet INTE hur reglera ventilen. Funktioner: Se bifogade bilder. Lok: http://www.mediafire.com/download.php?v88zrg8s3d47lqv Tender: http://www.mediafire.com/download.php?y25aa5dob7j7bpf Om du inte redan laddat ned hytt för tenderlok: http://www.mediafire.com/download.php?sy2ut0g78nwbjz9 Hytt beskrivning: Placera musen över ett av nedan uppräknade föremål. Aktivera vänster musknapp, håll den nedtryckt och flytta musen fram/tillbaka. Strålkastare fram (på/av) Hyttbelysning (på/av) Lokbroms (Ger broms effekt, men bör ENDAST användas då loket går ensamt) Utblås injektor på förare och eldare sidan (Endast ljud) Utblås cylindrarna (Endast ljud) Ångvissla (Ljud) Stolar på förare och eldar sidan (Upp/Ned + ljud) Öppna eldstadsluckan (Ljud + öppnas/stängs) Sotaren (Endast ljud) Sandventil (Ljud) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Vedeldade A5 1546 har fått samma nya egenskaper som S, S1 och G loken:
1.EngineConfig där loket kan dra ett 1000 tons tåg på PLAN bana i omkr 30 km/t. Mätningarna utförda under CABMode körning. I och med engine ändringar måste ni från och med nu ge akt på vatten nivån i pannan när ni kör i CAB MODE. Glöm därför INTE I tangenten för att fylla på vatten och O tangenten för att stänga av. Alternativ: I hytten aktiveras injektorn. Detta senare ger snabbare utslag. Glöm heller inte att skyffla in kol. Ge också akt på trycket i ånglådan (Steam chest). Lek då med fyllningsgraden. 2.Röken har också ändrats. 3.Rökfärgen blir antingen vit eller gråvit. 4.Hytten vars 2 manometervisare för ångtryck nu ger mycket bättre precision. 5.Reglering av vedförrådet på tendern. 6.Tender plogar lok: http://www.mediafire.com/download/na...2013_12_09.rar Tender: http://www.mediafire.com/download/26...2013_12_09.rar OBS!! Samma hytt som under download inlägget "Uppd. hytter till G tenderlok, S och S1 tanklok " tenderlok hytten: http://www.mediafire.com/?at6zc251udfd7iq |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() ![]() 1. Nytt versionsnummer 2. Synkronisering ångljud och ångpuffar 3. ALLTID ångpuffar uppför backe större än 10 promille. Kunde tidigare omotiverat stoppa under större stigningar. 4. Några fler rök scener. 5. Tuff start. Kolla tidigare presenterad video snutt. Obs. Kan ta upp till en minut innan eldaren börjar kola. Vänta sedan ytterligare ungefär en minut innan du startar tåget. + Inget flimmer Nedladdas från: http://jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
ånglok, tender |
|
|