![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Hej
Jag jobbar på en ny elledning då min förra är lite låg och inte funkar som den ska helt och fullt. Då tänkte jag naturligtvis att jag skulle göra den med LOD och för 2009 och högre. Snälla som N3V är så finns det en demo på detta här: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...er_Line_Spline Men naturligtvis så funkar skiten bara i 2012 versionen. Så jag sitter nu här och försöker lista ut exakt VILKA saker som funkar för 2010 - vilket är min målplattform. Några frågor framkommer: 1) Finns det något ställe man kan se vilka funktioner som funkar för vilken Trainz version? online.ts2009.com verkar ju bara ha för senaste builden vilket innebär 2012 just nu. Eller tittar jag fel? Hur får man fram äldre versioner? 2) Har man ändrat för splines mellan 2012 och 2010? I 2012:an tycks man enligt exemplet ovan göra så att man lägger stolparna i EN asset och själva ledningarna i EN assset. Men taggen för att göra detta tycks vara "attached-splines" vilket inte 2010 tycks svälja. Så ska man i 2010 lägga både ledningarna och stolparna i samma mesh? För det får jag att funka MEN då får jag problem med följande i endcapen: forumbild_1_endcapfel.jpg Som ni ser så ser då själva stolparna och ledningarna bra ut men sista stolpen (endcap) ser rent hemsk ut för den görs i fel storlek. Helst skulle jag vilja använda tekniken med att ha ledningarna i en KUID och stolparna i en eftersom det verkar vara mera "rent" och korrekt. Men om det inte går så skulle jag vilja veta hur man får endcap att inte bli fel. Jag har försökt med horizontal-shear i coordinate-transformation under track taggen men om jag sätter det där så syns inget. Linear tycks dock iaf synas men då uppstår det här med att endcap blir fel.... Förslag? Här följer hela config.txt kuid <kuid:269413:100363> username "DONJ Elledning_60kv_mod3_2009version" kind "track" trainz-build 3.3 istrack 0 isroad 0 carrate 0 visible-on-minimap 0 description "Powerline 60kilo volt x 3, Trainz 2009 version (native mode). Swedish model. Please observer that due to limitations in the spline model the powerline will follow the terrain under them and try to bend in corners. Only use this on flat land and straigt powerlines (no bends). If you need to have bends and don't have flat land, try the classice model that don't have LOD and uses alfa mapped powerlines instead. Textures are from CGTextures and are subject to CGTextures license, read more at www.cgtextures.com" author "Mathias Wennberg" license "Creative Commons for the models. Textures are from CGTextures and are subject to CGTextures license, read more at www.cgtextures.com" category-region "SE" category-class "SS" category-era "1850s;1860s;1870s;1880s;1890s;1900s;1910s;1920s;1 930s;1940s;1950s;1960s;1970s;1980s;1990s;2000s;201 0s" mesh-table { default { mesh "combined_V19.im" } main-lod-1 { mesh "combined_lowpoly_v1.im" } end-f { mesh "endcap_hi_v1.im" } end-f-lod { mesh "endcap_lowpoly_v1.im" } } track { mesh-length 60 adjust-cross-section-to-ground 0 coordinate-transformation "linear" track-lod-tree { lod-distance 200 subdivisions 1 high-detail { subdivisions 1 lod-distance 300 high-detail { mesh "default" } low-detail { mesh "main-lod-1" } } low-detail { mesh "main-lod-1" } } } endcap-next { mesh-length 0.54 adjust-cross-section-to-ground 0 coordinate-transformation "linear" track-lod-tree { lod-distance 300 subdivisions 1 high-detail { mesh "end-f" } low-detail { mesh "end-f-lod" } } } thumbnails { 0 { image "stolpe_screenshot.jpg" width 240 height 180 } } kuid-table { } |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Då jag inte tycks kunna få hjälp här försöker jag få något napp i Trainz officiella forum.. önska mig lycka till!
![]() Om jag får en lösning så postar jag ett svar här ifall någon annan behöver veta inför framtiden Senast redigerad av spyfrog den 2013-08-09 klockan 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Det tycks vara svårt att få ett bra svar kring detta även på Aurans forum.
Tydligen så kan man bara försöka att få fram en endcap som inte sträcks för mkt genom experimenterande verkar det som om jag skall förstå ett av svaren. Verkar ju väldigt underligt. ![]() Tyvärr verkar det heller inte finnas någon officiell lista över vilka "tags" som tillåts av vilken version. Vad värre är att N3V inte tycks vilja lägga till det heller - deras utvecklingschef kommenterade frågan och tyckte att det skulle göra wikin svårläst. Jag håller inte med men det lär mao inte bli någon bättring där heller - tydligen är man bara intresserad av den senaste versionen hos dem. Så det blir väl till att experimentera på egen hand då. Trist att dokumentationen är så dålig runt Trainz men jag har förstått från andra delar av forumet att det inte är direkt bättre för t.ex. Railsimulator så det kanske är något generellt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
CCGTC till 09 fungerar även till 10
Kod:
username "400 kV Split-phase" kuid <kuid2:63124:37010:1> grounded 0 length 250 upright 1 istrack 0 isroad 0 casts_shadows 1 dont-flip-terminator 1 initiator "stolpe" terminator "stolpe_r" divider "stolpe" description "A 400 kV Split-phare powerline" kind "track" category-class "Ss" category-region "SE" category-era "1990s;2000s;2010s" author "Joel Martinsson" organisation "SweStuff" contact-email "********" trainz-build 2.7 mesh-table { default { mesh "ledning.im" auto-create 1 } } kuid-table { } Denna är inte utrustad med lod
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2013-08-22 klockan 20:35. Anledning: den som söker skola fina :P |
![]() |
![]() |