![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 383
|
![]()
Hej!
Något märkligt hände mig häromdagen. Jag sitter och bygger på en rutt i Trainz 2012. Har använt mig av STL-material på två vägkorsningar. Strax före den ena korsningen så finns en grupp med växlar. När tåget skall passera genom växlarna så lägger AI-föraren om dessa i rätt riktning. Syns på det gula hänglåset över växlarna. Men när nästan alla vagnar passeras så lägger plötsligt växlarna om till sina ursprungliga lägen. Jag misstänkte att det kunde vara något av vagnarna och bytte om dessa till andra typer. Detta därför att hänglåset blinkade då och då när vissa vagnar passerade. Men icke. Felet fortsatte. Så jag misstänkte något med STL-vsi och tog bort dessa. Provade och fortfarande urspårningar. Tog bort allt STL-material och då passerade tåget utan problem. Byggde tillbaka STL-korsningen igen och till min förvåning så fungerade alltsammans. Så tydligen var det något som kortslöt systemet i början. Möjligen var det för att jag hade clonat materialet från den andra vägkorsningen. Tänkte bara berätta detta utifall någon kommer att uppleva detsamma. Här är en liten filmsekvens. När loket kommer fram till den första Vsi'n så upphör förarens kontroll över växeln. Den lägger om till sitt ursprungliga läge med urspårning som följd. Banan är som sagt under uppbyggnad så det ser lite naket ut. Testar då och då för att se om allt fungerar innan jag lägger till all "kosmetika". Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Benkegbg, detta har nog inte (tror jag) direkt att göra med vägskyddet att göra. En stoppsignal är alltid en stoppsignal.
Tåget stannar upp framför vägskyddet, framför stoppsignalen. AI (autopiloten) tror att hela tåget har passerat sin "path" (tågväg). Vilken typ av autopilot använder du? Prova med att sätta ut en försignal (vfsi) som är kopplat till vägskyddet, före växlarna, på huvudspåret. Din filmsekvens var mycket bra beskrivande. Önskar att alla kunde bistå med sådan information.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag lägger till lite mer.
Första rådet från mig är självklart bygg i 2010 så slipper du trasslet i 2012. Du har klonat vägskyddet och använt detta till ett annat vägskydd. Det tror jag inte är bra. Varje vägskydd skall ha sin unika beteckning. Har du angett bilvägen rätt? Innan bilvägen kopplas ihop med själva vägen skall den kopplas till vägskyddets unika namn. Att riva upp en bilväg är praktiskt taget omöjligt om man inte kan trixet. Gå in i Wireframe mode, gå nära bilvägen i marknivå. Leta rätt på en liten svart ask. Öppna nu bilvägen och klicka bort den lilla asken. Då försvinner vägskyddet. Asken syns i bilden under de gula pilarna och bredvid Stelldrach-stolpen. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Nisse, i det här fallet tror jag inte vilken version av Trainz man använder har någon större betydelse. Men dina förslag är naturlitgvis välkomna. Du pratar om vägskydd och jag lägger mer mer skulden på signaleringsprincipen kontra AI.
Det här handlar om hur man signalerar sin bana, allt för att hjälpa sin autopilot (AP/AI). Vägskyddet isig är det inget fel på. Benkegbg prova mitt förslag genom om att försignalera huvudspåret mot vägskyddet (vsi).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |