Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-13, 11:30   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Att åka buss i S-vall..

..är inte roligt!

Det har varit ett rent helv*te, sen Nobina tog över busstrafiken i Sundsvall. Nya bussar som inte fungerar som dom ska, har värdelös komfort, tidtabellen fungerar inte m.m. m.m. Dessutom blev chaufförerna timanställda, efter varit tillsvidareanställda innan, så nu har vi sura chaufförer också. Lite strul kan man godta vid byte av bussbolag, men detta är ju ett skämt. Allt strular!

ST har skrivit en del om detta och listar felen här: http://www.st.nu/allmant/medelpad/ha...en-pa-bussarna

Vad tycker ni? Ska man betala för sånt här? Mitt busskort kostar 690kr/mån och jag tycker det är alldeles för mycket, när man aldrig vet när bussen kommer, kanske får stå till stan (fullproppade bussar) och åker obekvämare än..ja vad som helst.
Gammal 2014-11-13, 14:15   #2
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Liknar situationen i Dalarna. Efter en "trafikrevolution" är linjer indragna, hållplatser har strukit med till fördel för någon minut bättre restid, många får därmed längre att gå (ofta 2-3 kilometer längs hårt trafikerade vägar där man tidigare hade hållplats utanför huset) etc.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 23:26   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Slår nog inte bussarna i Täby. Arriva tog över för ett tag sedan. Splitterny flotta med bussar, problemet var bara att de inte gick. Bussarna fanns där, men inte chaufförerna. Vintern kom snabbt efter det och då gick bussarna ännu mindre. Det var total katastrof och Arriva fick böta till SL.

Nu blir det värre. På grund av att de gick minus flera hundra miljoner förra året bestämmer de sig nu för att dra in x antal turer på vardagar i rusning bl.a och även ta bort helgtrafik helt på t.ex 619. Helt värdelöst skött av Arriva.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 10:23   #4
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Vi har ett antal bussar som det står Dalatrafik på nu, tack vare dom inte fått alla nya bussar från leverantören än. Säger dock inget om det, då dom är tusen gånger skönare att åka i, än dom nya.

Ang. böter, så pratas det om böter här också. Men frågan är vem som ska böta och till vem? Leverantören (Volvo)? Din tur? Nobina? Jäkla soppa det här och resenärerna får (som vanligt) lida. Tycker vi resenärer borde haft nån kompensation för detta (helst gratis åkande tills trafiken fungerar som den ska). Dom uppmanar oss att åka buss och sen kan dom inte hålla igång en bra lokaltrafik.

Nu skriver ST att Nobina ska införa nya linjer för att förbättra arbetsmiljö och för att kunna hålla tidtabellerna bättre: http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/...all-efter-nyar Ja så kanske i januari, så kanske det fungerar som det ska då!? Dom har bara haft sen juni på sig..när dom tog över..
Gammal 2014-11-14, 10:41   #5
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Risken är att folk tar sina bilar istället.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 01:10   #6
jorgen3
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Standard

Ja vi har lite olika erfarenheter ser jag.
Åker nu buss varje dag i Sundsvall och jag tycker det fungerar rätt bra.
Det fungerar ungefär som förra året, tycker jag.
Vet att man klagar över bussarna i Sundsvalls tidning, men då har jag nog haft tur då.

De nya Volvo 7700 hybrid bussarna har nog mindre platser än de gamla så det är större risk att folk får stå. Men på min linje 4 så är den risken inte så stor.
Idag såg jag första hybrid led bussen så när det kommer flera sådana så blir det mer plats att sitta. Den lär nog göra nytta till Birsta (2).

Men jag märkte att när det var kallt en dag och bussen kom så rykte det något förförligt under bussen och det drog in i bussen när han öppnade bakdörrarna.
Tror det har med Dieselvärmarna att göra för att värma bussen. De verkar ryka ordentligt när de drar igång. Men jag tror de har en lösning på detta.

Men tekniskt så är det nog miljövänligare med dessa bussar. Motorn slår nästan av varenda gång bussen stannar och när bussen kör igång så går det på batterier till ca 15 km/h där motorn startar.
Läste att dessa bussar är dyrare men pga att bränsle åtgången är mindre så tjänar man igen konstnaden efter 7 år.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 12:37   #7
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Ja det beror nog på vilka linjer man åker. Jag åker mest linje 1 Bergsåker-Alnö (till och från stan) och ibland Linje 2 (till och från Birsta).

Linje 1 passerar ju en gymnasieskola och så är det trafikljus på Bergsåkersbron och det har varit mycket vägarbeten i Skönsberg p.g.a. brobygget över sundsvallfjärden. Förr gick det två linjer förbi skolan och det var inget brobygge och då fungerade tidtabellerna. Ska man ta bort en linje, får man sätta in fler/större bussar tycker jag. Och ang. brobygget, så får man väl räkna in det i tidtabellen (dvs att sträckan kommer ta längre tid att åka).

Linje 2 går ju till Birsta köpcentrum och det är oftast mycket folk som åker till och från det. Förr var det alltid ledbussar denna sträcka. Med ledbuss fungerar det bra, men dom här nya, små, löjliga bussarna blir knökfulla direkt!

Nu kommer det såklart bli bättre, när nya bron i Bergsåker och bron över sundsvallsfjärden är klara. Och efter vi fått dom nya ledbussarna. Men faktum kvarstår att vi resenärer varit utan en väl fungerande busstrafik i ett halvår och att dom stackars chaufförerna fått sämre villkor och arbetsmiljö (inget stressar upp någon så mycket, som när man inte kan utföra sitt jobb ordentligt). Dom nya bussarna är bra för miljön, men det är det enda som är bra med dom och visst låter det bra, att dom går på batterier tills dom når runt 15km/tim (borde vara vid 50km/tim)..men det är ju bara en 10 meter ungefär och sen sätter dieseln igång..
Gammal 2014-11-15, 18:30   #8
jorgen3
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Standard

Att ledbussar löser mycket problem vet jag inte.
De tar in mycket mer folk och är bra förutom Vintern.

Sundsvall är en kuperad stad. På vintern så kör de fast lite här och där.
Linje 2 har stora problem med dem. I Bosvedian vill inte chafförerna ens stanna på vissa hållplatser utan de kör förbi dem så att de inte ska fastna.
Även i Birsta har jag sett dem många gånger kört fast.

Jag bor i Granloholm och där fick jag gå några gånger förra vintern då de inte kom upp för backen.
Vanliga långa bussar är då bättre men de är inte så handikapps anpassade...
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 18:53   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Sant att ledbussarna har ruskiga problem på vintern i Sundsvall, men det har även dom vanliga bussarna. Det har med (den ibland obefintliga) snöröjningen att göra.

Skulle åka till Timrå en morron (var när dom gick gamla vägen) efter ett ordentligt snöfall och vi åkte nästan mer på tvären, än rakt fram. Föraren pratade på radion och frågade om snöröjningen och sa även att han inte visste om han skulle klara av, att ta sig till Timrå (detta var lite innan Birsta). Blev minst sagt orolig, men vi tog oss iallafall till Timrå..

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.