|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2015-02-28, 09:10 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
Ångturbinloket TGOJ M3t 71
TGOJ beställde 3 stycken ångturbinlok (M3t 71-73) från Nohab med turbin utrustning tillverkad av Ljungströms i Kristianstad. Första loket, 71-an, kom till TGOJ 1931 under det att de 2 sista anlände 1936. TGOJs turbinlok hade imponerande dragkraft då de drog upptill 1750 ton tunga malmtåg från Grängesberg till Oxelösund. Ett lok gick mellan Grängesberg och Eskilstuna där det avlöstes av ett annat för den sista delsträckan Eskilstuna-Oxelösund. Största tillåtna hastighet sattes till 70 km/t och dragkraften till 18 Mp. Alla är bevarade på Grängesbergs järnvägsmuseum. M3t 71 har visats upp under ånga då och då och just nu pågår arbete att få igång ett av dem igen. Kolla följande klipp från 1990: https://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs Dessa är de enda bevarade ånglok av turbin typ i hela världen. Ny version av turbinloket TGOJ M3t 71 med: 1. Nytt versionsnummer 2. ALLTID mer turbin kraft uppför backe större än 10 promille. Kunde tidigare omotiverat stoppa under större stigningar. 3. Några mindre rök scener. 4. Några ändrade eller tillagda detaljer på loket. Nedladdas från: http://jocomms.webs.com |
|