Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-27, 16:00   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Bergstunnel för två spår

Efter många månaders arbete med Nynäsbanan, och många års med Trainz, står jag nu inför min i särklass svåraste uppgift; nämligen att bygga en 1.593 meter lång böjd tvåspårstunnel under Södermalm i Stockholms city.

Chanserna att misslyckats är stora. Jag har ägnat flera dagar för repetition, planering och utveckling av metoder. Inget har gått särskilt bra.

Jag har valt att tillfälligtvis lämna tråden Nynäsbanan för Trainz och skapat en särskild tråd i vilken jag förhoppningsvis beskriver vägen fram till en färdig böjd tvåspårstunnel. Att bygga en lutande böjd tvåspårstunnel är inte att tänka på.

Lan har lagt ner mycket arbete på att utveckla tunnelkonceptet. Resultatet har blivit ett mycket stort antal kraftfulla tunnelalternativ med färggranna manualer. Jag har betatestat tunnlarna, dock inte hans sista och mest intressanta version, den som jag kallar för Korallormen och som jag åtetkommer till. Den här tråden kan därför ses som en försenad betatest.

Att ge sig i kast med en 1.593 meter lång böjd bergstunnel i en DEM-bana kan verka vara övermodigt – vilket det faktiskt är. Hugaligen!

Genom kartor, flygbilder och bilder vet jag var tunneln börjar och slutar. Resten får jag räkna ut. Det är dessutom väldigt viktigt att bana börjar och slutar med decimalen rätt samma höjd; 15,08 meter. Lans tunnel är 18 meter hög. Detta innebär att markhöjden måste ligga på minst 33 meter.

Jag började med att lägga ut ett spår med rätt radie i böjen för 70 km/tim. Lans tunnel är 50 meter bred. Jag har därför gjort en snitzlad bana för tunneldragningen. Ingångs- och utgångshöjderna är 15,08 meter. Därifrån skall tunneln upp till, som jag valt, 35 meters höjd. Tunneln måste ligga på en absolut plan yta, den måste finhyvla.

Ett tips: Tålamod är en dygd när man bygger en Bergstunnel – oavsett vilket alternativ man väljer.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Banan.jpg (151.2 KB, 120 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Taggar
tunnlar

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.