Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-24, 19:31   #1
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard [WIP] Bohusbanan

Hej!
Då var det dags att testa på lite ruttbygge efter att ha lyckats lära mig lite hur man exporterar 3D modeller till simulatorn och även lärt mig hur man får till DEM data & Google Maps så är planen att testa bygga Bohusbanan som är sträckan mellan Strömstad - Uddevalla - Göteborg (blir Uddevalla - Göteborg till att börja med). Detta blir mer som ett test så kan inte lova att projektet blir färdigt, men förhoppningen är att fortsätta bygga på när tiden finns och eventuellt sätta ihop detta med Tottes Trollhättanrutt (sträckan Uddevalla - Öxnered) om han skulle vara intresserad!

Lite bilder från Uddevalla C:












marmar besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 19:38   #2
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 806
Standard

Fantastisk.
Hoppas det stämmer med grafiska positionerna bara.
Trollhättan börjar tydligen på noll, om jag fattat rätt.
Lycka till med byggandet.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 21:39   #3
kevpa00
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Åtvidaberg, Östergötland
Inlägg: 215
Standard

Detta ser väldigt bra ut! Lycka till med fortsättning!!
kevpa00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 00:20   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
Standard

Hej!
Bra jobbat!
En fråga bara, använder du news Terrain Textur? Trollhattan har dem.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 02:14   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

Snyggt! Ser att du har skyltar (Spår X och Uddevalla C) i modern Trafikverket-tappning. Skulle du kunna tänka dig att fixa såna till Jönköpingsbanan också?

Passar på att tipsa om detta: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37270

Om det är realism man är ute efter så går det mycket fortare att bygga med smidig tillgång till all data om var skyltar och signaler sitter, namn på spår, STH, kurvradier osv. Helt ovärderlig källa måste jag säga!
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 19:08   #6
Adamq
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Strömstad
Inlägg: 1
Standard

Kul att du bygger min hemmabana (Bor i Strömstad). Hoppas att du orkar bygga den mysiga delan av banan också! (Norra)
__________________
Adamq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 20:43   #7
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Tack för alla kommentarer!

Smajlet: Har utgått från riktiga koordinater, tror det borde räcka för att man ska kunna merga rutterna utan att något blir knas

Totte: Hmm heter de något specifikt i spelet? Har egentligen bara använt de marktexturer jag har tillgång till utan att tänka på om det är originalet eller newS

Hgv: Skicka ett PM med stationsnamnen du behöver så ska vi nog kunna lösa det!

Adamq: Förhoppningen är att bygga norrut också!
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 00:08   #8
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

PM på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Har utgått från riktiga koordinater, tror det borde räcka för att man ska kunna merga rutterna utan att något blir knas
Om jag har fattat rätt hur det funkar så måste båda rutterna ha samma startkoordinater. Se startkoordinaterna som en nollpunkt, alla objekt i rutten placeras sedan i förhållande till denna punkt. Olika startpunkt = ingen merge alltså, tyvärr. Jag hoppas dock att jag har fel om detta!
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 00:26   #9
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
PM på väg!
Trodde jag! Marmar, verkar som att din inbox är full.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 10:42   #10
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 263
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
PM på väg!



Om jag har fattat rätt hur det funkar så måste båda rutterna ha samma startkoordinater. Se startkoordinaterna som en nollpunkt, alla objekt i rutten placeras sedan i förhållande till denna punkt. Olika startpunkt = ingen merge alltså, tyvärr. Jag hoppas dock att jag har fel om detta!

Du har rätt, man måste ha samma startkoordinater på rutter man vill slå ihop. Trollhättan-rutten har lat 58.2876 och long 12.2988 som startkoordinater.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 12:50   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl Visa inlägg
Du har rätt, man måste ha samma startkoordinater på rutter man vill slå ihop. Trollhättan-rutten har lat 58.2876 och long 12.2988 som startkoordinater.
Ja, det är rätt som mibl skrev.
Kolla http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...=35239&page=36
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 00:09   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
Standard

Hej marmar!
Använder du betalrutternas assets? Meningen var ju att Thn inte ska kräva betalrutter, så se upp när du placerar objekten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 00:05   #13
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Hej!
Har ändrat till rätt startkoordinater nu så förhoppningsvis bör det funka!

Totte: Hmm har inga köpta rutter förutom de som kom med TS2015 men ska försöka använda så lite objekt från dem som möjligt då alla kanske inte har dessa rutter
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 00:13   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Hej!
Har ändrat till rätt startkoordinater nu så förhoppningsvis bör det funka!

Totte: Hmm har inga köpta rutter förutom de som kom med TS2015 men ska försöka använda så lite objekt från dem som möjligt då alla kanske inte har dessa rutter
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 16:22   #15
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Lite fler bilder från norra och södra Uddevalla som sakta men säkert börjar komma i form:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20190630225356_1.jpg (67.7 KB, 109 visningar)
Filtyp: jpg 20190630225441_1.jpg (63.7 KB, 109 visningar)
Filtyp: jpg 20190630224822_1.jpg (77.6 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg 20190630224858_1.jpg (84.8 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg 20190630225009_1.jpg (74.7 KB, 106 visningar)
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
bohusbanan, train simulator


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009