Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-07, 16:34   #1
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard AI-tåg - varför stannar de plötsligt

På min egenhändigt byggda bana Karlskrona-Emmaboda har jag skapat en AI-förbindelse:
tåget avgår i tid men efter bara någon kilometer blir det stående på banan i sin ensamhet. det finns inget runt omkring som ger den anledning till att stanna...vad kan va fel?

Åke
Akki besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 20:35   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

AI-tågen stannar då programmet inte hittar någon giltig rutt. Tyvärr är det så att det kan fungera felfritt i editorn men i själva simulatorn tar det stopp, vilket gör att det kan vara ganska knepigt att felsöka.

Vad händer i övrigt på banan när tågen stannar? Är det exempelvis något annat tåg som kör ut just då som programmet skulle kunna tolka som att det är i konflikt med det stoppande tåget? Om du kan koppla det till någon specifik händelse så kan du ju försöka justera tidtabellen och se om det hjälper.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 12:28   #3
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Jag kan inte se att någon annan händelse orsakar stoppet och tåget har grön signal, bommar är nere på nästa överfart osv. Inga andra tågrörelser är aktuella.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 12:53   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

AI-tågen bryr sig inte om signaler och bommar. De kollar bara att sträckan är fri från tåg fram till nästa signal (från signalens baslänk till nästa signals baslänk). De reserverar också en viss sträcka framför tåget där växlar blir låsta osv för att det inte ska bli konflikt med andra rörelser.

Det låter konstigt att tåget stannar plötsligt om det inte finns några andra rörelser. Det kan dock bli "konflikt" med rörelser som logiskt inte borde beröra varandra, men simulatorn får det ändå inte att gå ihop.

Vi kanske kan lista ut varför det blir fel om du har någon bild som visar hur scenariot är upplagt och var felet uppstår. Blir det alltid stopp på samma ställe? Har du bara AI-tåg eller tåg som spelaren kör också?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 13:15   #5
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Provade och köra i 32-bitar istället och då fungerade det! Hovrade över hela sträckan och ekipaget beter sig perfekt, stannar där det ska på 3 stationer osv men som du skriver hänger inte bommar tex med som de ska, går ner men inte upp, blinkar rött eller vitt hur som helst.
Blev nu inspirerad att börja från scratch med era anvisningar beträffande referenspositioner då det jag byggt inte går att använda. Hade det gått hade jag bara behövt dra Emmaboda-Växjö-Alvesta NV ut och Emmaboda-Kalmar åt sydväst för att ansluta till SSB! Men jag undrar om Editorn blivit intelligentare dvs mer hjälpsam? Är det enklare numera? Använder ni Swens spår? mm
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 19:12   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

Vägskydden funkar inte som de ska om du startar scenariot direkt från editorn. Har man startat från editorn bör man avsluta scenariot och välja Replay (ej endast Restart) för att allt ska initieras korrekt.

Om vägskydden ändå inte funkar så har nog någon länk blivit felplacerad (t.ex. när det blir blandning av rött och vitt blink). Att vägskyddet inte aktiveras eller avaktiveras korrekt kan dock hända om exempelvis en växel läggs om någonstans mellan vägskyddets länkar så att det inte finns en obruten sträcka mellan länkarna.

Citat:
Men jag undrar om Editorn blivit intelligentare dvs mer hjälpsam?
Nej jag tycker inte det, däremot har jag lärt mig mycket om vad som funkar och inte funkar efter att ha byggt rutter i 10 år. Jag har också blivit relativt bekväm med att ändra i filer som jag tidigare inte hade en aning om hur de funkade, t.ex. modifiera signaler, byta spårtyper eller göra egna track rules.

Det snackas en del om att slå ihop rutter med samma koordinater, men det är nog lättare sagt än gjort. Det gäller ju i så fall att man har två färdiga rutter som man inte har ambition att bygga vidare på var för sig efter en sammanslagning. Möjligen kan det vara praktiskt om man har en redan färdig rutt som används som utgångspunkt för att bygga vidare (t.ex. en färdig SSB där du skulle kunna ansluta vid Alvesta).

En annan fråga är hur stora rutter som fungerar praktiskt i TS. Jag har börjat tröttna att bygga på Jönköpingsbanan då det tar 3-4 minuter att spara rutten när man gjort ändringar i spår/signaler (ändringar som skapar en ny tracks.bin). TS brukar dessutom krascha ganska ofta just när man gör såna ändringar så man vill förstås spara ofta. Konstigt nog går det fortare att spara på Malmbanan trots att Malmbanan har en större tracks.bin, så jag antar att det har att göra med komplexiteten i spår och signaler snarare än antal signaler och antal km spår. Jag funderar på om det vore bättre att ha Jönköpingsbanan och Stockholm som separata rutter - det kanske går smidigare att bygga och spara då.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 09:35   #7
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

OK Hgv, jag förstår att det haltar fortfarande med bla minneskapacitet trots övergången till 64 bitar. Påminner lite om de problem vi hade med Microsoft Flight simulator i 32 bitar (FSX), den nya simulatorn som ersätter kom 2020 (MSFS) och är skriven i 64 bitar men trots det kan det även här haverera (CTD) efter en del programmering av tex bygge av flygplats. Tekniken är nog densamma i grund och botten med bl.a xml-filer?
Trist om vi inte kan få ihop SSB i ett enda stycke så man kan köra Mmö central-Sthlm central. Men man ser att köpe-varianterna också är begränsade geografiskt eller hur?
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 12:40   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 800
Standard

Jag har samma problem med mina rutter att spara i mellan 2-3 min.
Medan jag sparar reser jag på mig och rör på mig från dator. Kan vara bra för kroppen.
Jag håller på med Thn just i Säffle.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009