|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2003-07-30, 15:56 | #1 |
Medlem
|
Frågor angående Z 68
Tjena allihopa
Jag har några frågor angående mitt senaste lok (om frågorna redan finns så ber jag om ursäkt för det, jag har letat på forumet men ej hittat svaren) Hur får man till så att hjulen snurrar? Jo jag har problem med texturen på vissa ställen, det ser ut som om hjulen är genomskinliga vilket de inte är, vad ska jag göra? Sista frågan för tillfället hur gör man en snygg cab, med början på en jpg bild till en färdig cab? Har redigerat meddelandet och har bara de klurigaste frågorna kvar Som jag ännu inte fått svar på, men hoppas få. Jag tackar så mycket för de svar jag fått. varför en när man kan få två? - våningar alltså |
|
2003-07-30, 16:10 | #2 |
Medlem
|
Det ser ju urbra ut!!!
MVH Dson i Sandviken. |
2003-07-30, 20:07 | #3 | |
Senior Member
|
Citat:
"Hur får man röken att komma från avgasröret? just nu kommer det från hytten (kanske inte så bra)" Jag är ständigt anlitat av MICKE321 för att fixa ljust och rök till hans fordon. Skicka dina filer till c.huebner@telia.com så ska jag ta mig en tit på den. Men du får räknar med att det kommer att ta ett tag innan jag blir färdigt med arbete. /Chessie System Chessie Railroad System 1972 - 1986 "Gone but not forgotten" |
|
2003-07-31, 09:32 | #4 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
|
Citat:
/Jocke C16 2919, 1987-2001 http://www.saltsjobanan.tk |
|
2003-07-31, 11:47 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Luleå, , Sweden.
Inlägg: 302
|
Det stämmer läng över buffertar 7560mm
ha en bra dag [img] attachments/7075881.gif[/img] Jonsson |
2003-08-03, 00:38 | #6 |
Medlem
|
Om du fortfarande har problem så hör av dig via mail.
MVH, Mikael http://medlem.spray.se/micke_asson http://www.banbyggarna.com |
2003-09-22, 19:40 | #7 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
|
Citat:
Hur du får hjulen att snurra beror lite på vad du använder för program för att bygga modellen. Det enklaste är naturligtvis att du låter MSTS själv sköta allting med snurrande hjul... Om du döper axlarna till WHEELS1 och WHEELS2 så kommer MSTS själv att lösa det åt dig. Annars måste du gå in och skapa en animation av hjulen, det går i och för sig utmärkt att göra, men hur man gör det beror på vad du använder för program. Om hjulen ser genomskinliga ut så låter det som att mappningen är fel. Hur ser hjulen ut när du tittar på dom i programmet du bygger loket i? Ser dom rätt ut där? Om dom ser skumma ut där så beror det säkert på att du har lagt mappningen fel. Ser dom rätt ut där så låter det som att du har en transparens liggande precis där i din ace-fil. Öppna ace-filen med TGATools2 och titta i fönstret till höger om du har råkat lägga en alphakanal precis på samma ställe som du har hjulet. Har du det så har du lösningen på problemet där. Hur du gör en cab är faktiskt inte så svårt som många tror, hur du gör en snygg cab är betydligt värre. (Någon gång skall jag lyckas med det också...) Det är dock lite för svårt att förklara här på några få rader. Det finns en beskrivning på http://www.railpage.org.au/steam4me/...orial.v1.0.zip, prova den, den hjälper dig säkert! Lycka till! /Bosse |
|
2003-09-23, 14:24 | #8 |
Medlem
|
Tack för ditt svar Bosse.
Jag använder TSM bara för att förtydliga saken. Jag har för mig att hjulen ser illa ut både i TSM o MSTS (genomskinliga), och det finns ingen alfa (på hjulen) och polygonen är rätt riktad. Vad menar du med att jag mappat dem fel (att jag skulle ha använt en bildfil men sen tagit bot den? Nej så är inte fallet. Alla hjulen använder samma fil och på ena sidan syns hjulen. Jo jag har döpt Hjulen till Wheel1, Wheel2, Wheel3 och wheel4 men det fungerar ändå inte, vad är fel, ska man länka ihop hjulen med en axel och döpa den till Wheel1? varför en när man kan få två? - våningar alltså |
2003-09-23, 17:28 | #9 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
|
Hjulen ska heta WHEELS11 WHEELS12 WHEELS21 WHEELS22 har jag för mej..l
//MVH John |
2003-09-23, 20:52 | #10 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
|
Citat:
Jag tror att det kan bli problem om du döper hjulen ett och ett, MSTS-dokumentationen har en märklig förmåga att säga hjul och mena axel. Jag gör alltid så att jag slår ihop två hjul och en axel, om jag nu skall ha det, till ett objekt. Sedan brukar jag animera dom själv om jag skall göra något "extra" med dom. När jag döper mina hjul (axlar egentligen) döper jag dom till Wheels1, Wheels2 och så vidare... Om jag sätter dom i en boggie döper jag till Wheels11 för första axeln i första boggien, Wheels12 för andra axeln i första boggien, Boggien får sedan heta 1, 2 och så vidare beroende på hur många boggies man skall ha... (Hur många blir det Robban?) Det jag menade med att du kanske hade mappat hjulen fel var helt enkelt att du kanske hade lagt mappningen "snett" på ace-filen, så att en del av hjulen hamnade utanför hjulet på bilden. Det du skrev sist att hjulen syntes på ena sidan men inte på den andra låter som ett annat fel. Återigen, jag kan inte TSM, jag kanske är helt ute och cyklar, men det låter som att du antingen har ett objekt som "inte har" någon baksida, dvs det går bara att se det från en sida. Jag vet inte om man kan råka ut för det i TSM, men man kan det i Gmax om man bär sig lite dumt åt. Det andra alternativet skulle kunna vara att du bara har lagt en textur på ena sidan av hjulet? Jag låter någon med TSM-kunskaper ta över här, men det kan vara två idéer att fundera på... Hoppas att det löser sig! /Bosse |
|
2003-09-24, 00:41 | #11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
|
Hjulaxlarna ska heta i Z68´ans fall Wheels11 och Wheels12 (Hö. + Vä. hjul och eventuell axel ska vara sammanfogade till en axel).
Då animeras hjulen av spelet (och förhoppningsvis rätt, eller vad säger Fredrik :-). Om man döper hjulen till 1 eller 2 så måste de animeras manuellt. Hur det går tillväga i TSM vet jag däremot inte. Det lok som jag antar att Bosse syftar på är lite speciellt. Bo´Bo´Bo´, fast det är bara de 2 yttre bogierna som är döpta till Bogie1 resp. Bogie2. Wheels11 och 12 är då länkade till Bogie1, Wheels21 och 22 till Bogie2, Wheels 13 och 23 är länkade till loket. "Kunde" inte använda 1 och 2, eftersom loket innehåller andra animeringar. Har även för mig att jag läst på Train-Sim.com att Bogie3,4,5... kunde strula. OBS!! att du måste döpa hjulen Wheels**, alltså med s-et på slutet, och boggier till Bogie*, inte 01 eller 02. Angående genomskinliga hjul, du har inte råkat ta bort ena sidan? eftersom det även var/är genomskinligt i TSM. Skulle nog vara lättast att bara göra ett nytt hjul och prova. Robban |
2003-09-24, 13:10 | #12 |
Medlem
|
Tack så mycket för svaren (skall testa med hjulen så snart jag komme hem)
Jag fick till hjulen igår och det var som Bosse trodde jag hade lagt mappningen åt fel håll (hoppsan) så nu kan man s alla hjulen i TSM (har inte testat i MSTS än) Än en gång Tack för de fina svaren /Oscar varför en när man kan få två? - våningar alltså |