![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
![]() Vore kul att veta va ni har för åsikt angående loopen (vändslingan) i KMJ. Den går ju att ta bort i detta läget, innan den nya versionen av KMJ släpps. Skriv gärna en motivering till varför du röstar för eller emot vändslinga ![]() RÖSTA ![]() Hawk ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Jag har inget imot den!
Åkte med ett Intercity där kl(cirka tider ![]() Den gör ju rutten deubbelt så lång och kör 40 problemet är väl redan fixat?(har väl inte med det att göra?)[:I] Olaf Lindström, Olis |
![]() |
![]() |
#3 |
Senior Member
Reg.datum: Apr 2003
|
![]()
Samma här jag har heller inget emot det för då blir rutten dubbelt så lång ju länre desto bättre
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Det kvittar, gör som du vill Hawk! Det är ju kul att kunna vända tåget i loopen![8D]
MvH. Mson ![]() http://www.tagbilder.com |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Har inget alls emot Loopen, den är bara bra att ha om man ska växla vagnar i hamnen o sedan köra till t.ex Munksäter![8D]
![]() MVH Dson i Sandviken. ![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Junior Member
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Behåll loopen, den ger möjlighet till många intressanta kombinationer!
|
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ta bort den. Alla loopar bara ställer till det när man sedan skall jobba med signaler.
/Pursche SVTTL |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Hej
![]() Är det så att det ställer till med signalerna i aktiviteterna så kanske man får prioritera det men loopen är kul då man kan "vända" tågsättet och åka tillbaka. ![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
|
![]()
Vet inte om det är loopen som gör´et, men vissa växlar vill inte alls.
Både i Explore och Aktiviteter. Det funkade lite bättre i JBJ (mycket lite). En del av tåget forsätter rakt fram, och resten dit jag lägger växeln. Robban |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Det är trevligt med loopar
![]() ![]() Dels så orsakar loopen signalproblem men sen även det roliga lilla felet i växlarna som Robban beskriver.. Så min röst blir ...Loopen bort.. om det är möjligt ![]() Tomas/repman The Vehicles shop www.banbyggarna.com |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Wad sägs om en "Wye"? Det är ett spår format som et Y så man kan backa in tåget och sedan vända. Orsakar inga signal eller växel problem.
/Jonatan ![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Guest
|
![]()
Jag tycker att den borde vara kvar, det blir mycket bättre så om man exempelvis ska växla vagnar och så vidare.
____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
![]() |
#14 |
Senior Member
|
![]()
Ja skulle vilja ha den kvar loopen alltså i övrigt ser den nya versionen av KMJ mycket trevlig ut det ska bli kul att få köra på den nya del nu när man har kört så mycket och länge på den nu varande/gamla delen! [
![]() Ett mycket fint arbete som du har gjort Hawk och tack för allt fint du har get oss [:I] ![]() ![]() M.V.h Nicke! |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Jag vet hur det blev...
![]() Jag har nu justerat spåren i KMJ och signalsatt... Det är en ära för mig att få hjälpa till med en sån fin rutt som KMJ är, nästa version blir verkligen ett lyft... Mössan av för Hawks arbete... Ett nytt lyft från en redan väldigt snygg rutt... Jag har jagat Hawk en del om loopens vara eller icke vara. Rent tekniskt så är det ingen tvekan om att den är direkt olämplig, men å andra sidan kan man se poängerna med den också, som nämnts här i tråden. MSTS har ju en (?)svaghet i att den inte kan hantera loopar korrekt. Olika oönskade effekter uppstår, som t.ex att växlar uppför sig på ett okontrollerat sätt, då MSTS t.ex hittar samma växel flera gånger på grund av att pathen går runt och kommer tillbaka... Vi hade en växel i Karlfors som vägrade att lägga sig i rak i explore mode. Eftersom hela KMJ är byggd för att inte krocka med tråkiga stoppbockar så innebar det även att pathen med lätthet kom tillbaka till samma växel, fast det var i andra änden av rutten... Inte bra.. Så, hur blev det nu då? Jo, det blev både och... Loopen är nu borttagen i sin nuvarande form, så att det är en huvudlinje som går norrut... Den andra grenen av den delade loopen viker av i en bibana, som blir enkelspårig... Så långt "ta bort loopen"-upplägget... Till det har vi då lagt till en enkelspårig loop som nås av både vänster och högertrafik... Den loopen möjliggör då vändning som dagens loop, men växlarna ligger så att man måste lägga om dom på två ställen för att loopen ska bli fullbordad... Då fungerar MSTS bättre.. Plus, för aktiviteterna så blir det nu två rena linjer som KMJ börjar med i norra änden, vilket jag själv tycker blir en intressantare situation i Kvarndalen... KMJ är nu provad (innan ombyggnaden) med en aktivitet med drygt 50 trafikrörelser på en gång och det korkade inte igen... ![]() LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
VHS eller DVD filmer av verkliga tåglinjer? | Perre | Tågbilder | 2 | 2005-01-11 13:26 |
Brainstorming.... | Pierre | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 69 | 2005-01-05 21:10 |
Fotbollsplan med eller utan läktare | Pierre | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 2 | 2004-05-23 19:32 |
Krona eller Euro? | Pson | Off-topic | 24 | 2003-08-12 19:07 |
Fönster som öppnas utan att jag vill... | Christian | Off-topic | 3 | 2002-10-03 02:39 |