Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-09, 22:56   #1
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard Svensk tyfon (tuta)

Är det någon som gjort ett svenskt hornsound? Jag har gjort ett på prov, tyvärr är inte ljudkvaliten riktigt bra. Det jag provat nu är taget nere vid Älgviken (Nynäshamn) för länge sedan och har lite bakgrundsljud och låter inte riktigt skarpt.

Skall försöka spela in ljud imorgon på jobbet och se om det blir bättre. Återkommer om jag lyckas.

Roger

Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-10, 00:16   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

En fråga:
Hur spelar du in ljud?[:I]

Skulle nämligen vilja försöka det själv om det inte var för mycket utrustning för det!

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-10, 09:27   #3
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Olli

Om det är "CD-kvalité" på ljudet du är ute efter så är det en minidisc man ska använda. Liten, smidig och lätt att ha med sig.

Tyvärr behöver man en riktigt bra mic för att få rätt "tyngd" i ljudet. Har testat med en enklare mic men ljudet blev för mesigt... (spelade in ett Rc-lok som startar och stannar och la in ljudet i Trainz) Ska man ha en bra mic får man vara beredd att lägga ut en 600-1000 kr

I boken "Sverige på spår" av Oskar Fröidh finns en CD med massa tågljud med underbar kvalité. Jag ringde för knappt ett år sedan och frågade Oskar vilken utrustning han hade. Minidisc och en Sony stereo mic var svaret.

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-10, 16:40   #4
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik
Tyvärr behöver man en riktigt bra mic för att få rätt "tyngd" i ljudet. Har testat med en enklare mic men ljudet blev för mesigt... (spelade in ett Rc-lok som startar och stannar och la in ljudet i Trainz) Ska man ha en bra mic får man vara beredd att lägga ut en 600-1000 kr
Precis, bra grejor skall man ha. Det hade inte jag med mig idag, vart lite svårt också att hinna med inspelning av ljudet då vändtiden i Nynäshamn och Bålsta inte vart så goda p.g.a trasiga tåg. Provade att spela in ljudet sittande i hytten men det lät inte bra.
Imorgon försöker jag igen, har då med mig en kollega som arbetstränar och som då får i uppgift att serva mig lite

Roger

Rojje besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dygtig Svensk rutebygger søges Erich Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2004-10-07 10:10
Bilder på påbörjad svensk bana. RapidHO Landskapsdesign - Trainz 5 2002-12-12 19:27
Svensk Buss micke321 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 3 2002-11-05 17:37
Svensk Tågsimulator Jocke Off-topic 4 2002-08-26 23:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.