![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() En liten kluring! Kontaktledningen vid Nybroplan kliptes ner efter nedläggningen 1967 och GS hängde upp nya trådar 1990 när Djurgårdslinjen kom till. Även mycket av spåren revs i slutet på 60 talet. Men, runt 1980 fanns det kontaktledning och spår där. Nån som kan svara på varför och hur det var byggt? Första rätta svar kan komma att belönas. Kenny ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hm, klurigt värre
![]() ![]() Kan det vara så att kontaktledningen fanns där för trådbussar? Och spåren, det kanske va det kvarvarande? Men en liten fråga bara. Hur, ska jag tolka den som typ "Hur de byggde det?" MVH Dson i Sandviken. ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Niträknare & STW-member
|
![]()
Nix trådbussarna försvann redan runt 1965 från Stockholm.
Hur det var byggt är en viktig del av svaret, mer tips ger jag inte [8D][8D] Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nybörjare
|
![]()
Kan det vara vid inspelningen av SF-filmen "1939" då SSS lånade ut vagnarna SS 143,SS 915 och SS 335. Vagnarna kördes med hjälp av provisoriska räler,elaggregat,likritare och kabel längs spåret
![]() Med vänliga hälsningar Krister |
![]() |
![]() |
#5 |
Niträknare & STW-member
|
![]()
Jomenvisst. Spåret var låga fyrkanstsprofiler med bandjärn som syll. "Kontaktledningen" var rep med ituskurna tennisbollar för att simulera isolatorer. Bygellinan var fäst så att toppstycket nästan nådde upp till körtråden.
Kabeln längs spåret krävde att några SSS medlemar sprang och drog den bakom vagnen. Skicka ett mail till mig så kan vi diskutera belöning ![]() Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Djurgårdslinjen | leoj | Landskapsdesign - Trainz | 45 | 2005-10-06 00:44 |
Djurgårdslinjen förrgår -Vart tog spåren vägen?! | Kvarne | Off-topic | 15 | 2003-05-06 16:26 |
Djurgårdslinjen | Richard | Off-topic | 7 | 2002-12-04 16:15 |
Gör jag fel? (Installation av Djurgårdslinjen) | bobjörk | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 17 | 2002-10-10 22:08 |