Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-25, 17:53   #1
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard Bobybanan - en mindre bana från 1800 talet

Lite bakgrund om banan som hämtats ur historieböckerna på Stareborgs stadtsbibliotek:

Året var 1879, Karl rydberg en godsägare och "överherre" i området hade fattat tycke för de ett lokomotiv som han hade sett på en resa i England. Han lät en tysk man vid namn Adolf Krantz konstruera ett lokomotiv som gick på ånga.

Meningen med loket var att det skulle trafikera den järnvägen som skulle byggas.
Den skulle gå mellan Boby Herrgård där Karl Rydberg bodde och Stareborg som var en större stad i närheten. Där brukade Karl vara på biblioteket och läsa gamla böcker om olika saker som kunde göra honom ännu mer känd. Ett bibliotek som på den tiden var mycket ovanligt i denna lilla del av Sverige var ett ställe som inte varje Johansson eller Andersson kom in till.

Karl hade som mening att järnvägen skulle vara hans privata som inte användes av någon annan en honom själv. Det blev dock inte som han hade tänkt sig.
För år 1886 när man hade lyckats få alla mark man behövde efter att ha tvistat med en präst som tyckte att detta var ett djävulens påfund,
det hade varit svårt att få hans mark som var så belägen att man skulle bli tvingad att bygga järnvägen runt en sjö som hette käringasjön. Det skulle bli en kostsam historia därav tvisten.

Nåja tillbaks till Karls järvägsbygge.
Han kom som ovan nämnt igenom prästens marker men några månader senare så hade prästen fått nog av allt som de gjorde med hans f.d ägor. Han tog en pistol gick ner till bibilioteket och skjöt Karl i magen, polisen tog honom sedan och slängde honom i fängelse i okänt antal år.

Han dog en vecka senare den 28/5 1886.
Karl Begravdes så småningom under Boby kyrkas klocktorn som idag står kvar som ett minnesmonument över denna framtidssträvande människa.
Många idag lämnar blommor på hans grav, han blev känd som Stareborgs socknens järnvägsfantast.

Järnvägsbygget stannade upp ända tills år 1904 då en person vid namn Axel Gyllenstjärna trodde att man kunde transportera personer och gods på ett smidigt sätt mellan gårdarna längs banan. Han restaurerade banan och byggde vidare mot Stareborg. Han lät även bygga några hus vid hållplatserna så att folk kunde vänta inne innan tåget kom. De hus som ännu står kvar i originalutförande(men renoverade!) är Grimlebo och Kvarnamålen.

Järnvägen öppnade för trafik den 28/6 1906. Folk trängdes vid hållplatserna för att se när de rika i trakten färdades i de för den tiden lyxiga vagnarna. Det serverades även konjak för att lugna nerverna efter en sådan ovanlig upplevelse.

Man lätt bygga en sidobana som gick mellan Grimlebo station och Jarlby någon gång år 1908-1909. Denna kom sedan att bli den stor pengakällan då persontrafiken sinade på banan efter 15-20år. Jarlebo var tillverkare av tändstickor och det finns en fabrik som gör detta än idag.
Ni som har kollat på paketen har nog lagt märke till initialerna J.SW.TÄNDSTICKS AB som man ser i nedre vänstra hörnet.
Denna fabrik är en stor arbetsgivare och många som bor i trakten jobbar där.

Idag så är det museitrafik som gäller och många utländska turister kommer och besöker den årliga marknaden i Boby.
Marknaden och smalspårets dag anordnas den 18/5 till minne av Karl och den 28/6 som ju var första gången denna bana trafikerades.

---- ---- ----

Banan trafikeras som sagt två gånger om året men även sommarhelgerna mellan 2/6 och 18/7. Då trafikeras den dock ej lika mycket.
Hoppas ni kommer tycka om banan och att det var rolig läsning ovan!

Ni får dock observera att jag använder objekt från KMJ V3.0 men ni får banan med objekten från KMJ V2.0! Så ni inte tar fel på detta nu, jag tackar håkan som gett tillstånd att använda objekten.

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-25, 18:53   #2
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Jaaaaaaa! En riktig ångloks rutt![] Mina små lok kommer att bli glada över att få sträcka på hjulen.

Ser snyggt ut.

Är det standardspår eller smalspår?

/Jonatan

Ånglok är bäst!
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-25, 22:05   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

EDIT!

Bye!

PS. NEJ! JAG LÄMNAR EJ FORUMET!(skulle inte överleva en dag utan det...)
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-26, 12:55   #4
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

OK, nu är jag lite fundersam på vad denna diskussion har med Bobybanan att göra? *lägger armarna i kors och stirrar argt på dem*

/Jonatan

Ånglok är bäst!
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-26, 13:05   #5
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Kan du förklara dig lite mer ingående!?

OM du inte förstått det så får jag INTE släppa rutten med något från KMJv3.0! Därav bör jag heller inte visa bilder enligt ****!

Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-26, 13:11   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Underbar historia, Olis. Kul att läsa bakgrund om rutter, känns verkligare då!

Mycket roligt att du gett dig på att bygga en svensk smalspårsbana....
Härligt att Hawk gett dig tillstånd till objekten!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-26, 13:53   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Underbar historia, Olis. Kul att läsa bakgrund om rutter, känns verkligare då!

Mycket roligt att du gett dig på att bygga en svensk smalspårsbana....
Härligt att Hawk gett dig tillstånd till objekten!


http://pirpen.cjb.net/
Tack!

Han har gett tillstånd för träden från v2!
Inte det som du såg på bilderna m.a.o!

Får se om jag orkar "konvertera" den till en ny "träd från v2 version!"

Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ånglok från 60 talet Lt. Procyon Tågbilder 10 2005-01-12 18:29
Bild från min bana Hinken Landskapsdesign - Trainz 7 2003-10-27 22:27
Lite bilder, 4 st a 60kb stycket, från min bana Rojje Trainz - Allmänt om Trainz 4 2003-08-08 07:46
Lidingöbanan - tåg från 30 talet? Pson Off-topic 32 2002-09-26 14:25



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009