![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vad är det här för sorts signal.
Har funderat ett tag över detta och inte hittat någonstans att få reda på detta eller sett någon bild av denna typ. Signalen har jag sett ett bra tag mellan Häggvik station och Norrvikens station och idag fick jag möjlighet att stanna till med bussen när jag körde förbi och ta en bild av den. Signalen har visat rött eller vitt fast sken när jag har passerat. Vet inte om den även kan vissa grönt. ![]() Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
|
![]()
Har för mig att det är en slags försignal som sitter på ställen där den normala signalen skyms.
Det är ingen egen signal i sig utan bara upprepar vad en signal längre fram visar då den normala signalen kan vara skymd eller liknande. Rätta mig den som vet mer... Pursche borde ha koll... Vid en andra tanke har jag nog fel men det finns en liknande signal som fungerar så som jag ovan beskrivit... ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Niträknare & STW-member
|
![]()
Enligt min gamla Säo så är det enligt §3 punkt 32 en "Nedkopplingstavla"
"Skall finnas för att ange början av sträcka där drivmotorströmmen skall vara frånslagen på fordon med uppfälld strömavtagare , om ljuset i tavlan är släckt. Drivmotorer får då ej ej kopplas in förrän spänningen återkommer" Om jag tolkar det rätt så betyder tänd lampa att det är OK att passera som "vanligt" Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Admin & STW-member
|
![]()
Men vad skiljer röd och vitt sken Kenny?
Det verkar ju ologiskt att om den är släkt eller visar rött att man ska slå av motorströmmen... Och vad betyder det vita skenet i så fall? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Lokförare
|
![]() Citat:
Mvh//Christoffer...snart lokförare![8D] ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]()
Så här ser det ut ungefär på platsen där signalerna sitter.
Bara att det är andra signaler som på bilden ovan. Vi kör som vi läser. Från vänster till höger och kallar dom enkelt 1 till 4 signalerna. Signalerna 1 och 2 ligger på normalt södergående spår mellan Norrviken och Häggvik. Signalerna 3 och 4 ligger på normalt norrgående spår mellan då Häggvik och Norrviken. Spår 2 och 3 används normalt av pendeltågen. Det som gör mig väldigt fundersam är att signalerna 1 och 4. Dom längst ut på kanterna lyser med vitt sken och signalerna 2 och 3 som sitter uppe på bryggan lyser med rött sken. Tycker bara att det vore mer normalt att 3 och 4 lös med rött sken. Då det är mot den normala trafikriktningen och 1 och 2 lös med vitt sken. ![]() Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]() Citat:
Detta gäller oavsett färgen på lampan. På aktuell sträcka brukar skenet för nedkopplingstavlorna för "pendelspåren" vara lite mer orange, för fjärrtågsspåren mer åt vitt. För mer info om olika tavlor på järnvägen, se http://hem.bredband.net/b111788/rr/f...al/signs2.html ![]() Roger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Admin & STW-member
|
![]()
Tack
![]() Den signal jag först beskrev finns här (överst på sidan) http://hem.bredband.net/b111788/rr/facts/BV-signal/ ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]()
Man får tacka för hjälpen.
Lite klokare blev man, men inte mycket. Har letat runt bland signalerna, men inte hittat ett dugg. Har även varit inne och vänt på Rojjes länk tidigare. Men se, där fanns den ju bland eltavlorna. Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Vill man ha lite mer djupgående info så kan man ladda ner Banverkets Säkerhetsordning, SÄO, där alla signaler och tavlor längs spåren beskrivs. Den är på ca 39Mb så det kan ta tid att ladda ner...
http://www.banverket.se/upload/pdf/s.../BVF_900_3.pdf ![]() Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Senior Member
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Hej! Eftersom jag har jobbat med kontaktledning, högspänningsmatning och annat tidigare känner jag manad att fylla på:
Det är helt riktigt ett nedkopplingsmärke, vilket utmärker en spänningslös del av kontaktledningen. Varianten med lampa finns där kontaktledningen ibland är spänningssatt (= lampan lyser, och då är det bara att köra vidare), nedkopplingsmärke utan lampa sitter där kontaktledningen ALLTID är spänningslös. Att man har spänningslösa sektioner beror på matningstekniska orsaker. Man kan inte gärna koppla ihop hela Sverige i ett stort sammanhängande nät, då stannar liksom [u]allt</u> när det inträffar ett litet el-fel. De olika delarna, som ofta avgränsas av kopplingscentraler eller omformarstationer, kan variera i linjespänning och infasning, och för att säkerställa att de inte är elektriskt förbundna med varandra åtskiljs de åt med spänningslösa skyddssektioner. Kraftiga ljusbågar och till och med avbrända ledningar inträffar om elfordon kör med pådrag i själva "skarven" mellan dessa, om jag uttrycker det lite förenklat. Märket sitter där för att påminna föraren om att "Koppla ned" och rulla in i nästa sektion. Som passagerare brukar man uppfatta den spännigslösa delen som att ventilation/ac stannar några sekunder för att sedan åter vakna till liv. Det gäller dock att ha "rull på skrotet", som en vän brukar uttrycka det, så att man inte blir ståendes spänningslös. Ni kommer väl ihåg det som hände med en Regina i västmanland (?) när den efter ATC-fel nödbromsade snyggt in till en spänningslös sektion. Föraren löste det genom att be passagerarna putta fordonet en liten bit. ![]() Ha det gott! // Ferengi http://www.onodigtvetande.se http://www.arleborg.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Intressant information... [
![]() Hur långt kan det vara typiskt mellan de spänningslösa skydds-sektionerna? Hur lång bit är det spänningslöst på en skarv som alltid är spänningslös? När vi ändå är på signalområdet... Läste nånstans att det var möjligt att komplettera signalbilden "kör 40" på en huvudsignal med en 7:a, för att klassa den signalbilden som "kör 70" istället. Stämmer det, eller har jag drömt? Har inte hittat det signaltillägget nånstans SÄO eller på andra ställen, så jag undrar om den finns eller ej... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]() Citat:
![]() ![]() Roger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Senior Member
Reg.datum: Jul 2002
|
![]() Citat:
Någon med aktuell linjekännedom kan detta betydligt bättre än mig! En alltid spänningslös skyddsektion brukar sträcka sig mellan tre stolpar (3x60=180m). Tittar man lite närmare på den ser man att den är utformad som två små separata spänningslösa sektioner. Detta för att säkerställa att elfordon inte på något sätt lyckas "överbrygga" gapet. Då blir det fyrverkeri... // Ferengi http://www.onodigtvetande.se http://www.arleborg.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Signalfråga | knebert | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 0 | 2004-09-18 13:38 |