![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej,
Jag tittade på följande adress: http://hem.passagen.se/plf66/listor/listor-ram.html Och under X2000 fanns tydligen 43 Stycken Lok eller kompletta tågsett. Viss hade bemärkningen X2K istället. Jag vet inte riktigt vad dessa står för men jag kan tänka mig att det var dom X2000 som blev ombyggda så att dom kunde köra över till Köpenhamn också. Dessa lok tror jag är ombyggda: 2038 X2 – X2K20 2039 X2 – X2K20 2040 X2 – X2K20 2041 X2 – X2K20 2042 X2 – X2K20 2043 X2 – X2K20 Fast Oj! Är det alltså dessa lok som regelbundet trafikerar sträckan Stcokholm - Köpenhamn? Det är väl den enda X2000 linjen som går över sundet? Eller är jag ute och cyklar nu? Med vänlig hälsning: Pson ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Senior Member
|
![]()
X2K är väl när X2000 kör med den sidan först som har strömavtagaren precis ovanför där lokföraren sitter väl?
Mvh:Trigger högsta hönset i VTKAB |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Angående X2K, Kandet inte med tanke på vad k oftast står för betyda just X2000
Ningening |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2001
|
![]() Citat:
Innan bron betydde K att vagnarna kunde användas för trafik i Danmark via tågfärja. /Jocke ![]() Edited by - Jocke on 12 July 2002 00:55:49 |
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Junior Member
Reg.datum: Jul 2002
|
![]() Citat:
MVH, Istvan |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Junior Member
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Ett X2K-sätt är ombyggt så att det kan köras över öresundsbron och in i Danmark, dvs det kan köra på dansk ström, är utrustad med dansk ATC och radio och säkert mer som jag har glömt. All ny utrustning tar en del plats, därför är det två platser mindre i vagn 1 (manövervagnen) än i andra X2-sätt.
De personvagnar som är märkta med "K" betyder fortfarande att de har öglor för att spännas fast i tågfärjorna, samt att de klarar dansk tågvärmespänning. Inga svenska personvagnar är godkända för trafik över Öresundsbron då de saknar nödbromsblockering. Det finns inte heller några tvåströmslok för persontrafik. X2K trafikerar sträckorna Köpenhamn - Stockholm samt Köpenhamn - Göteborg (LINX) /gomorron "Snart kommer regnet som en våg och sköljer bort allt som inte är musiken" Edited by - gomorron on 12 July 2002 23:58:30 |
![]() |