![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 7
|
![]()
Jag håller på med Lysekilsbanan i TRS2004. Lysekilsbanan är en elektrifierad VUT-bana med trafik till Lysekils hamn. Persontrafiken på banan lades ner 1981. I min version av Lysekilsbanan har jag dock valt att uppklassa banan signalmässigt så att de flesta av linjeplatserna blir stationer.
Mellan Lyse och Hallinden ligger Brastad - som en gång i tiden var en station med ett mötesspår. När man skulle bygga om vägskyddsanläggningen för ett par år sedan valde man dock, av ekonomiska skäl, att ta bort en bit av mötesspåret så att vägskyddsanläggningen bara behövde omfatta ett spår. Se figuren här nedan. ![]() Hur löser man signaleringen så att den fungerar i TRS2004? När ett tåg står i Lyse (mötesstation) och ett annat i Hallinden (mötesstation) ska bara ett få köra ut på linjen. Idag får båda grönt och blir stående på var sin sida av Brastad. Är den enklaste lösningen att helt enkelt inte sätta några signaler i Brastad eller finns det ett annat sätt? Här nedan är två bilder från Lysekil. ![]() Lysekils station. Skjulet som skymtar bakom vagnarna har jag gjort i Gmax. Håller på med Lysekils station just nu. Den är lite knepig. Fixar att göra modellen, men har svårare att fixa texturen runt den. ![]() Lysekils hamn har tre kajer - alla med järnvägsspår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
|
![]()
Ser jättesnyggt ut.
/Mohammad, VD på CT Inc. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
|
![]()
Riktigt, riktigt fint byggt!
Svaret på din fråga är att det förmodligen går. Genom att använda en skicklig kombination av triggers, rulen CheckTrigger (möjligen heter den TriggerCheck) samt rulen SetSignal så borde du kunna reglera dessa trafikplatser. Dock är det svårt att ge ett exakt facit på hur det ska se ut, det är nog "trial and error" som gäller. Försök sätta dig in i CheckTrigger, SetSignal samt triggers så kanske du kan klara biffen. Det finns ett par layouter på download station med tillhörande webbsida som beskriver hur detta fungerar. De heter Coal Vale Tutorial och Coal Vale Tutorial 2. Notera att det hör en session till vardera layouterna, nås lätt via View Pack. Sajten har adressen http://www.leswell.freeuk.com/TRAINZ...VALE/INDEX.HTM. //John |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 7
|
![]() Citat:
Jag misstänkte att det var triggers som var lösningen. Får testa ett par gånger. Synd att det inte finns kopplade signaler. Då hade man löst problemet med utfartssignaler också. / Robin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Hägersten, Stockholm, Sweden
Inlägg: 41
|
![]()
Hej
En fråga. Vilka spår har du använt i hamnen och vilket objekt har du använt till kaj? /Richard |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 7
|
![]() Citat:
/Robin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Båten ser ut som CargoShip "Arabesque" ?
Vad heter höghusen du använt? Mvh Stefan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
|
![]()
Otroligt fint! Jag undrar var du ska ha din andra slutpunkt på banan, blir det Smedberg där Lysekilsbanab ansluter till Bohusbanan, eller blir det Munkedal som de flesta Lysekilståg utgår/utgått från. Runt Munkedal fins lite anna Trainz godis, Munkedals bruk har en normalsårig anslútning till Bohusbanan. Till Munkedals hamn går en smalspårig bana som idag trafikeras med muséetåg. Vid Saltkällan
(4 km)söder om Munkedal finns (eller i alla fall har funnits)ett stickspår in i berget som jag förmodar leder till Skredsviks marinbas vid Gullmarsfjorden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Senior Member
|
![]()
ser bra ut men jag tycker att det hadde passat bättre i landskaps design
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
![]()
Hej.
Jaettefina bilder. Ett tips: byt ut vaexelomlaeggaren i hamnen till min "streetlever", saa blir det aennu baettre. Den aer gjord saa att den liknar de som man hittar i riktiga hamnar. Soek efter "streetlever" paa DS. /Lars i New York ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 7
|
![]()
Slutpunkten blir förmodligen Munkedal. I verkligheten går tågen från Sävenäs godsbangård utanför Göteborg via Uddevalla till Munkedal. Från Munkedal går de vidare som VUT till Lysekil.
Lysekilsbanan är en riktig utmaning att köra. Sth är 40 km/h. Längs den kurviga banan finns enligt uppgift Sveriges brantaste järnvägsbacke (Buabacken). Just nu trafikeras banan med två dubbelturer per dag. Ofta är det Rm-lok som drar tågen. I Lysekils hamn har Green Cargo en Z70 för växling. Lysekilsbanan ansluter till Bohusbanan i Smedberg tpl. Smedberg är inte ens en station längre utan tillhör den ovanliga kategorin "bangårdsområde" hos Järnvägsstyrelsen. Jodå, det finns en del godbitar kring Munkedal. Smalspåret vore kul att göra. Testade med "Streetlever" i hamnen. Det blev perfekt! Egentligen skulle den här tråden hamna i Landskapsdesign, men råkade posta den i 3D-design istället... Lovar att posta några nya bilder snart. / Robin |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 7
|
![]()
Några bilder från arbetet hittills.
![]() Green Cargo lämnar Lyse (Lye). ![]() Lyse ur annan vinkel. ![]() Tåget närmar sig Lysekil (Lys). I bakgrunden ser man kajen Grötö rev med ett containerfartyg som lastar. ![]() Infarten till Lysekil är både brant och kurvig. ![]() Tåget ankommer spår 2 på Lysekils station. |
![]() |
![]() |