Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-03, 01:52   #1
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard Nytt verktyg på G för view spår/signaler mm

Kolla här:

http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?t=35556

För mig så ser det här väldigt användbart ut, när man jobbar med signalsättning och/eller man vill ha koll på vilka växlar som är aut eller man... osv..

Ska bli spännande o se hur det funkar.. []
Snygga bilder av spårplanen blir det oxå...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-06, 10:06   #2
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Den ser riktigt bra ut på bilderna men på min dator fungerar den inte just nu. Det blir bara några punkter....

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-06, 21:35   #3
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Den ser riktigt bra ut på bilderna men på min dator fungerar den inte just nu. Det blir bara några punkter....

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Ehhh[:X]?

Om jag tolkar detta korrekt så har alltså du, Pursche, hittat den korrekta länken och tankat hem en Beta?
Jag följde Mazz' länk - och blev förtjust, men någon länk till 'download' av en eventuell Beta-version har jag inte [8] hittat...

Edit;
Rättar mig själv, för snabb...[xx(]
Såg först inte att tråden bestod av 4 sidor...[:I]

HAr nu tankat hem Beta - i hopp om att slippa Jaga fram Net-filen på 23 MB, den tankar man inte hem med ett 56k[xx(]

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-06, 21:49   #4
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jag gör tyvärr samma erfarnehet som Pursche, bara några enstaka dots (spårdelar) oavsett vilken rutt jag laddar...

Länken til nedladdning är på sidan 2, nästan överst, i tråden som jag länkade till..

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-10, 00:34   #5
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Jag gör tyvärr samma erfarnehet som Pursche, bara några enstaka dots (spårdelar) oavsett vilken rutt jag laddar...

Länken til nedladdning är på sidan 2, nästan överst, i tråden som jag länkade till..

/Mats A

Konstaterar nu samma sak som Mazz & Pursche -[V]- kan det vara så att det handlar om denna 23 MB-filen som jag läste om på ovan nämnda sidor. (Net-någonting).

Efter att ha zoomat in en av dessa prickar, ordentligt, konstaterade jag att det är en liten spårstump[:X].

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-10, 20:05   #6
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jag har en dialog igång nu med utvecklaren Tim (heter alla duktiga tågsimulaorutvecklare Tim?? ) och har felrapporterat det fenomen som vi verkar alla ha samma.

Återkommer med rapport.

/Mats A

Gammal 2004-11-11, 14:18   #7
Mazz
Hedersmedlem

Standard

En lösning är nu på gång, problemet var att regionala inställningar påverkade programmet och i vårt fall tolkades punkt som komma eller tvärtom. Tim jobbar nu med att försöka implementera det i koden, så den inte är beroende på vilken regional inställning som gäller.

/Mats A

Gammal 2004-11-11, 15:08   #8
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Nu är det fixat, så nu rockar det fint:

Tror det här kommer bli ett utmärkt verktyg för att dokumentera rutterna bättre när man släpper rutter, samt även för lättare få överblick på hur rutten ser ut vid aktivitetsbygge osv.

/Mats A

Gammal 2004-12-05, 18:42   #9
Perre
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Har laddat ner detta verktyg och provat lite och det verkar ju klart användbart, men jag förstår inte hur man flyttar vyn i sidled när man börjar zooma in mer och mer för att få spåren att synas i fönstret. Från början är ju hela rutten i fönstret.
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 13:10   #10
PeterL
Medlem

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Nu är det fixat, så nu rockar det fint:
Jag laddade ner detta igår och blev ändå tvungen att byta decimaltecken i "nationella inställningar" från komma till punkt innan det funkade.

Så hur fixat är det egentligen?

MVH. Peter
PeterL besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 22:36   #11
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej!

Programmet finns att hämta på denna sida: http://www.trainsimfiles.com/products/

MVH Kenneth
Gammal 2005-10-29, 01:33   #12
Perre
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Standard TrackViewer/DynaTrax

Tänkte fråga om detta verktyget igen, är det nån av er erfarna ruttbyggare som fortsatt använda detta, finns nån nyare version?

Sen såg jag att det finns nåt som heter DynaTrax från samma upphovsman, nån som använt detta och vad gör det verktyget, gör om dynamiska spår till vanliga spårdelar, eller vad?

/ Perre
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 11:34   #13
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Ja, jag använder verktyget regelbundet. Förutom att det ger bra överblick på spårplanen, så ger det även information om banans lutningar, vilket är värdefullt för det pass jag nu jobbar med. För dokumentationen så är den given.

Dynatrax har jag inte använt av den enkla anledningen att jag inte använder mig av dynamiska spår längre. Men, om jag förstår beskrivningen korrekt, så är det enligt samma princip som att ha delvis elektrifierad rutt, man lurar MSTS lite. Man väljer ut en tile, som man vill konvertera dynamsika spåren på och då förändras dessa i world-filerna till statiska spår som du själv definierat. Gångbart alltså på vilket spårsystem som helst, som behöver annorlunda profil än vad dynamiska spåret, dvs original har. Men, i spårdatabasen ligger dynamiska spåret kvar, så om du tänker köra en rebuild, måste man köra utilityn igen.

Användbart alltså om man vill konvertera en rutty till t.ex ScaleRail, i dagsläget endast rutter som är baserade på originalspår. Också användbart för dom som bygger med andra spårsystem, men ändå vill ha möjligheten att använda dynamiskt spår, t.ex UKFS eller smalspår.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
På gång med nytt forum Fredrik Off-topic 22 2005-03-26 13:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21.