|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-01-11, 17:56 | #1 |
Medlem
|
Hjälp med val, kamera eller Modelljärnväg!?
Min egna kamera gick ju sönder i Onsdags, och nu har jag ett problem att välja...
Ny kamera (pris runt 2600 ungefär) Startsats från Roco (Pris mellan 1000 och 2000 ungefär)... Vill ha båda, och har fina argument för båda, men vet ej vad jag ska välja! Så nu tar jag hjälp av er, mina fina forumkamrater.. Vad bör jag väljà? Jag är kluven...[V] Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
|
2005-01-11, 18:11 | #2 |
Guest
|
Ja Dson jag tycker att du ska satsa på en startsats och skaffa kamera sen.
LKAB bra på malmtrafik |
2005-01-11, 20:49 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
Hej!
Oj tufft beslut[] Ja.. de är bara tänka vilket kommer leva längst? Moddeljärnvägen eller kameran? Vad har du mest nytta av? Ioförsig har man båda för nöjes skull så som sagt: Tufft beslut där [:I] Köp bådeoch fast med lite tids mellanrum om du inte har råd med både just nu //Basse |
2005-01-11, 21:58 | #4 |
Medlem
|
Frågar du mig skulle jag trots allt välja kameran även om jag själv vill ha en modelljärnväg(har välat det sen 12 års ålder.)
Kameran har du trots allt mer nytta av. Inte bara fota för nöjjes skull utan du kan även bevara speciella tillfällen med familj och vänner. Därav faller min "röst" på kameran. Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
2005-01-11, 22:14 | #5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Jag skulle nog ha valt en ny kamera.
Fick upp intresset för tåg och modelljärnväg igen för en 5-6 år sedan och började köpa på mig en hel del modelltåg. Har säkert handlat för 30 000:- sen jag började för några år sedan. När MSTS kom och senare Trainz, så har jag inte köpt något på ett år nu ungefär. Har inte kommit till skott att bygga nått än. Fast jag har ett förrådsutrymme på 3x7 meter att använda för detta ändamål. Allting ligger nedpackat i flyttkartonger och mer eller mindre orört i orginalförpackningarna. Det jag skulle kunna bygga i förrådet motsvarar ju ingenting mot det man kan göra i Trainz och MSTS. Och kostar ju nästan ingenting. En grundsatts som bara går runt och runt tröttnar du nog ganska snabbt på och själva körandet med en modelljärnväg är ju inte det roliga, utan själva byggandet av den tycker jag. Tror att du har större nytta av kameran på sikt och istället bygga din järnväg i MSTS eller Trainz. Bengan. |
2005-01-11, 22:35 | #6 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
Hej
Jag håller med Bengt. Jag har en "jättestor" mj-anläggning, som bara står och dammar, efter att ja fick intresse för MSTS. Jag har också köpt på mej massor av dyra lok, vagnar räls mm, men dom ligger där i sina lådor, jag tar aldrig fram dom ens för att titta på dom längre. Mj-banan är i stort sett bara ett fackverk med spår. Landskapet som jag tycker är de ända roliga att bygga, blev aldrig av. MSTS kom imellan........ Nu funderar ja allvarligt på att riva ner hela härligheten, och köpa en startsats som ja kan köra runt nått lok på, när ja känner för de(om ja nånsin kommer att känna för de..)på golvet.[:0] En kamera har man ju alltid glädje av, man ta kort mä den.... Hawk |
2005-01-11, 23:39 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
Jag skulle valt en Digitalkamera.
http://www.cyberphoto.se/index.php?h...al/a75/a75.php Canon PowerShot A75 borde duga för dig, annars en A85, den kostar 2590:- (A85 alltså) MvH. Mson |
2005-01-12, 19:08 | #8 |
Medlem
|
Hej Daniel (beklagar det långa inlägget)
Om jag vore i din situation så skulle jag köpa en ny kamera, om du kollar runt lite på internet på priser för lok, vagnar m.m så är allting väldigt dyrt, lite beroende på skala men tex 1 st ellok ca 1500-3500:- eller mer, passagerarvagnar 150-400 kr/st. Jag har också varit inne på samma spår att jag skulle bygga en modelljärnväg så jag köpte en grundsats Roco i N-skala, den ligger fortfarande oupppackad och har så gjort i 15-20 år, (jag är 30 idag) den kommer troligen att förbli ouppackad till jag blir miljonär då det krävs en "halv förmögenhet" för att kunna köpa/bygga en bana som är tillräckligt "rolig" att använda. (OBS!! mina egna krav på min evt modelljärnväg) Det vara rena drömmen för mig då Trainz släpptes, jag tänkte "en modelljärnväg för bara ca 300:-, jag har ännu inte blivit besviken på innehåller, tvärt om när TRS 2004 släpptes med tillhörade, servicepacks, tillbehör m.m Tänk efter en stund Vad har du mest nytta/glädje av när du har köpt det, en kamera du kan knäppa tonvis med kort med direkt utan kompletteringar eller en grundsats som måste kompletteras med mera saker för att bli "rolig" att använda. Lycka till med funderingarna och ett evt kommande beslut. Ser med glädje fram emot kommande buss/tåg-bilder från dig om du bestämmer dig för en ny kamera. Och möjligheten att bygga upp en modelljärnväg finns ju kvar även framöver, du har ju hela livet framför dig. MVH Bengt L. |
2005-01-12, 20:08 | #9 |
Medlem
|
Tack för alla tips, många av de har varit om kameror har jag märkt..
Fast trots det så har jag övervägt, och bestämt mig för att satsa på en Modelljärnväg... Tänker köpa in Rocos digitala GreenCargo-startsats och köpa på kig mer räls, har en vän som kan fixa rätt billigt Kamera kom jag på, att mamma har två så jag kan få låna en av hennes då och då.. Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2005-01-14, 17:43 | #10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
Hm, jag som trodde att du köpte en digitalkamera med tanke på bilden i Postvagnen, Daniels bild i Postvagnen
Eller vart det både och, eller lånade du mammas?? Hur som helst var det en snygg bild. Roger |
2005-01-14, 17:58 | #11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
/Mohammad, Scandinavian International Dagens lunch består utav inlagd bäverpung med råttmos... |
|
2005-01-15, 19:06 | #12 |
Junior Member
|
köp ett tåg, för när kameran är föråldrad är tåget knappast gammalt.
X420 är snygga utanpå men är som capcoms spel inuti. |
2005-01-15, 19:13 | #13 | |
Medlem
|
Citat:
Tänker som sagt köpa en Startsats från Roco och en massa räls till det! Ska bygga bord som får agera moduler, tänker rapportera då och då om hur det går.. Beräknar komma igång nån gång i februari.. Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
|
2005-01-17, 12:19 | #14 |
Avregistrerad
Reg.datum: Mar 2003
|
Lycka till med Mjn Dson!
Med vänliga hälsningar Rodi |
2005-01-17, 17:20 | #15 |
Medlem
|
Tack! Lär nog behövas! Alla tips om den är välkommna!
Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Brainstorming.... | Pierre | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 69 | 2005-01-05 21:10 |
Hjälp med nedladdning av lok och vagnar! | Tågroger | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 5 | 2005-01-03 01:14 |
Behöver hjälp med skalan. | Bengan | Landskapsdesign - Trainz | 19 | 2004-10-06 13:58 |
Hjälp önskas av någon finländsk vän | MatsH | Off-topic | 7 | 2003-01-20 23:52 |
Hjälp till svenska historia | Macley | Off-topic | 46 | 2002-12-16 23:22 |