![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hur gör man om man vill göra en skylt med skrivbar text i.
Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
Tackar Tomas.
Verkar just nu för avancerat för mig att sätta mig in i. Tror att det är bättre att försöka putsa upp det lilla man har lärt sig av gmax först innan jag ger mig in på det. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
det är väldigt enkelt.
helper pointen hittar du under "Helpers" (knapprad vid rullgardinen för modifiers). Klicka ut den i top vyn, flytta den dit du vill ha den, kolla sedan i CCG:n åt vilket håll y-och x axeln på den ska peka (klicka i checkboxen "axle"). Svårare än så är det inte. i configen lägger du till följande i mesh-table:n effects { 0 { kind name fontsize 0.12 fontcolor 0,0,0 att a.name0 name name } } /Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]()
Tackar Tomas.
Det var det där med configen som lätt mest besvärligt. Ska ta mig en titt när jag är på bättre humör, det är lite lågt just nu. Se på svaret till Fredrik i tråden nedan. http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10681 Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]()
Har tagit mig i kragen och satt igång med dom nya vägmärkena som jag höll på med.
Har lyckats med att få in text, tror jag. Blir i alla fall något svart på skylten i Trainz. Hur ändrar man textstorlek och teckensnitt. Har provat att ändra värdet vid det röda på bilden till 10 och även 40, men ingenting hände. Vet inte vad det står för. Gjorde då en annan test och ändrade i configen och provade med fontsize 0.12 som Tomas har skrivit i tråden längre upp. Ändrade där till 0.08, men det hjälpte inte heller. Samma sak här, ingen aning om vad dessa värden står för. Ska ändring göras i Gmax eller i configen och var någonstans. Kan man kolla, vad man skriver in på skylten i Gmax direkt. Så som jag gör nu, är då bara jobbigt. Ändra, spara, exportera och köra igång Trainz och skriva på skylten för att se hur det blev. Detta måste väl gå att göra redan i Gmax och kontrollera. Hur gör man då. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Hej Bengan, du jobbar på
![]() Satt och la in text själv för skf-spåret i helgen och storleken ställer du in i config-filen. Att du inte sett ändringen kan bero på om du inte raderat cache filen world_cache_dispatcher.chump i cache mappen kanske? Annars kanske texten är så liten att det knappt syns någon skillnad. Jag testade med värden mellan 0.3-0.15 men då är det en större skylt. I gmax anger man bara var texten skall finnas med helper pointen. Nedan en bild på SKF-spåret där namnet man anger kommer på skylten. Vet inte riktigt vad jag tycker om texturen på byggnaden dock, tänkte det skulle likna stora betongblock ![]() EDIT: Tyvärr måste du starta Trainz för att se texten eftersom den funktionen endast läggs till där. Är du ute efter att folk skall kunna skriva in text eller vill du själv skriva in "fast" text. Om det är det senare så är det kanske bättre att skriva den i texturen? För att texten skall gå att ändra i surveyor så skriv bara 'name name', sen "döper man objectet i surveyor som en station tex.
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-04 klockan 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej Tomas
Jag har också lite frågor om detta ämne. Först vad menar du med kolla sedan i CCG:n. Det är väll en förkortning av något. Var finns den i Gmax. Så (klicka i checkboxen "axle"). Hittar ingen checkbox i Gmax. MVH Kalle
![]() |
#9 | ||
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Detta står det om att placera helpers för text: Citat:
Brukar även välja Axis Tripod i alternativen för helpern. Sparade rätt mycket tid för mig, första gångerna visste man inte vart helpern pekade ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]()
Nu börjar det ta sig.
Att jag bara såg lite svart i skylten tidigare, berodde ju som vanligt på. Att man inte läser och gör enligt de tips som man får. Hade jag kollat y och x axlarna på engång, så hade jag kanske lyckats direkt. Skylten lodrätt och texten vågrätt. Därför såg jag bara lite svart i skylten i vissa vinklar. Men nu är det fixat. Nu undrar jag istället. Går det att byta teckensnitt, så att man får samma som vägverket använder på sina skyltar. Så här ser det ut, så här långt. Man får skriva in den sista siffran för den höjden man vill ha. Ska även byta ut 3:an mot en 4:a på en annan skylt. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Tack Deskgrunt!
Nu har jag också förstått lite mera av att vända pointen rätt. Kanske gäller det samma för ljus/lampor. Försökte få ljus i cupén till nya Y7 med genom att utöka antal points som är till för stråkastarna. Fast då syndes de genom taket och så lyser de ju rakt fram. Fast vänder man på dem så lyser de väll rätt genom golvet och ned på rälsen och banvallen. Det finns ju andra ljusefekter att ta till i gmax och som också finns på helpersmenyn fast de har jag ingen aning om hur de fungerarar. Har tittat lite i pdf:en du talade om och där finns det beskrivet hur man kan ljussätta en cab med skuggor och andra finnesser. Fast att förstå hur det skall gå till tar tid för mig. Får väll ta till ett lex. och läsa om det i sängen några nätter i sommar. Hälsningar Kalle
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
|
![]()
Bengan: Ah, nu fattar jag vad du vill åstadkomma
![]() Tyvärr tror jag inte att man kan ändra teckensnittet. Eller jo, det kanske går om man har en bildfil med varje tecken förresten... Men hur man får det att funka så det går att ändra... Har sett att en del lok använder bilder till siffror för running number. LokKalle: Ljus i gmax begriper jag inte ett dyft av, trodde knappt att Trainz använde det. Ljuset i TRS är ju mycket fusk, vore trevligt om nästa trainz har riktigt dynamiskt ljus och inte platta texturer av gatlampor etc. Ser lite kul ut när man ändrar höjd på en lampa och ljuskäglan försvinner under jord.
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-05 klockan 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Ska man ta bort alla World_cache_dispather.chump filer?
![]() |
#14 |
|
![]()
Började på skyltarna igen som jag höll på med tidigare och kom på varför jag inte har gjort det hela klart än.
Körde fast och tappade lusten. Har nu börjat igen och kört fast med samma skit igen. Så nu har jag lust att lägga det åt sidan igen, men känner att jag vill ha det avklarat nu. Skylten till vänster. 4,1 meter, är ettan som skrivbar text. Vill kunna göra likadant med skylten till vänster. 12 t. Problemet för mig, är att jag inte får till större text (siffra) Storleken är som den etta som ligger ute till vänster i det röda. Samma storlek som ettan i 4,1 m. Vill få den till samma storlek som 12 i skylten. Har fått för mig att det är här i configen, som jag ska göra ändringen i. Och då där det står fontsize 0.18. På märket 4,1 meter är värdet 0.12, här i configen ändrat till 0.18. Har provat med en hel del olika värden här. Som 0.3, 0.30, 0.6, 0.9 m.m. Även byt ut 0 mot 1, 2, 3 m.m. Men ingenting händer med storleken på texten. Är jag helt ute och cyklar, när jag är där och pillar. Är det möjligtvist i Gmax, som denna ändring ska ske redan för storleken. Någon som vet, hur jag ska göra. Nedan är configen, är det något som saknas. Går annars bra för mig att skriva på skylten, men som sagt. Blir fel storlek för mig. kuid <KUID:73394:40196> kind "scenery" region "Sweden" light "1" type "Vägmärken" username "FM Begränsad bruttovikt på fordon " mesh-table effects { 0 { kind name fontsize 0.18 fontcolor 0,0,0 att a.name0 name name } } default { mesh F_M 16.im auto-create 1 } description "Vagmarken" trainz-build "2.4" category-region-0 "SE" category-class "BR" category-era-0 "1970s" category-era-1 "1980s" category-era-2 "1990s" category-era-3 "2000s" asset-filename "F_M 16" author "Bengt Ljunggren" contact-email "bengtljunggren@telia.com" organisation license ""
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
|
![]()
Bengan, jag tror du fått lite fel i mesh-table på din config. effect bör ligga som underordnat default typ såhär:
PHP-kod:
Behövs INTE i TRS2006 men vill du att den skall funka även i 2004 så är det bäst att utveckla där o sedan testa i 2006 efter packning. Packa alltid med 2004'as dispatcher för CMP gör så att det inte funkar i 2004. För säkerhets skull med så ha inte mellanslag i något filnamn som F_M 16.im och absolut inte svenska tecken, då raderas filen i TRS2006.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Vad gör denna skylt här. | Bengan | Off-topic | 8 | 2005-10-30 18:09 |
Skylt vid plankorsningar | Hinken | Trainz - Allmänt om Trainz | 2 | 2005-03-03 21:46 |
text som rör sig? | Arre | Off-topic | 2 | 2005-02-17 11:10 |
Storlek på text i IE | Jonsson | Off-topic | 3 | 2004-05-25 15:38 |
Min rutt till UTC och me Tomas Stations skylt | Nicke_123 | Landskapsdesign - Trainz | 7 | 2002-12-14 21:49 |