Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-05, 20:07   #1
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard Göra höjdskillnader på bästa sätt?

Jag håller på med lite små ruttbyggen i MSTS och det funkar väl ganska bra.
Men utan några höjdskillnader blir inte landskapet mycket att hänga i julgranen. Så, hur gör man för att få till exempel en snygg viadukt som ju är vanligt i Sverige? Jag har provat att göra en vanlig markering och sänkt med tvåan men då blir det bara en grop i ena änden av markeringen.

/Viktor


http://www.trainphoto.tk/ Snart ny hemsida!
vl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 12:19   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Ju längre man håller ner numpad 2, desto större blir gropen. Men det vet du säkert redan!?

Ett annat sätt att göra höjdskillnader är att använda en vägbit. Lätt ut biten och sänk (W-tangenten hjälper dig se under marken!) eller höj den till önskad höjd. Tryck sedan på Y-tangenten och marken blir i samma höjd som vägbiten. Ta sen bort biten.

Finns en guide här: http://www.banbyggarna.com/swe/SKAPA_A.htm


http://web.telia.com/~u60000256/index.htm
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 13:00   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

En viktig sak är att ställa in "Tiling Factor" på de rutorna(Syns när man tryckt på F7!). Ju lägre siffra du ställer in desto mindre hoppar marken när du kör i msts vilket kan vara väldigt iriterande...[xx(]

När du startat rutten i RE:
1. Tryck F7
2. Högerklicka
3. Välj "Tiling Factor"
4. Sätt en siffra lägre än 1 som är original!

Mvh: Olaf Lindström - Vr98olli
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 17:22   #4
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Tack för tipsen! Ska prova det direkt.

/Viktor


http://www.trainphoto.tk/ Snart ny hemsida!
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 18:19   #5
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Det var ju ett smidigt sätt!

Men finns det någon möjlighet att få raka "väggar" i en grop eller måste man försöka bygga bort lutande kanter?

/Viktor


http://www.trainphoto.tk/ Snart ny hemsida!
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 14:36   #6
PeterL
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Det är "Error bias" man ska minska, "Tiling factor" ändrar texturens utseende.
Annars var det rätt.
En siffra lägre än 1? Jag föreslår 0...

MVH. Peter
PeterL besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-02, 17:42   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Några saker som inte nämnts än i annars mycket bra kommentarer vad gäller terräng-formning i RE...

I verkligheten så är ju naturen allt annat än platt, det största plattaste som är i vårt land är väl då en fotbollsplan... Men, inte ens en naturlig stor äng eller beteshage är plan i verkligheten... Så, det mesta av terrängen måste man jobba med för att få till en bra verklighetskänsla. Den platta jämna fina platta som vi började med när vi skapade rutten är ju så långt från verkligheten man kan komma...

Sen har vi nästa faktum, som man som ruttbyggare gärna ska ägna en o annan tanke på... Bevisligen (om jag fattat rätt...) så fanns naturen före järnvägen uppfanns... Om man lägger spår och sedan med hjälp av "slurp-knappen" formar terrängen efter spåret blir det lite fel egentligen, särskilt om man har spår i lutning, man tappar mycket av "backe-känslan" då...

Så, vad är en vettig metod då, om man håller med om ovanstående resonemang?

Till o börja med, en jätteviktig meny som vi inte berört än i tråden, det är där du ställer in vilken bankning resp embankments du vill ha. Dessa värden används oxå av terrängformningsverktyget! Mycket väsentligt för bra terrängformning, de 45 grader som är i default använder jag väldigt sällan...

När jag lägger ruttdel o "obanade" tiles, så börjar jag med att veckla till landskapet, givetvis i proportion til vad den tänkta förebilden är. Inte sällan börjar jag med att ställa vinklarna ganska flacka, typ 8 - 10 grader och sedan forma til terrängen... Stora delar av terrängen blir nu modellerade med relativt enkla medel... därefter skärper jag till vinklarna til kanske 15 - 18 grader och börjar jobba med modelleringen närmare banan... Här har jag kanske i Mosaik lagt in marktexturer efter den tänkta bansträckningen, så jag kan ta lite hänsyn till det, men ändå låta naturen vara den som bestämmer...

Under modellerings-sessionen, utnyttja förståss "F" för att jämna till de skarpa kanter som blir. Jobba även med varierande vinklar, för att efterlikna de oregelbundenheter som naturen bjuder på.

Nu först är det dax att lägga banan, nu sätter jag värdena till mer skarpt, för nu är det ju banvall i första hand jag vil modellera, eller skärningar... bankning kanske 35 garder och skärning kanske 60 - 70 grader... Nu har jag en natur, som ungefärligt har tagit hänsyn till banans sträckning, men för finliret så är det naturen som bestämmer... Får du 100m höga skärningar, så har du valt fel dragning av banan, eller tillbaka till terrängmodelleringen...

Metoden och ideerna får du naturligtvis prova ut så de passar dig, men ungefär såhär jobbar iallafall jag när natur måste skapas...

Lite eftermiddags-funderingar om terrängmodellering i RE...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 16:46   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Mycket bra ideér men finns det någon färdig terräng att ladda ned någonstans? Om man gör en terräng med lite berg, dalar och annat skulle jag tro att man kan få många olika och roliga sträckningar på samma underlag....
Vi har lok, signaler, hus och annat men inga olika underlag att ladda hem.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 19:53   #9
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche
Mycket bra ideér men finns det någon färdig terräng att ladda ned någonstans? Om man gör en terräng med lite berg, dalar och annat skulle jag tro att man kan få många olika och roliga sträckningar på samma underlag....
Vi har lok, signaler, hus och annat men inga olika underlag att ladda hem.

Men Hej

De va länge sen man såg till dej på forumet, trodde du lagt msts på hyllan

Har du nått nytt om JBJ2
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 20:56   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Här: http://www.trainsim.no/modules.php?o...ownload&sid=17 finns 3 färdiga terränger att ladda hem (ladda även hem guiden!). Varje terräng är 10 x 16 km (5 x 8 tiles) stor. Dom kräver lite pyssel för att få fungerande, så läs guiden!

Jag har också för mig att det ska finnas ett par rutter på www.train-sim.com som bara har demat landskap (inget annat!)!????
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 21:09   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Här: http://www.trainsim.no/modules.php?o...ownload&sid=17 finns 3 färdiga terränger att ladda hem (ladda även hem guiden!). Varje terräng är 10 x 16 km (5 x 8 tiles) stor. Dom kräver lite pyssel för att få fungerande, så läs guiden!

Jag har också för mig att det ska finnas ett par rutter på www.train-sim.com som bara har demat landskap (inget annat!)!????
GDSJ är baserad just på en av dessa Norska terränger.

(Länk här:
http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=8829 )

Det är både svårare men roligare att bygga i dessa färdiga landskap. Det känns mer verkligt, så som jag skriver här tidigare, landskapet är på plats innan spåren kommer, det är bra. Det som är svårt med är att få en bansträckning som inte får för branta stigningar. En av dessa landskap är hyggligt flackt, tycker man... Men, när man börjar lägga ut spåren, så inser man att det va inte så platt ändå... Roligt, men krävar bra med planering. Lägg gärna ut lite spårdelar utmed en tänkt sträcka och notera vilka höjder det handlar om, för att få en uppfattning om vilka stigningar som kommer behövas... "Är det rimligt att klättra 50m upp, på en sträcka av endast 2 km..." hmm, kanske bättre då att välja en annan sträckning...

Allt detta utifrån en fiktiv rutt... Bygger man med exakt förebild och har tillgång till aktuellt DEM-data, då ska ju allt vara på plats.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Det bästa med skolan? Dson Off-topic 11 2003-02-23 22:13
Forumets bästa dator :-) Pson Off-topic 71 2002-11-14 22:28
Det går inte att göra con filer. DJTimboy MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 14 2002-11-04 15:49
Göra byggander och lok avgd MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-09-25 21:25
Det bästa under sommaren DV12 Off-topic 9 2002-08-10 19:32



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009