|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-03-10, 20:50 | #1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Min första 3D-modell: Lastbrygga med ProtoLars ind
Hej!
Tog mig modet och installerade gMax idag och har faktiskt lyckats göra en simpel modell men behöver lite hjälp Det är en lastbrygga med attachmentpoints för ett ProtoLars spår och även punkter för en visuell kö. Hittills visas bara två pallar och rampen upp behöver ändras men det är ju en början åtminstone Nu till problemen: - Hur får man en textur att kopieras över ytan istället för som nu sträckas över? - Behöver man ha någon yta under attachmentpoints eller kan jag ta bort det svarta helt? - Produkterna i kön försvinner inte vid lastning. Trots att vagnen blir lastad och kön skall vara tom så finns de kvar [8] LLJ, om du läser detta så HJÄLP! Har det någon betydelse att båda pilarna pekar åt samma håll? Nedan är min config-fil för LLJ: light 1 type "Industrial" kuid <KUID2:189041:201:0> trainz-build 2.4 region "Sweden" nightmode "lamp" category-class "BI" category-region-0 "SE" category-era-0 "1950s" category-era-1 "1960s" category-era-2 "1970s" category-era-3 "1980s" category-era-4 "1990s" category-era-5 "2000s" height-range -3000,3000 script "ProtoLars" class "ProtoLars" icon-texture "icon.tga" icon0 <KUID2:30671:69012:1> string-table { productcount "1" mode0 "P" } kuid-table { icon0 <KUID2:30671:69012:1> prod0 <KUID2:189041:301:0> } description "ProtoLars CDK IKEA" asset-filename "PL CDK" username "PL CDK IKEA" author "Your name here" organisation "Your organisation here" contact-email "Your e-mail here" contact-website "Your website here" license "The content(s) may not be included in or referenced from any commercial content (Payware or Shareware)." kind "industry" mesh-table { default { mesh "PLCDK_ikea.im" auto-create 1 effects { arrow0 { kind "attachment" att "a.track0a" default-mesh <kuid:-3:10092> surveyor-only 1 } arrow1 { kind "attachment" att "a.track0c" default-mesh <kuid:-3:10092> surveyor-only 1 } } } } attached-track { load_track { track <kuid:-1:15> vertices { 0 "a.track0a" 1 "a.track0b" 2 "a.track0c" } } } queues { que { size 10000000 initial-count 0 product-kuid <kuid:44179:60013> allowed-categories { 0 <kuid:-3:10040> 1 <kuid:-3:10042> 2 <kuid:-3:10044> } } gengoods_q { size 2 initial-count 2 product-kuid <KUID2:189041:301:0> allowed-products { 0 <KUID2:189041:301:0> } attachment-points { 0 a.load01 1 a.load02 } } } attached-trigger { loadtrg1 { att "a.track0b" radius 15 track "load_track" } } /MVH Patrik |
|
2005-03-10, 20:53 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Ehum...[:I]
Nu när jag läser igenom min post så kan det vara för att jag satt initial-count 2 istället för 0? EDIT: Nej, sätta initial-count till noll hjälpte inte... Då dyker det inte upp någon produkt alls oavsett hur mycket det produceras. Måste ha missat något annat för Industrin funkar normalt i övrigt o lastar vagnar men enda sättet att visa produktkön är att ändra initial-count. EDIT2: Uppdaterat modellen lite med, nu även med markörer för PL spåret. /MVH Patrik |
2005-03-10, 23:40 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
Hej Patrik!!!
Tycker det ser mycket fint ut redan! Tyvärr så kan jag nog inte hjälpa dig vad det gäller dina frågor. Har inte hunnit med att syssla så mycket med allt du skriver om vad det gäller lastning av gods och annat. Vad det gäller texturering så kan jag bara använda mig av Unwrap UWV funktionen med hjälp av Planar Map. Har försökt mig på den andra UWV map fast inte lyckats något vidare där. Får väll öva mig lite mera. Den är nog roligare och mera sparsam att använda kanske. Tog mig modet och installerade gMax idag!?! GÖSSES!! Här kan man nog få se en hel del och kanske få ta del utav med i fortsättningen hoppas jag. [8D] Med vänlig Hälsning Kalle Hyllman KAH |
2005-03-10, 23:59 | #4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Ja, textureringen var nog det knepigaste så här långt, tur att det finns tuturials både här och lite varstans annars hadde jag sett i kors bland alla knappar
Tycker det känns onödigt att göra en "hel" textur för en yta som bara skall fyllas med samma material, måste gå att få en mindre bild som "tile" på nån vänster. För att förtydliga så är det endast lastbryggan jag gör modellen till, byggnaderna bakom har jag bara reskinnat Kan jag bara få rätt med att lastkön uppdateras med, retfullt när man inte vet felet! /MVH Patrik |
2005-03-11, 17:12 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Hej svejs, talar med mig själv lite till
Jag fick tyvärr ge upp ProtoLars för AI-förarna missade triggern lite väl ofta hur man än satte trackmarks osv. ProtoLars är väldigt intressant men lämpar sig nog mest för manuell körning. Men de goda nyheterna är att jag istället fått ordning på ett "vanligt" industri-skript så nu funkar lastkajen och pallarna dyker upp efter hand [8D] Så här ser det ut, nu återstår det att lägga till en helsikes massa attachmentpoints så man ser fler pallar. En liten sak jag märkte var att även om jag sätter max queue till mer så stannar den vid 256, antar att där är nån gräns? Skulle det här bli bra så kanske jag gör fler lastkajer till andra produkter sen, något jag själv saknat. Nej, nu får det va så med Trainz för ett tag. /MVH Patrik |
2005-03-11, 18:18 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
|
Hmm. Är din IKEA byggnad nått du har tänkt att släppa innom snar framtid? Den skulle nämligen passa strålande i min pendeltågsrutt jag håller på att bygga.
/Blappe |
2005-03-12, 04:34 | #7 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Hej Patrik.
Kolla lite i advanced delen i PLCDK manualen. Det som saknas för att få lasten på bryggan att kopplas är en string-table med lite info. Att du max får 256 beror på product typen. För lådor och andra produkt object får det max plats 256 per kö. /Lars Edit: Upptäckte just att jag missat lite i manualen [:I] Lägg till dessa rader i configen: string-table { vqout0 "gengoods_q" } |
2005-03-12, 07:42 | #8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Citat:
Lite synd bara med AI-förarna. Problemet hos mig är att sätter jag en trackmark precis i slutet av spåret så stannar tåget oftast för tidigt. Men sätter jag den precis efter så kör tåget nästan alltid för långt och triggern hamnar mitt emellan vagnarna. Går nog bättre med längre boggie-vagnar och kanske -autopilotsignaldistance=400 påverkar med. Släpper kanske en version med ProtoLars med då. Även synd med gränsen på 256, jag använder samma slot som för pappersrullar i vagnarna och då går det ju åt en del för ett längre tåg. Har satt vikten till 750 per pall. Blappe: förhoppningsvis inom en vecka, tänkte släppa allt på en gång. Jag har tillåtelse för mina reskin nu iaf. /MVH Patrik |
|
2005-03-12, 08:44 | #9 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Ser verkligen fram emot den dag man kan ladda hem denna finna industri och gods.
Göran. |
2005-03-12, 12:28 | #10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Glömde en viktig sak!
- Tycker ni vikten 750 kg är lagom per pall eller skall jag rent av öka till ett ton för att tågen skall väga mer? /MVH Patrik |
2005-03-13, 00:02 | #11 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Hej Patrik.
750kg verkar ok. Om 256 är för lite, så kan du ju alltid ha två köer Du får då också lägga till dubbelt av produkten in kuid-listan, (prod0 och prod1). /Lars. |
2005-03-13, 09:54 | #12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Ok, så får det bli, vikten alltså
Lars, det finns inte möjlighet att lägga till visuell kö hos BI2? Har brottats med Industrial Builder ett tag nu men får problem när man skall ha både på- och avlastningsspår. Verkar som nåt buggar, ena gången ett skript genereras så funkar det nästa gång inte och tågen bara kör förbi. Svenska plankhögar verkar den inte gilla [8][:0][B)][8] Vore trevligare om man kunde bygga lastkajer till olika produkter separat och ändå koppla samman som i BI2. /MVH Patrik |
2005-03-13, 12:27 | #13 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
EDIT: OK, som ni säkert redan vet så är det enbart skit bakom spakarna här [:I] Det går utmärkt att använda svenskt plank... Kom till slut på att efter man ändrat på meshen och i skriptet så räcker det inte att ta bort cachefilen utan då får man fenomenet att tågen bara kör förbi. Istället måste man även placera ut industrispåret och spara kartan, sen avsluta TRS och starta igen... DÅ funkar det... Tänk om jag visst det från början [:I] /MVH Patrik |
2005-03-13, 13:51 | #14 |
Månadens bild - Aug 2005
|
Trevligt du gjort det
M.V.H Tobias år 2005! ------------------------ Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/ |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
ProtoLARS CDK | LLJ | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2005-02-24 19:48 |
3D modell av Tvärbanan i Stockholm | aseton | Lokaltrafik | 1 | 2004-04-15 12:59 |
Första aktiviteterna.... | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 5 | 2002-06-28 11:58 |
Vad tycker ni om min första 3D modell? | Pson | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 4 | 2002-06-14 18:25 |