|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-03-12, 13:43 | #1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
STW. Önskemål om framförande till AURAN
Jag tillhör en av dom som är så förbaskat nyfiken, så att jag kan inte låta bli och ladda hem allt möjligt från DLS. Oftast blir det väldigt mycket skräp som jag inte har andvändning för.
Tycker att jag sitter mer i TrainzObjects och gallrar bort, än vad jag håller på med själva Trainz. Det tokiga är att jag hinner inte ikapp. Gallrar jag bort 100 objekt, så har jag istället laddat hem 150 st nya istället. Hamnat i en ond cirkel. Har som önskemål att det framförs till Auran. Att nästa kommande version av Trainz eller om det går via en uppdatering. Att det tillkommer en funktion att man kan Arkivera eller ta bort hemladdade objekt i Trainz redan. Typ att man sätter ut ett hus på bordet och upptäcker att detta hus inte riktigt är i min smak. Att man då bara markerar det huset och får det arkiverat eller borttaget. Skulle vara guld värt för mig, att slippa köra TrainzObject och leta efter objekt som man vill ta bort. Det vore kanon om ni på STW. Hade lust att framföra detta till AURAN. Skulle gärna själv göra detta, om nu inte min engelska vore så förbaskat dålig och jag vet inte vad jag ska skriva eller uttrycka mig, för att dom ska förstå. Vore även kul och höra om ni andra sitter med samma problem och hur ni försöker lösa det hela. Bengan. |
|
2005-03-14, 12:45 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2002
|
Jag håller med dig.
Gerry |
2005-03-14, 18:03 | #3 |
STW-member
|
Jag förstår vad du menar Bengan. Det blir rätt mycket att hålla reda på inne i menyerna i Trainz.
En annan variant på temat är att man skapar en "shopping list", dvs man väljer ut vilka objekt man vill ha med på en bana och placerar dessa i en shopping list. Denna lista kan man sedan öppna och plocka objekt ur i valfri rutt. Listan blir förmodligen inte stor och det blir enkelt att plocka objekten och placera dem. Shopping list funktionen kunde ligga utanför Trainz i ett separat program som med ett trevligt gränssnitt lätt låter användaren välja ut "varorna" som ska hamna i listan. Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2005-03-14, 19:34 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Ett sätt som väl inte är en lösning på problemet men ändå ett sätt att slippa många irrfärder i menyerna är att använda något enstaka baseboard som ”pallett”.
Man fyller helt enkel ett eller flera baseboards med sina favoritobjekt och dessa baseboards ”mergar” man tillfälligt med sitt bygge, för att sedan därifrån plocka ut godsakerna. /Harry |
2005-03-14, 20:20 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
En sak som jag hittade nyligen på Aurans forum är att lägga till -showkuids i trainzoptions.txt. Då syns föremåls kuid-nummer nere till höger när man är i surveyor.
/MVH Patrik Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/ |
2005-03-15, 15:50 | #6 | |
|
Citat:
Gör nog bara tvärtom emot vad du beskriver och lägger sånt jag inte vill ha där istället, så är jag av med det. Bengan. |
|
2005-03-15, 18:38 | #7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
Jag har samma problem när jag städar i källaren. Slänger all skit i en kärra, kör till tippen och kommer tillbaks med en överfull kärra med "bra att ha grejor". Jag tror det är vi som är problemet, inte Auran, vi vill ha allt men har inte plats och förmåga att hålla reda på allt.
Alla som sysslar med Trainz borde ha en personlig sekreterare, på statens bekostnad givetvis - via bidrag till spelberoende! LAn |
2005-03-15, 18:47 | #8 | ||
Medlem
|
Citat:
/Harry |
||
2005-03-15, 19:45 | #9 | |||
|
Citat:
Bara för att jag flyttar ut sånt som jag inte vill ha på ett eget bord, så försvinner det ju inte från Trainz. Men det som var en bra idé med Merge eller som jag skrev att sätta ut sånt som man inte vill ha på ett eget bord. Kanske inte är en sådan dum idé trots allt. Sparar man det bordet och om jag inte minns fel. Så ska man väl kunna få fram en lista i TrainzObjects under maps någonstans vad det bordet innerhåller. För det sparas väl som en bana och då ska man väl kunna kolla där vad banan innerhåller och då har man en lista som man kan skriva ut med kuidnr och sedan bara leta rätt på dessa i TrainzObjekts för att arkivera. Tror och inbillar jag mig. Rätta mig om jag har fel. Men min önskan kvarstår att det skulle gå att göra detta redan i Trainz. Bengan. |
|||
2005-03-15, 20:18 | #10 |
Medlem
|
Ja då förstår jag hur du menar.
Men visst vore det bra om det kanske kunde hanteras i själva Trainz. Kanske en arkiveringsfunktion likt "sällan använda genvägar i xp" vore något, en funktion som helt enkelt föreslår att sällan eller aldrig använda objekt arkiveras. /Harry |
2005-03-16, 10:02 | #11 |
|
Gjorde ett test med att sätta ut en massa objekt som var ointressanta för mig på ett bord och döpte bordet till Borttagning.
Sen var det bara att leta upp bordet i maps och skriva ut configen. Så hade man kuiderna något sånär samlade i nr.ordning. Gick betydligt mycket snabbare att rensa ut på detta sättet och man behöver ju inte ta detta via TrainzObjects heller. Bara att gå till mappen TRS2004/World/Custom/Download och markera alla kuider som står i configen och flytta till TRS2004/Archive/World/Dispatcher/Downloads. Bengan. |
2005-03-16, 12:48 | #12 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
Glöm inte att du måste radera chumpfilen också, annars gör det ingen skillnad.
/Lars |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Kan man kontakta Auran med förslag till förb.?? | mr. desa | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2005-01-08 13:24 |
Till er som har nära samarbete med AURAN. | Bengan | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2004-11-28 15:34 |
Gblss-y på Gbs-chassi på väg till Auran | Bengan | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2004-03-30 21:30 |
Auran släpper PaintShed till MSTS | Fredrik | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2002-09-16 22:53 |
Auran Paint Shed till msts | Fredrik | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 0 | 2002-05-30 23:26 |