![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Hej!
Har nu nästan fastställt mina planer på att köpa en ny kamera, men jag behöver lite råd från eran sida. Har inte speciellt stora tillgångar på pengar, så därför skulle jag vilja veta vart man så billigt som möjligt kan köpa kameror? Naturligtvis ska det också vara ett pålitlig inköpsställe, så att man inte riskerar att något blir fel... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Brossan köpte en Canon PowerShot A510 för ett tag sen hos Pixmania:
http://www.pixmania.com/ De är tydligen billiga men det krävs att du betalar med kreditkort. Väldigt snabb leverans med, 3 dar. Dock en varning... Manualen var på franska vilket faktiskt stod långt ner på sidan men det hade brossan missat. Gick dock att ladda hem en engelsk... Annars är väl Scandinavian Photo en svensk välkänd butik som kanske känns lite tryggare: http://www.scandinavianphoto.se/
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Hej!
www.cyberphoto.se är också en bra sida. Där köpte jag min Canon PowerShot A70 och den är jag nöjd med. Vet ej om den finns kvar faktiskt... ![]()
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Ang. manualer så är Canon väldigt snåla och lägger inte ut manualer på nätet utan vill att man ska betala för att förstå sig på deras kameror. För det mesta hittar man dock dem ändå, kolla exempelvis på www.amazon.com och sök på den engelska modellbeteckningen.
Som vanligt gäller grundfrågan vad du ska ha kameran till för att kunna veta vilken du ska köpa... Lite inte på Cyberphotos tester, kolla www.dpreview.com och www.imaging-resource.com istället. Lycka till! |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
jag köpte en kamera på maxi ica stormarknad en KodakEasyShare c300 för 799
vet dock inte om det gäller längre det var nog nåt specialpris |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Om du vill ha en bra kamera med bra zoom, så varför inte köpa en Canon Powershot S2 IS, men den kostar ju mycket pengar, fast den skulle va bra.
Utdrag från Cyberphoto: - 5 Mpixel - 12x zoomomfång med bildstabilisering - SD-kort istället för CF - Större display (1,8" mot 1,5 på S1 IS") - DIGIC II-processor för bättre prestanda. 2,4 b/s så länge minnet räcker - något förändrat chassi - AF-assistlampa - Fler scen-val (bl a snö, strand, fyrverkeri) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s2is
![]() |
#7 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Även S1 IS som Pson har ger mycket fina bilder som du nog har märkt Joel! Den ligger i en billigare prisklass och lär sänkas när S2'an kommer ut!
![]() Det är inte alltid man har råd att satsa på det dyraste ju! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Canon PowerShot S2 verkar bli en riktig höjdare, som Olaf redan har nämnt, är det en förbättring av S1. Egentligen hade jag tänkt att köpa mig en S2 istället, men jag orkade faktiskt inte vänta ett helt halvår utan kamera. Samtidigt som jag inte blir mer missnöjd med tanke på vad jag betalade, 3500:- inklusive 1 GB SanDisk Ultra II-minne.
![]() Jag behåller nog min kamera, eftersom det inte riktigt är värt att lägga mellan 2500 - 3000:- för dessa extra megapixlar, samt att jag måste byta minnesmedia. Men självfallet ska du ha en Canon, Joel - och skulle inte priset vara alltför högt tycker jag du ska köpa dig en S1 IS. Jag förstår att det känns säkrare att handla en ny i butik, men hur stora är oddsen att kameran går sönder? Skulle den mot förmodan gå sönder, brukar det ju mest vara småfel - såvida du inte tappat en eller dylikt. Du kan i alla fall spara tusenlappar genom att köpa en "begagnad" i nyskick, som jag gjorde. ![]()
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Jag vill inte kidnappa tråden men tror att denna fråga även kan vara av intresse för Joel och det finns ju redan experter samlade här så
![]() Jag är fortfarande kvar i stenåldern och kör 35mm spegelreflex, en Canon EOS-5 med diverse objektiv. Men nu verkar det ju som att digitalkamerorna har kommit upp i kvallite och funderar lite på en EOS-350D så jag kan använda mina gamla objektiv... Men en sak undrar jag över och det är minnesmodulerna... Vinner man något mer på snabbare minne än just att varje kort går snabbare att lagra så man kan ta fler/sek? Standardminnena är ju billigare... EOS-5an kan ta 5 kort/sekund men det har man typ aldrig använt ![]()
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Det är precis som du beskriver Deskgrunt, man kan alltså lagra bilderna snabbare, vilket leder till att man kan ta fler bilder i exempelvis en serie.
![]()
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Efter att ha sett Psons fantastiska bilder här i forumet, så är det i stort sett klart att inköpet ska bli en Canon Powershot S1 IS. Frågan är egentligen bara vart jag får tag i den billigast, och det verkar som om Pixmania leder. Dessutom kommer säkert priset att sjunkas när den nya versionen kommer ut, så kanske har jag en liten chans att inskaffa kameran innan familjen ska ut och resa i början av sommarlovet...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Här är nog den billigaste, om du väljer bort Svensk och tar Importerad
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/cata...oducts_id=2096 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Senast redigerad av Joel den 2005-05-21 klockan 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Man behöver inte vara rädd för att köpa "kapitalvaror" från utlandet. Om grejorna mot all förmodan skulle gå sönder så kan man lämna in grejorna här i Sverige ochså om det är märkesprylar. Många märkesprylar omfattas av världsgaranti... Jag köpte tex en Canon Videokamera på Kanarieöarna 2001 och cirka ett halvår efter så pajade den. Åkte in till Malmö till en erkänd affär och frågade om det gick att fixa...Lätt, den omfattades av världsgarantin så det kostade inte mej en krona... Det är den erfarenheten jag har av att handla utomlands... Rätta mej gärna om jag har fel, reglerna kan ha ändrats i och med Eu med mera... MVH Kenneth
![]() |
#15 | |
Guest
|
![]() Citat:
|
|
![]() |