Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-22, 18:14   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard En bussrutt...

...skulle vi haft!

Jag tänker mig den som från slussen och ut mot värmdö ungefär. Spåren lägger man precis under marken (så dom inte syns). Och man gör körbara bussar av dom som finns på www.banbyggarna.com (och ber såklart om tillstånd först!).

I denna rutt skulle man kunna lägga in en (eller ett par) lastbilslinjer också, så man får lite godstrafik.

Vad tror ni? Nån som har lust att bygga nått liknande?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bussrutt.jpg (67.2 KB, 238 visningar)
Gammal 2005-05-22, 18:42   #2
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Och såhär skulle en linjekarta för busslinjerna kunna se ut...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg linjekarta-bussrutt.jpg (33.4 KB, 237 visningar)
Gammal 2005-05-22, 18:48   #3
dd
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

om 2 är färjeterminal och det är vid slusen så är det felvänt vattnet ligger mot djurgården inte bergen om det är vis stadsgården
dd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-22, 19:02   #4
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tillägg angånde denna idé:

Att jag tänker mig värmdö-bussarna beror på att slippa bygga så mycket stad (blir snäva kurvor och mycket objekt då!) och man kommer ut på motorvägen fortare...

Xtracks och kanske även New Roads är nog ett måste!?

Linjenummren behöver inte vara dom jag tog. Och linjerna behöver inte gå till samma ställen som jag valde (behöver inte ens vara 5 linjer!).

På uppställningsplatsen på busstationen, ställer man ut bussar som objekt mellan "spåren", då ser man inte när AI-bussarna ploppar upp och försvinner!

Vid slutet av varje linje (t.ex. Jvg. station, Flygplatsen osv) gör man en vändslinga, så man kan köra fram och tillbaks. Vid busstationen finns dock ingen vändslinga, för att inte msts ska krascha...

Landningsbanan vid flygplatsen borde ligga så att planen lyfter/landar över motorvägen. Animerade plan för denna uppgift finns i Wupper Express 9 (fråga först!). Gör gärna så att båda linjerna (4 och 5) går förbi landningsbanan!
Gammal 2005-05-22, 19:08   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hej dd!

Det är inte slussen det ska vara. Jag skrev ungefär! Men idén är samma som slussen, nämligen att bussarna utgår ifrån nått liknande slussen och går ut till nått liknande värmdö i Stockholm (alltså inga stadsbussar).

Men vill man göra slussen och värmdö-bussarna, så gärna för mig. Detta var bara en tidig idé och den går att "vrida" på hur mycket som helst!

Tillägg: Slutknixen på Linje 5 borde vara åt andra hållet (vänster), mot flygterminal och framför den en (eller två) landningsbana (mot motorvägen...

Tillägg 2: Detta är bara vad jag har för idé om en bussrutt (och kanske lastbilsrutt inkl.). Det är bara grundtankar och kan självklart förbättras/ändras så det passar den som bygger rutten. Ville bara se om jag kunde inspirera någon, då jag själv tyckte idén var bra (men inte har tid att bygga den).

Senast redigerad av Pierre den 2005-05-22 klockan 19:21.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-22, 19:13   #6
dd
Medlem

Standard

ok............
dd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-23, 22:30   #7
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag kunde ju inte låta bli att försöka få några bussar körbara. Fick dock problemet att den gick baklänges och SFM (som kan vända modeller=reverse) vill inte funka för mig, sen jag installera XP. Vad göra?????

Jo, jag gjorde uncompress/compress med zipper och använde sen SFM till och vända modellen och det funka!

Nu skulle bara ljusen vara på rätt ställe och avgaserna (roterande hjul hade inte vart dumt heller!).

En bild från provkörningen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (96.1 KB, 198 visningar)
Gammal 2005-05-23, 22:52   #8
Nicke_123
Senior Member

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Kul idé Pierre!
Synd bara att det finns så lite kör bara fordom till MSTS.

Nicke!
Gammal 2005-05-23, 23:12   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hej Nicke!

Jo, visst finns det lite körbara... Men det är väldigt lätt att göra dom körbara. En eng-fil och Sound och Cabview är bara det som behövs (jag har använt Kiha31 till det!).

Men man får ändra lite i filerna och att få ljuset och avgaserna på rätt ställe är inte det lättaste.

Var tvungen att testa på Ian Morgans fina Routemaster också. Testade den i Solberga-rutten så ni får se hur det ser ut på vägen! Svenska ordningsmakten ser till att "engelskmannen" håller till höger...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3.jpg (80.5 KB, 195 visningar)
Gammal 2005-05-23, 23:26   #10
Nicke_123
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Kan tänkte mig de att det är en del pyssel att få de se bra ut.
Men du har allt fått till de ser bra Pierre!!

Själv har ja hafft nån liknande idé fast till TRS fast med lastbilar då men det blev inget.

Nicke!
Gammal 2005-05-24, 13:31   #11
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Det borde väl gå att ha blinkers på bussarna också? Finns ju det på vissa tyska spårvagnar till MSTS...

DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-24, 20:01   #12
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Nicke: Jo, jag tänkte man skulle haft med ett par lastbilslinjer också. Då har man bussar för persontrafiken och lastbilar för godstrafiken i en rutt "utan" spår. Det tror jag skulle vara häftigt!

DJ Clinton: Visst skulle man kunna ha blinkers på bussarna (och lastbilarna). Det vore ju bara att kopiera light-sectionen i spårvagnens eng-fil till bussens eng-fil! Men då har man väl inget ljus? Har för mig att det funka så på spårvagnarna????

Hoppas verkligen att nån provar att göra en buss eller lastbilsrutt (eller både ock!) till msts...
Gammal 2005-05-24, 21:26   #13
Basse
Medlem

Standard

Hej!

Det lät som en bra idé så jag satte mig vid RE å testade lite.. Kom på att X-tracks å New roads kommer behövas annars går det nog inte. Tänkte bara på en sak: Hur blir det vid Broar å Tunnlar?
Tunnlar kanske man kan skippa men Broar är ett måste enligt mig.
Det går på vissa broar att ha spåren i bron men inte på alla, finns det onsynliga spår? eller kan man göra spåren osynliga genom texture?

Gammal 2005-05-24, 22:00   #14
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Basse: Kul att du tänker försöka! Ja, xtracks och kanske även new roads lär behövas...

Gör spåren osynliga i texturen (alpha), för dom ska ju ändå inte synas. Men man vill nog se dom, när man lägger ut spåren!
Gammal 2005-05-24, 23:12   #15
Nicke_123
Senior Member

Standard

Häftigt är bara för namnet
Har testat en del i TRS med köra bara lastbilar , båtar , bussar , bilar och jordbruks maskiner hur kul o grymt som hälst med osynliga spår så klart hehe

Men nån rutt har det inte blivit av än och lär nog inte bliv av heller.
Men som sagt det är helt klart synd att det inte finns så mycket sånt till MSTS.
De skulle nog bli otroligt häftigt i MSTS skulle ja tror
Plus att det blir en helt annan sim också.

Lycka till med skapandet iaf Pierre!!

Senast redigerad av Nicke_123 den 2005-05-30 klockan 21:55.
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:03.