|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-06-01, 21:22 | #1 |
Medlem
|
Hur funkar signalsystemet på KMJ egentligen???
Hej!
Hur är det egentligen med signalsystemet på KMJ? Skall inte det förhindra att sånt här händer. Igår när jag var på väg in till sågverket, blev jag på körd av et mötande godståg. Trots att det finns signaler som borde stått p rött för det mötande godtåget. Hur ska man förhindra att sådant här händer när man bygger en aktivitet? Magnus |
|
2005-06-01, 21:44 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Otur...
Tyvärr finns det på ytterligare ett ställe, vid infarten till Kvarndalen med motsvarande brist. Problemet är inte signalsystemet i sig, utan att spårläggningen är gjord med korsande spår. Det innebär i sin tur att de korsande spåren inte har gemensam nodpunkt och därmed inte tar hänsyn till korsande tåg, då systemet inte vet att dessa är där. Då jag la spåren, som i dessa areor var bland de första spårkonstruktionerna på KMJ, tänkte jag inte på detta fenomen helt enkelt. Spårlösningen som sådan är svår att få till med originalspår, då lämplig korsning saknas. Om man använder xtracks är det inga som helst problem med detta, då xtracks innehåller passande och lämpliga korsningsdelar. I och med att dessa då har en nodpunkt centralt i korset, så kommer den då beläggas av tåg oavsett från vilken gren dom kommer och då ge rött ljus på riktigt sätt. Så, problemet är inte signalsystemet i sig, utan spårläggningen. Bra att tänka på vid aktivitetsbygge. |
2005-06-02, 18:40 | #3 |
Medlem
|
Tack för den informationen, det var lite snopet när tåget inte stannade. Ända sättet att undvika det är att sjkuta på mötande tågs avgångstid alltså.
Magnus |
2005-06-02, 18:49 | #4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Citat:
Så, bra för andra spårbyggare att tänka på, använd alltid riktiga korsningar om det är tänkt att AI-tåg ska passera där. Och, det är det ju oftast,.,. |
|