|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-07-19, 22:43 | #1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2002
|
Signalpatch för Södra lidingöbanan
finns tills vidare här:
http://hem.bolina.hsb.se/mikael512/M...ignalpatch.zip Ge gärna feedback. Mvh Mikael EDIT: Några aktiviteter kommer inom kort. Senast redigerad av mikael512 den 2005-07-19 klockan 22:45. |
|
2005-07-20, 00:46 | #2 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
Underbart, man tackar! .
2005-07-20, 07:15 | #3 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
Felmeddelande.
Får upp att man inte hittar SR_1tStr_w_100m.s. Var finner man denna fil.
2005-07-20, 14:01 | #4 |
Hedersmedlem
|
Det är en ScaleRail-fil. Ominstallation av ScaleRail är nog att rekommendera.
Signalpatchen ändrar inget i spåren (jag råkade dock av misstag markera en spårbit; därav att det finns tre TILES-filer med). Jag hoppas inte att det var OK innan patchen och att felet uppkom efter du la in patchen? Mvh Mikael |
2005-07-20, 18:23 | #5 |
Skånsk användare
|
Nej....felet var mitt eget, men tack ändå.
2005-07-24, 12:14 | #6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Tack för signal-patchen Mikael!
Nu blev det riktigt roligt att köra rutten... Är det nån som gjort en aktivitet (eller fler), så lägg gärna upp dom!?
2005-07-24, 22:22 | #7 |
Hedersmedlem
|
Nu finns det aktiviteter att ladda ner på följande länk:
http://hem.bolina.hsb.se/mikael512/M...ktiviteter.zip Tåg 1 & 2 (inkl traffic) är konstruerade ur SL:s tidtabell för sommaren 2005. Övriga tåg är konstruerade ur ett påhittat senario. Senariot är tåg var 10min Ropsten-Gåshaga brygga (tåg 11, tåg 12) samt 'insatståg' var 10min Ropsten-AGA (tåg 21, tåg 22). Synpunkter är välkomna! Mvh Mikael EDIT: Rättat länken. Senast redigerad av mikael512 den 2005-07-24 klockan 23:32. |
2005-07-24, 23:19 | #8 |
Skånsk användare
|
länken funkar inte helt.
2005-07-24, 23:31 | #9 |
Hedersmedlem
|
Jag la in meddelandet i den andra tråden först och sen gjorde jag copy-paste. Men som du påpekar så följer inte länken med när man gör så!
Så här ska det vara: http://hem.bolina.hsb.se/mikael512/M...ktiviteter.zip |
2005-07-31, 23:14 | #10 |
Hedersmedlem
|
Nu har jag testat dina aktiviteter. Dom är bra och det är skoj att möta andra tåg, men jag hitta lite fel i dom... OBS! Vissa fel är inte direkta fel, utan mer en smaksak.
Aktivitet 1 Går vänstertrafik, möter bruna tåg, load/unload funkar inte i Högberga och Käppala. Aktivitet 2 Kör brunt tåg, möter blåa tåg, vänstertrafik, load/unload funkar inte i Högberga. Aktivitet 11 Load/unload funkar inte i Torsvik, vänstertrafik från Baggeby och framåt, vart annat möte brunt tåg, load/unload funkar inte i Högberga och Käppala. Aktivitet 12 Kör brunt tåg, vänstertrafik vid Brevik och från Aga och framåt, load/unload funkar inte i Torsvik. Aktivitet 21 Vänstertrafik Brogrenen-Torsvik, kör brunt tåg, vart annat möte brunt tåg, vänstertrafik från Baggeby och framåt. Aktivitet 22 Vänstertrafik från Aga och framåt, vart annat möte blått tåg. Det jag menade med smaksak, är att jag tycker inte man ska blanda blåa och bruna tåg (detta är dock vad jag tycker!). Du har också bara använt 2-vagnars tåg. Nu vet jag inte, när/hur man använder 2- och 3-vagnars tåg, men dom flesta bilderna jag sett är på 3-vagnars. Jag saknade 3-vagnars tåg i aktiviteterna... Visst kan det bli tråkigt att bara möta blåa tåg, men på Lidingöbanan har ju vagnar ifrån Norge och Tyskland testats...så man kan ju använda andra vagnar för att få lite variation. Man kan också lägga in nån/några aktiviteter med vagn 17, för lite museumtrafik. Får dock göra ett (nytt) brunt consist då! Lidingöbanan har högertrafik och vagnarna möts till höger på stationerna. Ja, förutom vid Högberga, där dom möts (av nån konstig anledning) i vänstertrafik. Detta och det mesta om banan står här: www.lidingobanan.tk Att load/unload inte funkar ibland, vet jag inte om det har med aktiviteterna att göra????? Det kan vara jag som gjort nått fel i byggandet av rutten!? Annars gilla jag aktiviteterna och rutten har blivit riktigt rolig att köra tack vare dom och signal-patchen. Tack för ett kanonbra jobb!
2005-08-01, 18:40 | #11 |
Hedersmedlem
|
Hej Pierre,
det är ju vänstertrafik på Banverkets spår så jag la vänstertrafik utan att tänka! Men det är lätt att ändra. Anledningen till att load/unload inte fungerar är en brist i MSTS. Vid alla mötesstationer har jag lagt tågvägen på rakspåret och sen definierat sidospåret som 'passing path'. Det brukar vara det bästa sättet att få mötena att fungera bra. Problemet är bara att när man växlas in på en passing path så stannar man ju inte vid den plattform som ligger på huvudtågvägen så därför fungerar inte load/unload. Det går inte att definiera en 'passing platform' vilket hade behövts. Du kanske inte lagt märke till det men en annan konsekvens av ovanstående är att om du får huvudtågvägen och det mötande AI-tåget får sidotågvägen så stannar inte AI-tåget vid plattformen eftrsom det inte passerar 'rätt' plattform! Ett sätt att komma runt ovanstående är ju att lägga fasta tågvägar till de olika spåren men då får man ju sidospår vare sig det är möte eller ej. Dessutom gillar jag att man på en aktivitet ena gången får huvudspår, andra gången sidospår beroende på hur man ligger till i förhållande till tidtabellen. När du säger att man möts till höger, menar du då att tågen går på 'högerspåret' även när det inte är möte (alltså även om högerspåret skulle vara sidospår)? Ang bruna och blå vagnar, är det så att bruna och blå inte förekommit samtidigt? Mvh Mikael |
2005-08-01, 21:01 | #12 |
Hedersmedlem
|
Hej Mikael!
Aha, det är buggar i MSTS som gör dom knäppa sakerna. Det förklarar allt! Jo, tåget går alltid i högerspåret. Förutom vid Högberga...där det går i vänsterspåret. Om bruna och blå vagnar förekommit samtidigt, så var det nog under en väldigt kort tid. Det är dock en smaksak, men personligen så tycker jag inte om att blanda dom. Utan antingen blåa eller bruna... Sen kan man lägga in andra vagnar, då dom har haft vagnar på test där! Gör man en ny consist (en brun vagn), så kan man köra musemtrafik med vagn 17.