Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-01, 21:53   #1
Byggare Bob
Guest

Cool ProTrain Perfect:

ProTrain är väl mest känt för sina otaliga add-ons till MSTS,
men nu släpper man tydligen en egen tågsimulator som inte är kompatibel med MSTS!:

Jag besökte deras nyöppnade sida för ProTrain och när jag tittat på videon så fick jag en känsla av att det var en mishmash mellan MSTS och Trainz???

Titta på videoklippen och screenshotsen!

En hel del godbitar:
- ATC-system (SIFA)
- positonera kameran i passwiew läget fritt.
- poisitionera sig i caben fritt.
- animerade passagerare som kliver på och av.
- animerade klockor på stationerna som visar AKTUELL tid!

Man skall tydligen kunna bygga egna rutter.

Mer info hittar du här

Kul att det händer något nytt på Tågsim fronten!

Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 22:43   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

ProTrain Perfect är TRS2006

De ansvarar för publicering av TRS i Tyskland och kommer enlugt uppgift göra en hel del addons (banor) till TRS2006

Precis som du nämer har de kodat ihop tysksignalsystem och tysklands motsvarighet till ATC.
Gammal 2005-09-01, 23:27   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Ah, där fick man ju se lite nya bilder ifrån TRS2006

Lite olyckligt att de valt ett annat namn eftersom det ju tydligen är exakt samma förutom omslaget och manualen kanske?

Läste nånstans att Trainz Railroad Simulator misstogs för att vara en modelljärnvägssimulator i tyskland och därav namnbytet där?
Gammal 2005-09-01, 23:38   #4
Hawk
Veteran

Thumbs down

Hej

Ja om framesen är lika dålig i spelet som på videon, då va de inte mycke å hänga i julgranen

Inte va de snyggt heller, BS gamla fula träd.......

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 00:17   #5
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
ProTrain Perfect är TRS2006

De ansvarar för publicering av TRS i Tyskland och kommer enlugt uppgift göra en hel del addons (banor) till TRS2006

Precis som du nämer har de kodat ihop tysksignalsystem och tysklands motsvarighet till ATC.
Jaha, där ser man....

Varför i hela fridens namn väljer man att marknadsföra TRS2006 i Tyskland under ett helt annat namn? Är det enbart en "branding" eller kommer det att innehålla andra funktioner som överiga TRS2006-användare inte kommer ha? kodning av tysk-signalsystem är väl antar jag inte värre än vilket add-on som helst, t.ex det svenska signalsystemet?

Efter lite letande på siten, så hittade man ju iallafall Auran-loggan, alltid nått...

Det va väl tur att man lugnade sig lite med att kommentera bilderna, då...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 00:26   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej

Ja om framesen är lika dålig i spelet som på videon, då va de inte mycke å hänga i julgranen

Inte va de snyggt heller, BS gamla fula träd.......
Angående frameraten i filmerna så blir det så när man spelar in med Fraps på en maskin som inte pallar både spelet och Fraps/skrivning till disk samtidigt.
Lite förvånande att man inte använt en bättre maskin för att göra PR-filmer med...

Jag får samma problem och FPS kan lätt sjunka till under hälften vid inspelning. Det gäller alla krävande spel.

Träden kan jag bara hålla med om, finns ju betydligt snyggare att välja på. Dock kan man ju som tur är bygga egna rutter

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-09-02 klockan 00:31.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 02:17   #7
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Så där hemskt ser inte Trainz ut på min dator ju!! Jag håller med, skärmbilderna ser riktigt förskräckliga ut. Faktum är att det är svårt få Trainz se värre ut!
Gammal 2005-09-02, 09:26   #8
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Anledningen till att TRS2006 heter ProTrain Perfect är att auran sökt efter en stark distributör i Tyskland.

ProTrain är väldigt stora i Tyskland vilket alla som varit i en spelbutik i Tyskland kunnat se. Hyllmetrar med msts-addons. I Sverige ska man vara glad om man ser en enda box med ett addon.

När det blev känt på aurans forum (den tyska delen av forumet) att ProTrain skulle marknadsföra TRS2006 blev det ett ramaskri då rykten gjorde gällande att de skulle gå in och ändra TRS2006 och att versionen i Tyskland inte skulle fungera med t.ex addons från andra länder och samtidigt skulle ProTrains addons till TRS2006 enbart fungera på den Tyska versionen.

Diskussionerna gick mycket höga och slutade med att Greg Lane (VD) fick gå in och förklara hur det låg till och enligt hans information är TRS2006 (som vi svenskar kan köpa) och ProTrain Perfect exakt samma version. Skillnaden är ProTrain bytt namn på produkten.

Det sägs också att ProTrain ska komma med ett flertal addons (payware) likt de gjort till msts.

Senast redigerad av Fredrik den 2005-09-02 klockan 09:29.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 17:59   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Förstår inte att Auran tillät ProTrain byta namn på deras produkt???? Inget smart drag! Gör bara kunderna väldigt förvirrade...

Jag tycker det verkar som ProTrain nästan försöker lura Auran på TRS2006! Bara för att dom är distributör, får dom väl inte byta namn på nån annans produkt eller?

Då skulle TRS2004 kunna hetat Nordic Softsales Perfekt i Sverige då!????

Och vad gör denna tråd i ett msts-forum? Den borde från början vart i Allmänt om tågsimulatorer och nu när vi vet bättre, så borde den vara i Trainz - Allmänt om Trainz.
Gammal 2005-09-03, 21:00   #10
Byggare Bob
Guest

Standard

Nu fattar jag ingenting???

Vad har Trainz med detta att göra???

Står ingenting på ProTrains hemsida att det är en Trainzprodukt, utan en helt ny tågsimulator (måhända med Trainz motor i bakgrunden?) Men vad jag kan läsa mig till så är ProTrain Perfect vare sig kompatibelt med MSTS eller Trainz.

Men nu såg jag att dom plockat bort videoklippen från hemsidan, kanske blev lite för mycket kritik?
  Svara med citat
Gammal 2005-09-04, 00:17   #11
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Jo Bob det har i högsta grad med Trainz att göra.
BSI Pro Train har under ett par år levt på att sälja MSTS Add-ons och dessutom i olika forum kallat Trainz för en leksakstågssimulator.
För att komma vidare behövde man ett bättre och mer flexibelt program att göra banor till och valde då Trainz TRS. Då man tidigare nedvärderat Trainz ansåg man sig tvugna att hitta på ett eget namn på TRS och så blev det "Pro Train Perfect". I början försökte man påstå att PTP var en vidareutveckling av TRS som man gjort själva och att man hade mycket tyska detaljer som kontaktledningar och signaler. Givetvis gick de tyska TRS användarna i taket, framför allt den kille som gjort kontaktledningarna och signalerna då han i readme klart angivit att hans content ICKE fick användas i kommersiellt bruk.
Det blev ett större gräl i Aurans forum där PTPs österikiske VD både var mycket otrevlig och oärlig. Han skriver inte längre där.
Det tragiska är att minst en av de tyska kreatörerna på egen begäran fått sina alster raderade från DLS och våra tyska banbyggare sitter i klistret.
Greg L, Henk P (Cafe) och Lance J har haft fullt upp att moderera i det tyska forumet (en av de numera raderade höjdarkommentarer var "Ja vi tyskar vet ju hur det gick förra gången en österrikare talade om för oss vad vi skulle göra och tycka").
Det har lugnat ner sig lite nu men fortfarande spekuleras i vad PTP kommer att innebära. Som jag fattar det är PTP hela TRS men på tyska men deras add-ons kommer att undertrycka vissa TRS funktioner. Det handlar framför allt om "flygande kameror" som enligt PTP är en leksaksgrej men där den allmänna meningen är att det är för att den avslöjar hur dåligt rutterna är gjorda.
Gammal 2005-09-04, 01:27   #12
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Förvirringen härjar fritt...

Misstolka mig inte nu, jag önskar verkligen Trainz väl... Ju fler bra simulatorer, desto bättre.. och att Trainz är en ypperlig simulator är det ju ingen tvekan om....

Men... Hela den här historien smakar inte särskilt väl, i synnerhet det du Kenny nämner om de tyska kreatörerna som hamnat i klistret... Det som jag tycker är sämst är nog egentligen att Auran som företag får en hel hög med minus-poster här... dom har uppenbarligen inte mäktat med att vara starka med PT, utan det är tvärtom PT som har bestämt var skåpet ska stå och Auran försöker bara förtvivlat förklara hur det egentligen är... fast ingen förstår riktigt hur det egentligen är... den här meningen är ju så man baxnar: "Då man tidigare nedvärderat Trainz ansåg man sig tvugna att hitta på ett eget namn på TRS och så blev det "Pro Train Perfect"." hur kan PT bestämma en sån sak?? och, hur kan Auran acceptera en sån sak? PT må ju vara en stark kanal i Tyskland, men har svårt att tro att dom skulle vara dom enda som skulle få upp en vettig volym... Men, det är iof bara spekulation från min sida...

Hur det än är med PTP och dess kvalitet på rutter vet jag inte riktigt... Men, de bilder som visas på deras sida är ju inte direkt så man trillar av stolen av häpnad... Och, då är det bland de första bilderna som når ut som ska föreställa TRS2006? Det är ju inte riktigt bra PR för Auran, direkt...

PT är ju sig själv närmast, som de flesta företag som vill tjäna pengar... MSTS är gammalt och säljer inte lika mycket längre, självklart är det lämpligt att anamma Trainz. Men, man hoppas ju att Auran har avtalat väl med de här gossarna, så det inte blir nån dialekt av Trainz, som inte blir kompatibelt med övriga TRS... det skulle nog inte nån tjäna på, förutom PT själva...

Ser fram mot när "riktiga" TRS2006 kommer ut ordentligt, så balansen återställs... Snygga screenshot därifrån känns mer angeläget än någonsin...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-04, 01:45   #13
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Mazz, du har kollat hemsidan på http://www.auran.com/TRS2006/index.php ?

Om du håller musen över Home knappen så hittar du lite screenshots. Fast lite bättre finns under Community/TPS Interviews och de olika gruppernas sidor.

Verkar väldigt känsligt hos Auran just nu... Jag (och flera med mig) har försökt få svar på om AI och signalhantering är förbättrad men ingen har velat svara hittills. Istället verkar en del av de som skapat objekt till trs2006 bli närmast förnärmade om man vågar fråga om något de inte kan ge ett positivt svar på...

Synd, jag reserverade en DVD edition av TRS2006 men just nu känns det som man nog skall vänta med beställningen tills man får läsa lite objektiva åsikter. Det blir lite väl dyrt att köpa grisen i säcken, speciellt som man ändå bara är intresserad av att göra egna rutter med svenskt material.

EDIT: sorry, nu skenade jag iväg igen i en tråd! Tillbaka till Pro Trains...
Gammal 2005-09-04, 02:18   #14
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Hej Deskgrunt
Anledningen till att få har velat svara på frågor av typ "Har AI och signalering förbättrats" är helt enkelt att dom ändringar som gjorts troligen kommer att betraktas som förbättringar av några och försämringar av andra. Det beror helt på hur du själv vill att det ska fungera om du blir nöjd eller inte.
Få banor i verkligheten klarar sig utan mänsklig tågledning (skulle då vara hissbanor och vissa monorails) och definitivt inte enkelspårssträckor med många block och mötesspår av varierande längd. Att sedan "Alistair", "Kenny" med flera ibland far omkring som yra höns beror oftast på att den som gjort banan placerat signaler och växlar på ett icke genomtänkt sätt.
Vad gäller innehåll i TRS vill jag inte uttala mig då jag inte vet vilka ändringar som gjorts sedan den sista betaversionen.
Gammal 2005-09-04, 02:45   #15
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Hej Deskgrunt
Anledningen till att få har velat svara på frågor av typ "Har AI och signalering förbättrats" är helt enkelt att dom ändringar som gjorts troligen kommer att betraktas som förbättringar av några och försämringar av andra. Det beror helt på hur du själv vill att det ska fungera om du blir nöjd eller inte.
Få banor i verkligheten klarar sig utan mänsklig tågledning (skulle då vara hissbanor och vissa monorails) och definitivt inte enkelspårssträckor med många block och mötesspår av varierande längd. Att sedan "Alistair", "Kenny" med flera ibland far omkring som yra höns beror oftast på att den som gjort banan placerat signaler och växlar på ett icke genomtänkt sätt.
Vad gäller innehåll i TRS vill jag inte uttala mig då jag inte vet vilka ändringar som gjorts sedan den sista betaversionen.
Tack för svaret Kenny...

Jo, det är ett sätt att se på saken. En annan är att oavsett hur många regler man använder och säkerställer exakta vägar med Pathrule osv så blir det nästan alltid problem nånstans.

Största felet som jag ser det är att trainz i grunden verkar dela in blocken efter växlar och inte signaler. AI'n klarar ju inte bangårdar särskilt bra iheller utan vill ju helst backa igenom ett antal växlar fram o tillbaka.
Ibland vill inte ett tåg flytta på sig eftersom en växel långt, långt bort är i kontroll av annat lok, detta trots att det finns flera signaler imellan och den egentligen inte skall korsa växeln.

Detta kan lösas med Pathrule och Autopilot kommandon men tyvärr måste ändå vanliga AI'n användas sista biten intill en station, industri eller vid koppling av vagnar och det är då det ofta skiter sig.

Egentligen borde det inte vara så omöjligt att simulera en tågklarerare som samarbetar med AI-förarna. Tågen går ju trots allt på förutbestämda banor och med bestämda fysikregler. Tillsammans med en tidtabell borde det vara möjligt att räkna ut vilket tåg som kan köra. Fast sånt kommer kanske i RSP.

Men det är mycket möjligt att jag begär för mycket av spelet och gör rutterna för krångliga eller helt enkelt inte förstår hur det skall göras. Fast jag verkar ju inte vara ensam...

Nåväl, den som lever får se. Trainz är ju fortfarande ett trevligt spel

PS: Om jag fattade ett inlägg rätt nu så har man i varjefall förbättrat AI'n på en punkt, nämligen att den bestämmer hastigheten mjukare än tidigare. Detta kan vara en bra bit på vägen om man slipper de oberäkneliga hastighetstopparna när det är nära mellan växlar mm.

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-09-04 klockan 04:27.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.