Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-02-03, 13:41   #1
dala
Junior Member

Reg.datum: Jan 2003
Standard Skapa cdp fil?

Hej!

Ny här i forumet har lite funderingar som kanske nån kunde hjälpa mig med. Har inga problem att göra objekt i 3dsmax men hur konverterar jag till ett cdp paket.

dala besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-02-03, 13:59   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Välkommen hit

Konverterar till cdp säger du... Har du innan dess lyckast få in din modell till Trainz?

Om så är fallet så är det som återstår att skriva config.txt på rätt sätt med en mängd "taggar" som måste vara med för att ContentDispatcher (paketeraren) ska godkänna din modell.

Jag hjälper dig gärna men jag behöver lite mer info om vad du byggt för att kunna ge rätt hjälp.

Du kan antingen ta det här på forumet eller maila mig om du inte vill avslöja vad du byggt ännu...

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-02-03, 18:03   #3
dala
Junior Member

Standard

Tänkte börja lite lungt med object så som hus, skyltar och stationer. Är jag rätt ute om jag säger att modellen skall sparas i .im format och texturen i .tga format? Har inte lyckats få in något i Trainz hur skall jag gå tilväga för att lyckas med det ?

Gammal 2003-02-03, 18:16   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

När du byggt modellen färdig och satt textur på den så ska du se till att ingen del av modellen är makerad sedan väljer du "export" i 3d studio/gmax

Om det är ett hus så ska du gå till

..Auran\Trainz\World\custom\scenery\

Väl där ska du skapa en ny mapp. Till exempel dala_hus_01

Gå sedan in i mappen och och exportera din modell dit. Var noga med att modellen får samma namn som mappen!

Skriv också .im i filnamnet annars vet exportmodulen inte om det ska vara .pm eller .im

När du sedan lyckats exportera din modell och även kopierat texturen till samma mapp är det dags att skapa en textfil som ska heta

config.txt

Så här _kan_ en config för hus se ut.

kuid <KUID:xxxxx:25001>
light 1
kind Scenery
region Sweden
type House
Obsolete-table {
}
username Lanthus 1
description Lanthus 1
trainz-build 1.3
category-class BH
category-region-0 SE
category-era-0 1950s
category-era-1 1960s
category-era-2 1970s
category-era-3 1980s
category-era-4 1990s
category-era-5 2000s
asset-filename lanthus_1
author Ditt Namn
contact-email din@mail.com
license "Copyright 2003 Ditt Namn free for private non-commercial use"

Du måste ta reda på vad du har för ID hos auran. Om du är medlem på deras forum loggar du bara in på Planet Auran och tittar på din profil så ska där finnas ett nummer. Ersätt xxxxx med ditt nummer.

Bygger man bostadshus ska den andra nummerserien börja på 25000 och eftersom det är ditt första hus blir det då 25001. Sedan ökar man på för varje nytt bostadshus.

Olika saker har sin nummerserie. Allt detta står i en PDF-fil som går att ladda ner här

http://www.auran.com/trainz/creation...P_COMPLETE.zip

Jag vet att det blir mycket info på en gång nu men när man väl gjort detta ett par gånger blir det enklare.

Och som sagt. Vi hjälper dig gärna om det skulle strula till sig.

Lycka till

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-02-03, 19:25   #5
dala
Junior Member

Standard

Tack för den snabba hjälpen. Nu har jag lite att pyssla med .

Postar resultatet senare....

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skapa stort landskap mralex Landskapsdesign - Trainz 5 2004-02-17 22:17
problem med att skapa aktiviter, får stopp signal? fregge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-04-29 00:21
En fundering ang. skapa landskap. RapidHO Trainz - Allmänt om Trainz 7 2003-03-16 07:36
Skapa Vatten Bertil Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 5 2002-07-27 23:36
skapa consist DV12 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 10 2002-06-17 22:01

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.