![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... jag håller på att så sakta uppdatera de utsökta tavlor och luftledningsstolpar som ChakzOr gjort till Trainz. Tyvärr har väl tiden flugit förbi en del så vad jag gör är att anpassa tavlor att ansluta till luftledningsstolpar. Allt görs till att börja med till trackside -2.75 m (alltså 2.75m t.v. om spårmitt). Alla tavlor blir, med precision, flyttbara parallellt med spåret för att ansluta till luftledningsstolpar.
Några tavlor blir gjorda för att ansluta som tilläggstavlor till Svenolovs nya moderna signaler. Allt görs i version 3.1 till TS2010 men bör fungera till TS2012 ??? Tyvärr var inte luftledningsstolparna symetrisk centrerade så jag har fått göra om dom så att god anslutning till signaler och tavlor uppnås. Det blir en del nya luftledningssaker också, de på bild 1 och 2 är under konstruktion och dee på bild 2 är på projketeringsstadiet.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Oj, detta blir riktigt intressant! Redan nu är det svenska kontaktledningsystemet snyggt, men det saknas mycket detaljer (som det du visar ifrån Trainz) Dock saknar jag stolpfästet som du visar på bild 3, undrar om det också ingår i projektet?
![]() ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Snyggt ! Alla små detaljer som ger realism till spårnätet är alltid mycket välkommet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Vill du ha måtten på olika tavlor så finns det här.
https://app.trafikverket.se/TRV_esa/...goryname=Tavla |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
TJUUUSIGT Lennart
![]() Då kan man kanske snart skrota det danska!! plagiatet till transformator som man har varit tvungen att använda nu ![]() EDIT: Vad är det för "stolpfäste" du menar, Jockes??? Det är väl inte wiren som "stöttar" stolpen, för den finns som tillval i inställningen "stolpstod-wire".
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-02-01 klockan 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
... som Svenolov påpekat är viktig!!!
Jag är nu uppe i ett 60-tal assets enbart för vänstermontage på spårmittsavstånd 2.75 cm. Jag har försökt hålla en viss namngivningssystematik. Allt är Trackside och namnen börjar med "STL 3.1 ..." men sedan har jag försökt hålla ett visst systen!? Det skall ju skapas högervarianter också (summa 120), sen finns ju även spårmittsavståndet 3.35 m (summa 240) och skall vi ha (gamla) 2.50 m också så blir det (summa 360) Eftersom Trainz sorterar alfabetiskt bör väl namnen vara ung. så här (för att hitta): STL 3.1 x.xx S namn där x.xx är spårmittsavstånd, S är sida R ellr V och namn så tydligt det går! Bra om nån har synp. på detta! ex. STL 3.1 3.35 R U sign blue numbered platroof skulle då vara en: "numrerbar blå U-tavla monterad i platformstaket på avståndet 3.35 m från spårmitt på höger sida och 3.1-kompatibel" Usch ja - vi får sova på saken!
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Förbålt bra LAn!
Skådade inte mitt skumma högra öga (det vänstra out of day) stolpsignaler långt där bak. Mums för en banbyggare med fem banor på gång. Du efterlyste en lista. Den tar vi senare och när lusten faller på. Till skillnad mot imponerande ovan inte så många. Dock vill jag redan nu slå ett slag för kilometerstolpar - ett otyg att sätta upp eftersom varje kilometer skall mätas fram, men bra för alla slags banor; el som för ånga som för diesel och inte minst som för trampdressin. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
...S är sida R eller V...?
Nu ska vi vara konsekventa. Endera ska sidan vara R respektive L, eller H respektive V. Citat:
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Hej Lennart! Näe, det var inte det jag menade. Jag menar hur själva stolpen sitter fast i marken, förr göt man väl fast stolpen direkt i backen med betong, men numera har man färdiggjutna fästen i marken, som man sedan skruvar fast i stolpen i, som du ser på din tredje bild i första inlägget
![]() ![]()