![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Tänkte berätta lite varje dag om min prao på Bombardier. Och inte för att skryta eller något utan för att det är rätt intressant att veta lite vad som händer "bakom kulisserna" på järnvägen. Ni får gärna fråga saker om ni undrar något...
Dag 1 - Tisdag Första dagen var alltså idag och jag slutade för 2h sen. Dagen börjar med att jag får passerkort samt block och penna. Sedan får jag en snabb genomgång av hur det funkar med ATC och signaler (det mesta visste jag dock redan). Sedan är det dags för lite arbete, så jag blir placerad hos Börje och Micke som höll på att testa vägskydd. På Bombardier i STHLM håller man på med signalprogramvara och man har stora rum där man simulerar att man är en fjärr och ska dirigera tåg. Fast man testar t.ex om vägskydd fälls ner i tid, om signaler slår om osv, för att systemet ska vara säkert när Banverket tar över. Aja, så jag får vara med när dom ska testa om vägskydden fälls ner i tid innan tåget kommer. Så satt vi tre vid ett skrivbord med 5st skärmar varav två av dessa hade Uppsala stations "spårplan" på sig och de andra tre var gråa med massa koder, siffror osv osv. Hur som helst så fungerade det så att Micke la en tågväg, jag lade in tåget (genom att skriva en kod) och Börje förde protokoll. Om bommarna fälldes ner i tid antecknades det med en bock. I morgon ska jag få en till genomgång av hur det funkar med signaler, sedan ska jag nog vara med Börje och Micke igen och efter det så ska KTH komma och få en kurs i signalsystem, och då ska jag vara med ![]()