|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-02-16, 21:38 | #1 |
Member
Reg.datum: Aug 2003
|
Signalering och AI - hjälp sökes!
Har lite problem med signaler och AI, jag vet inte vilket som är felet men jag hoppas på några insikter från någon som kanske är något mer insatt.
En sträcka, som denna underbart fotat från papper: Det finns en hel del signaler längs sträckan, svenska signaler av typen "block2", alltså röd eller grön. Vid sjukhus-slingan händer följande när jag ber tåg (1) köra mot Bygeln: det tvärstannar vid positionen på bilden. Längre bort, från slingan vid Bygeln kör en vagn (2) mot andra hållet, ner mot Bygatan. Som ni ser har tåget (1) grönt hela vägen bort mot Bygeln, så signalerna visar ju inte på något som helst stopp. Jag vet att signalerna inte fungerar vid korsningar som denna in i slingan, och jag har sett AI-tåg köra igenom varandra som om inget hade hänt. När vagn (2) har passerat växelblocket -- då börjar tåg (1) köra mot Bygeln. Jag funderade på om slingan vid Sjukhuset ställde till det, så jag kopplade bort den. Jag började om och tåg (1) står nu vid Bygatan. Där ger jag föraren instruktioner om att köra till Bygeln, precis som innan. Då rör det sig inte, utan tvärstannar här istället och systemet informerar mig om att föraren vill ha "clearance". När vagnen (2) kommer ner till Bygatan, och har passerat växelblocket (som är inringat på bilden), så sätter tåg (1) igång sin färd upp mot Bygeln. Är det de komplicerade växlarna som ställer till det? Tror AI:n att tåget ska "backa" mot det igenom växeln och stannar därför? Kan det här vara någon bugg? Funderingar emottages tacksamt... /rojo |
|
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
HJÄLP! Sökes: Akut hjälp mot Kräksjukan | Kvarne | Off-topic | 4 | 2004-02-16 12:04 |
Jag behöver hjälp! Snälla hjälp mig! | ghost | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 3 | 2003-05-12 20:06 |
Panik! Hjälp sökes akut! Stort MSTS-Problem! | Kvarne | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 7 | 2003-04-21 15:47 |
Hjälp med översättning sökes | Rogge | Off-topic | 9 | 2002-11-09 08:31 |
hjälp sökes till spårvagn | DV12 | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 6 | 2002-06-11 21:08 |