![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Den blå färgen är cyan (RGB 0,255,255) och märker ut bansträckningen på ett ungefär. Den används av HOG för att ta bort "Boards" som ligger oönskat långt från spåret (går att ställa in). Att den är samma i Google Earth är för att jag satt den till det när jag la ut banan i GE för att testa bl.a. stigningar. Gult däremot ingår inte i de färger som HOG kan behandla så dom visas inte, bara de 63 s.k. HOG-texturernas färger kommer att visas. Bild på det misslyckade försöket att markera broarna med gult, finns i texturen men HOG ignorerar dom vid genereringen av mapfile.gnd. Rött är ännu värre, då tar HOG helt sonika bort texturen och visar rutnätet under. Men utmaningar är väl till för att antas och motståndet övervinnas, eller hur?
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
|
![]()
De senaste inläggen av mig borde ha postats i den tråd jag öppnat under Landskaps-Design Trainz för Lindfors Bosjöns Järnväg! Om nån vänligt sinnad moderator kan flytta dom dit vore jag tacksam!
Nu till 3D-design: Har skannat, riktat upp och måttanpassat ritningarna ur Staffan Mörlings bok Skogsbana. Detta är Bosjöbanans samlade vagnpark. Ritningarna är inte detaljerade men det skall nog bli vagnar vad det lider (hela hösten är räddad - att sitta och kura framför datorn under mörka, regniga höstkvällar och bygga små "mysiga" 600 mm vagnar det är väl gôtt? Den sista Tendern från 1937 kommer i nästa post. Utvecklingen är progressiv: Allt eftersom Albert Bergström förbättrar boggierna kommer nya versioner av gamla vagnar, på slutet har nästan alla vagnar den fjädrande boggin med förbindelselänk mellan hjullagren. En sådan boggi lär finnas som staty vid Lindfors gård för att ära minnet av Ingenjör Bergström, den boggin var tydligen en mycket lyckad konstruktion!
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Den sista Tendern från 1937. Alla tendrar hade tydligen högersida utan lucka för att underlätta flyttning av kol till lokens "eldarsida"!? Här ser man AB's fjäderboggi med förbildelsearm tydligt.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Vad transporterade man främst på LBJ? Var det virke? Varför så många koltendrar? Eller var det snarare många versioner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Nu saknas ju sidovyer för ritningarna, men om jag minnsboken rätt så hade vagnarna beroende på tillverkningsår lite olika bredd, titta i texten så bör det framgå där.
Vad gäller tendrarana så var det flera generationer mer eller mindre lyckade tendrar till de två loken. Däremot fraktades det en del träkol, i särskilda kolskymmen dvs trälådor som man ställde på flakvagnarna.
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Jobbar kronlogiskt. Dessa 10 vagnar var de första timmervagnar för 9 meters långtimmer som skulle dras ur skogarna till sågverk. Dessa vagnar med ofjädrade boggier blev ju ett bekymmer för Albert Bergström, de ständiga axelbrotten ledde till konstruktionen av de fjädrande AB-boggierna.
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Jag nästan känner doften av trä och lite olja samt rökdoften från loket. När får vi doft kort? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|