![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]()
Nu har jag provat att importera ASTER-data på min andra dator på en rutt där jag tidigare haft SRTM-terräng. Jag gjorde enligt det jag beskrev i förra inlägget och det fungerar för mig. Jag kan också växla mellan SRTM- och ASTER-data medans jag är kvar i editorn.
Här är ett par bilder på terrängen strax söder om Kopparberg. Bild 1 ASTER-data: Här kan man också se märkligheter i form av stråk med konstiga toppar och dalar. Men det här är kända brister som man får fixa till. Bild 2 SRTM-data Här är samma vy med SRTM-data |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
|
![]()
Testat ASTER-data enligt din beskrivning men det fungerar inte hos mig, enbart GRM fungerar, dvs lågupplöst. Laddat ned, packat upp och namngivit filerna enligt beskrivning samt placerat dem i en ny mapp ASTGTM vid sidan om SRTM mappen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Funkar inte för mig heller...
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]() Citat:
Det enda jag kan tipsa om är att ni kollar en extra gång att koordinaterna på den plats ni är på är inom gränserna för den/de tile/-s ni har installerat. Men det har ni väl redan gjort. StenS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
|
![]()
Glömt ta bort 2-an i filnamnet! Nu funkar det klockrent!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]()
Vad roligt att du fick det att funka!
StenS |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Håller på att bygga i Domnarvet just nu (Dalabanan), men här blir jag väldigt fundersam när det kommer till höjddatan jag använder mig utav. Sak man göra en nerförsbacke, eller ska man ändra marken så det når rälsen och göra stålverksområdet platt? Blir mycket att göra om isf.
Jag ahr inte löst mitt problem när det kommer till ASTGTM. Har någon ASTGTM-data som fungerar på sin simulator. Jag skulle vilja ha hela foldern packad och skickad till mig. Den hjälpen vore guld värd! ![]()
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]() Citat:
Jag har alla ASTGTM-filer för Sverige. Så jag kan mejla över dom till dig. Det är 3,28 GB, så hur gör vi? Om du vet vilka breddgrader du vill ha så blir det ju färre filer. Jag kan också berätta att jag har kämpat med terrängen för BKJ-banan. Bergslagsterrängen är inte lätt att ha att göra med. Jag har en ambition att banan skall bli så realistisk som möjligt vad gäller gradienter och bansträckning och då går det inte att använda DEM-data (eller GM-data) rakt upp och ned. SRTM blir för platt och utsmetat och ASTGTM blir för småtoppigt. Båda dessa källor och även GM innehåller ju höjdinfo från skogar och annat. Så jag har utgått från importerade ASTGTM-data i TS. Det är de som jag tycker ger mest realistiska höjddata som utgångspunkt. Vad jag sedan gjort är att lägga in en overlay av terrängkartan (Landstingets kartor) i GM och sedan gjort banor i GM för höjdkurvorna i terrängkartan var 5te meter. Jag har sedan importerat banorna som Route Markers i TS och "skulpterat" terrängen efter höjdkurvorna först för att skapa terasser med LEVEL-verktyget, sedan jämnat ut med SMOOTH-verktyget. Det är ett j-a jobb, men det enda som jag har kunnat se funkar för att få en realistisk terräng i ett så pass bergigt landskap. Bifogar några bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() Stenne |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|