Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-14, 20:15   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

C: - Användare -DIn Mapp (min heter lelle) - Appdata - Local - NV3 Games - TANE -build blajblajblaj - screenshots

Medger att den är väl gömd
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 22:02   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Svar om texture till Korvtiger.

Har inte hunnit kolla på Lennarts vagnar än, men misstänker att det är samma sak med allt som har texturegrupp.

Det är att den allra första texturen, inte vill komma fram.

På dom vagnar, som endast har två texturer. Där slumpas båda fram, men går jag in via ? och vill byta texture. Så vill inte texturen, den första som ligger i själva vagnen inte komma fram.

Tar jag en av vagnarna med fyra texturer, så slumpas alla fram. När jag ska byta texture med ? Så går det att bläddra vidare texture till texture. Men när jag kommer fram till den ljusa texturen, som ligger i själva vagnen. Så kommer inte den texturen fram. Bläddrar jag ett steg till, så kommer nästa texture O.S.V. Så det är bara texturen i självs vagnen som inte vill komma fram. Dom som finns i själva texturegruppen, dom kommer fram som dom ska. Det är bara, när man har gått varvet runt. Så sista texturen blir kvar, då det egentligen ska bli den ljusa som är den första.

Nu blev det nog väldigt luddigt, ser inte riktigt vad jag har skrivit. Då jag skriver från mobilen just nu.

Edit. Enda sättet som jag har lyckats med än. Är att jag även har stoppat in original-texturen från vagnen i texturegruppen. Då får jag med alla texturerna, men när man har gått varvet runt. Så får man gå ett steg till. Har lagt original-texturen sist i configen, så att samma texture ligger kvar när jag har gått varvet runt. Enda nackdelen med det hela, är att texturegruppen får en texture till och att man måste göra ett extra tryck på ? När man har gått varvet runt och vill komma till nästa texture.

Tar och gör ett test med Lennarts vagnar och texturegrupp imorgon, men jag tror att det är samma problem där.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2015-10-14 klockan 22:20.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 00:18   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det låter som att N3V har en bugg i API:t. Vad som händer är att man anropar en funktion som byter texture med texture-asseten som en parameter. Men när man vill byta till den första så måste man skicka in null (inget värde) som texture-asset och då skall texturen ersättas med default-texture, dvs den som ligger i vagnens asset. Det är så som det är definierat i API:t enligt: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ureReplacement och så funkar det uppenbarligen inte, så antagligen är det en bugg. Den blir förhoppningsvis fixad.
Bläddringen är inte kopplad till detta, så texturen bara byts inte men texture-texten byts som vanligt när man kommer till den första.

Sedan lät dig på dig som att spaningen av texturer inte fungerade, vilket bör vara av samma anledning, om du sparar en vagn med den första texturen (framslumpad, eftersom det inte går att byta till den) så kommer den inte att kunna sättas när du laddar banan och en annan textur väljs. Men om du inte har den första texturen så borde det fungera som det ska. Verkar detta stämma?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 07:40   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Angående sparning utav texture, där här jag blivit osäker och behöver göra några tester till.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 09:52   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Korvtiger, vad menas du med att inte spara den första texturen ???
Den ligger ju som texture_0 i texgroupen ! men finns bara i vagnens config.
Jag har provat med SJ G AF och det är som Bengan säger, den visas aldrig!

texturväxlingen sköts ju av stlvehicle.gs, du kanske kan titta på dess Change-Texture container ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 11:02   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Korvtiger, vad menas du med att inte spara den första texturen ???
Den ligger ju som texture_0 i texgroupen ! men finns bara i vagnens config.
Jag har provat med SJ G AF och det är som Bengan säger, den visas aldrig!

texturväxlingen sköts ju av stlvehicle.gs, du kanske kan titta på dess Change-Texture container ???
Tror att han menar. När du byter texture med ? och sedan sparar. Nästa gång du startar upp Tane, så är det inte den sparade varianten som ligger kvar. Själv tyckte jag, att det var så. Men nu känner jag mig osäker. Så jag måste testa detta ett par gånger till, innan jag känner mig helt säker.

Så du har provat med en av dina vagnar och får samma fel. Då är det nog en bugg i Tane. Om dom inte har hittat på något annat, som ska skrivas i configen när det gäller texturegrupper.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 12:00   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Kan jag vara till hjälp att om ni kör Tane som adminstratör? Om inte, så kan sparade filer hamna nånstans.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 21:08   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Angående sparning utav texture, där här jag blivit osäker och behöver göra några tester till.
Har nu gjort några tester, med att spara dom olika texturerna.

Sparar man texturen som finns med i vagnen, så får man en nya texturer, varje gång man startar upp Tane.

Sparar jag en texture från texturegruppen, så är det inget problem.

Här har jag satt ut vagnarna från vänster till höger och börjat med

Ljus - Mörk - Sliten - Mellan

Så vagnen till vänster, som är sparad som ljus, är den texturen som är tillsammans med vagnen och som hela tiden får en ny texture vid uppstart.

Mörk, sliten och mellan finns i texturegruppen och dom vagnarna behåller sin sparade texture.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (92.4 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (92.1 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (92.7 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (93.2 KB, 117 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 00:06   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tack Bengan, det var precis som jag misstänkte. Texturerens id sparas korrekt när man sparar banan, men eftersom det inte går att byta till den första texturen (den som ligger i vagnens asset) så slumpas en annan textur ut om man sparat en vagn med denna första textur.

Har kikat på STLVehicle.gs i STL Library och där ser allt korrekt ut, teoretiskt ska det fungera så det verkar vara en bugg i TANEs API, närmare bestämt i SetFXTextureReplacement i MeshObject.gs. Har sökt på deras forum, men inte hittat någon med samma problem, men hittade en person som verkar påstå att det fungerar i build 76401 (post #2):
http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?120621

Det är ingen som råkar sitta på en TANE med den builden som kan bekräfta att det fungerar i den versionen? Vilken build kör ni andra på?

Om inte annat så får vi väl lägga upp en fråga på N3V-forumet och se vad de säger.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 10:00   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

med senaste patchen (hotfix 2) blev builden 78660.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 17:59   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Har kikat på STLVehicle.gs i STL Library och där ser allt korrekt ut, teoretiskt ska det fungera så det verkar vara en bugg i TANEs API, närmare bestämt i SetFXTextureReplacement i MeshObject.gs. Har sökt på deras forum, men inte hittat någon med samma problem, men hittade en person som verkar påstå att det fungerar i build 76401 (post #2):
http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?120621

Det är ingen som råkar sitta på en TANE med den builden som kan bekräfta att det fungerar i den versionen? Vilken build kör ni andra på?

Om inte annat så får vi väl lägga upp en fråga på N3V-forumet och se vad de säger.
Jag hade inte gjort någon uppdatering på Tane, det var anledningen till att det strulade för mig med screenshots.

Testet ovan, är gjort i Build 74885. Sen har jag gjort ny test i Build 78660 med samma resultat.

Tane fixade uppdatering automatiskt till mig och då såg jag bara dessa steg.

Från Build 74885 to 75971 to 76536 to 78660

Men jag bevakade inte hela uppdateringen, så jag vet inte om Build 76401 var med på ett hörn.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009