Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-01, 21:31   #1
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Tack för din linjebeskrivning. Jag kommer att använda den på sträckan
Nässjö-Mariannelund
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 23:05   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vilken tur att jag valde just den linjebeskrivningen, hoppas vi får se ditt projekt ta form också!

Om man vet var man ska leta så kan man hitta mycket intressanta saker. Letade lite snabbt om NOJ och det verkar vara en ganska digitalt dåligt dokumenterad bana, tråkigt nog. Men bangårdsritningar (snarare skisser) finns här, daterade 1914:
http://www.bangardar.se/simple_table/
om du inte kände till det tidigare.
Hittade dessutom i Lantmäteriets arkiv originaluppmätningen av banan utförd 1869-1875, uppdaterad 1881:
https://etjanster.lantmateriet.se/hi...05224027573199 (Kräver ett plug-in program för att visas. Fungerar visst bara i Chrome för mig) Kanske lite träligt att bygga efter, det är nog enklare att följa dagens sträckning på en modern karta eller satellitbild. Den har nog inte ändrats särskilt mycket på 150 år.

Lycka till!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-02, 10:35   #3
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Banan har jag laddad ner från forumet, första gången till Trainz 2009. Smålandsbanor innehåller flera stäckor, Nässjö-Mariannelund, Nässjö-Vetlanda plus några andra bandelar.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 21:04   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

WNJ version 3.0 är under uppladdning till hemsidan just nu, kommer ut lite senare i kväll!

Banan är alltså utbyggd med två stationer och en lastplats jämfört med version 2.0. Huvudlinjen sträcker sig numera:
Kvarstad - administrativa sätet för WNJ.
Forsvik - Trafikcentrat som binder samman WNJs södra ände med omvärlden.
Undveket - Mest känt för sitt sanatorium som försåg järnvägen med resenärer.
Kråkvattnet - Mest klart till halvklart. Numera helt klart.

Banan har nu fått massor med nya byggnader från modelljärnvägen WNJ och från verklighetens Forsvik bruk, tack vare hårt arbete från Lan.
Jag har gjort en del justeringar på de gamla bitarna av banan. Framförallt är det ny skyltning och hastighetsbegränsning med STL Järnvägstavlor v2.1. Som utlovat har jag också satt ihop en linjebeskrivning för de byggda linjerna i båda riktningarna, som ni kan ha när ni tuffar fram genom Tivedsskogarna.


Undveket har sitt stora röda sanatorium (ehh, bruna stationshus-ihop-plock... Lan?) liggande uppe i skogen, upphöjt över stationen. Stationen har en T-semafor och eftersom min version av banan visar hur det aldrig kom att se ut efter att SJ mer eller mindre tog över, har jag dessutom satt upp försignaler. SJ hade nog kommit att vilja höja hastigheterna om banan faktiskt hade funnits, men T-semaforen är ganska svår att se, så något kom man aldrig att göra åt eländet!

Söder om Kråkvattnet ligger lastplatsen Gnölet (tidigare Ockhult). På modelljärnvägen WNJ finns denna plats bara som en banvaktarstuga. På min bana har banvaktarstugan fått sällskap av en hel bangård eftersom min bana är byggd efter hur det aldrig kom att se ut i verkligheten och inte efter modelljärnvägen WNJ. Jag har baserat denna tolkning på en mening i WNJ-boken där det står om "ständiga önskemål om extra utdragsspår". Om man önskar extra utdragsspår måste det redan finnas ett sådant. För att det ska finnas utdragsspår måste det finnas ett sidospår som detta kan dras ut ifrån. Därav en bangård med ett sidospår och ett utdragsspår. Med önskemål om extra utdragsspår. Frågor på det?

I Kråkvattnet har jag anlagt en ångbåtsbrygga rakt ut från stationen. Har inte lyckats finna någon bild på var denna ligger på modellbanan, så jag tog mig lite artistiska friheter. Man kan ju tänka att de sköra gästerna på sanatoriet i Undveket inte skulle behöva gå så långt när de skulle ut på nöjestripp med S/S Tiveden. Härifrån utgår också två avhuggna banstumpar mot Laxå/Norrum (eller var man nu hamnar inne i skogen), samt den lilla bibanan till Brakåsen, där högtflygande planer blir verklighet.. Men det blir något för framtiden det!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 21:09   #5
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
WNJ version 3.0 är under uppladdning till hemsidan just nu, kommer ut lite senare i kväll!

Banan är alltså utbyggd med två stationer och en lastplats jämfört med version 2.0. Huvudlinjen sträcker sig numera:
Kvarstad - administrativa sätet för WNJ.
Forsvik - Trafikcentrat som binder samman WNJs södra ände med omvärlden.
Undveket - Mest känt för sitt sanatorium som försåg järnvägen med resenärer.
Kråkvattnet - Mest klart till halvklart. Numera helt klart.

Banan har nu fått massor med nya byggnader från modelljärnvägen WNJ och från verklighetens Forsvik bruk, tack vare hårt arbete från Lan.
Jag har gjort en del justeringar på de gamla bitarna av banan. Framförallt är det ny skyltning och hastighetsbegränsning med STL Järnvägstavlor v2.1. Som utlovat har jag också satt ihop en linjebeskrivning för de byggda linjerna i båda riktningarna, som ni kan ha när ni tuffar fram genom Tivedsskogarna.


Undveket har sitt stora röda sanatorium (ehh, bruna stationshus-ihop-plock... Lan?) liggande uppe i skogen, upphöjt över stationen. Stationen har en T-semafor och eftersom min version av banan visar hur det aldrig kom att se ut efter att SJ mer eller mindre tog över, har jag dessutom satt upp försignaler. SJ hade nog kommit att vilja höja hastigheterna om banan faktiskt hade funnits, men T-semaforen är ganska svår att se, så något kom man aldrig att göra åt eländet!

Söder om Kråkvattnet ligger lastplatsen Gnölet (tidigare Ockhult). På modelljärnvägen WNJ finns denna plats bara som en banvaktarstuga. På min bana har banvaktarstugan fått sällskap av en hel bangård eftersom min bana är byggd efter hur det aldrig kom att se ut i verkligheten och inte efter modelljärnvägen WNJ. Jag har baserat denna tolkning på en mening i WNJ-boken där det står om "ständiga önskemål om extra utdragsspår". Om man önskar extra utdragsspår måste det redan finnas ett sådant. För att det ska finnas utdragsspår måste det finnas ett sidospår som detta kan dras ut ifrån. Därav en bangård med ett sidospår och ett utdragsspår. Med önskemål om extra utdragsspår. Frågor på det?

I Kråkvattnet har jag anlagt en ångbåtsbrygga rakt ut från stationen. Har inte lyckats finna någon bild på var denna ligger på modellbanan, så jag tog mig lite artistiska friheter. Man kan ju tänka att de sköra gästerna på sanatoriet i Undveket inte skulle behöva gå så långt när de skulle ut på nöjestripp med S/S Tiveden. Härifrån utgår också två avhuggna banstumpar mot Laxå/Norrum (eller var man nu hamnar inne i skogen), samt den lilla bibanan till Brakåsen, där högtflygande planer blir verklighet.. Men det blir något för framtiden det!
Va kul då får jag testa detta i kväll
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009